تهران- ایرنا- در حالی که رئیس جمهوری آمریکا به دنبال شروع واکسیناسیون با واکسن های ضد کرونای تولید این کشور فریاد شادی سر داده است، سازندگان یخ خشک و تامین کنندگان ماشین آلات مربوط به تولید این یخ ها در چین به شدت مشغول کار هستند تا به تقاضای رو به رشد شرکت های آمریکایی پاسخ دهند.

به گزارش ایرنا روزنامه گلوبال تایمز روز دوشنبه در گزارشی با یاداوری اینکه یخ خشک نقشی اساسی در زنجیره های سرد ایفا می کند نوشت: در این بین، ثبت سفارش صادرات شرکت های چینی تولید کننده یخ خشک به آمریکا، به طور بی سابقه ای و در مقایسه با سال ۲۰۱۹ میلادی، ۱۰ الی ۲۰ برابر شده است.

صنعتگران پیش بینی کرده اند که کمبود یخ خشک بدنبال اجرای گسترده تر واکسیناسیون به مراتب وضعیتی حادتر پیدا خواهد کرد.

این خبر در شرایطی منتشر می شود که واکسن های کرونای تولید شده توسط شرکت آمریکایی «فایزر» باید در دمای منفی ۷۰ درجه سانتیگراد نگهداری شوند و این الزام، تقاضای یخ خشک را بالا می برد.

یخ های خشک به طور گسترده در تحویل محموله های حاوی ماهی ها، گوشت گوساله و میوه های وارداتی استفاده می شود.

«سان گانگ» مدیر دفتر شرکت تجهیزات یخ خشک «کلد جت» در شانگهای در مصاحبه با گلوبال تایمز گفته است که کمبود یخ خشک هم در آمریکا و هم در اروپا دیده می شود و انتظار می رود این شرکت تمام محصولات یخ خشک خود را تا بهمن و اسفند سال جاری به مشتریان آمریکایی و اروپایی اش تحویل دهد.

سان افزود که این افزایش موقت در تقاضای یخ خشک احتمالا به مدت ۶ ماه ادامه خواهد داشت.

در عین حال، اختلالات لجستیکی به دلیل شیوع ادامه دار کرونا باعث کاهش شدید کانتینر و افزایش قیمت محموله های هوایی شده است و این موارد باعث تشدید فشار بر زنجیره تامین یخ خشک و توزیع ماشین آلات تولید کننده یخ های خشک می شود کمبود کانتینر به دلیل افزایش مازاد تجاری بین چین و جاهایی مانند آمریکا و اروپا، شرایط تدارکاتی و لجستیکی برای نگهداری واکسن های کرونای تولیدی در آمریکا را بدتر کرده است.

بر اساس این گزارش صنعت «فنگ یون»  ، تامین کننده تجهیزات تولیدی یخ خشک در شانگهای، نیز شاهد افزایش ۱۰ الی ۲۰ برابری صادرات خود در مقایسه با سال گذشته به آمریکا بوده است این شرکت در طول ۲ ماه گذشته، حدود ۱۰ ماشین تولید کننده یخ خشک را به صورت روزانه به آمریکا صادر کرده است مسئولان این شرکت می گویند بیشتر سفارشات به این شرکت از آمریکا می آید و این یخ ها برای حمل و نقل واکسن های کوید-۱۹ مورد استفاده قرار می گیرند.

بر اساس گزارش های رسانه ای، شرکت آمریکایی فایزر درصدد ارائه ۱.۳ میلیارد دوز واکسن کرونا در سال آینده میلادی است؛ از طرف دیگر انتظار می رود که شرکت آمریکایی مودرنا نیز بیش از یک میلیارد دوز واکسن را در سال ۲۰۲۱ میلادی تولید کند.  توزیع این حجم زیاد از دوزهای واکسن در آمریکا در کنار توجه به این واقعیت که بیشتر این واکسن ها نیاز به دو بار تزریق دارند، به معنای آن است که حجم بی سابقه ای از یخ خشک برای تامین بخش تدارکات توزیع واکسن های کرونای آمریکا نیاز است.

مجله «فورچون» آمریکا پیشتر در گزارشی ضمن پرداختن به چالش های لجستیکی در مسیر توزیع واکسن های کرونای فایزر و مودرنای آمریکا، تاکید کرد که واکسن های تولیدی چین می توانند خلأهای موجود در مسیر تدارکات و توزیع واکسن های آمریکایی را پر کنند.

منبع: روزنامه گلوبال تایمز