تهران - ایرنا - دبیر ستاد تنظیم بازار کشور گفت: این ستاد به هیچ عنوان تغییر قیمت خارج از مصوبات را تحمل نخواهد کرد و به‌شدت با متخلفان برخورد خواهد شد، زیرا این مهم در شرایط حاضر و خاص کرونایی و اقتصادی مردم پذیرفتنی نیست.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از وزارت صنعت، معدن و تجارت، «عباس قبادی» در پایان جلسه امروز ستاد تنظیم بازار کشور افزود: در طول دو ماه گذشته و با دستور ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت، واردات کالاهای اساسی به کشور روند صعودی گرفته و ارقام ۲.۲ میلیون تن، ۲.۱ میلیون تن و ۳.۲ میلیون تن در مهر، آبان و آذر ماه موید آن است که ورود کالا به کشور تسهیل شده و در کنار آن در بخش تولید و واردات کالاهای اساسی شرایط به نسبت مطلوبی به وجود آمده است.

وی خاطرنشان‌کرد: از ابتدای امسال از ۱۴ میلیون تن کالای اساسی که وارد کشور شده، هفت میلیون تن در سه ماه اخیر و پس از دستور رییس‌جمهوری و پیگیری‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت بوده است.

قبادی گفت: به‌طور متوسط انباشت کالا در بنادر نباید بیش از سه تا چهار میلیون تن باشد و اکنون نزدیک به ۳.۷ میلیون تن کالا در بنادر موجود است که رقم قابل قبولی است.

وی ادامه‌داد: با توجه به همکاری همه دستگاه‌های عامل به‌ویژه گمرک جمهوری اسلامی و بانک مرکزی، روند ترخیص کالاها سرعت خوبی گرفته و آثار آن در آرامش بازار قابل مشاهده است.

دبیر ستاد تنظیم بازار کشور تاکید کرد: طبق گزارشاتی که در جلسه امروز ستاد تنظیم بازار کشور از قیمت کالاهای اساسی اعم از روغن نباتی، مرغ تخم مرغ، شکر و همه ۱۰۰ قلم کالای ضروری موجود در سبد مصرفی خانوار ارایه شد، نشان‌دهنده حاکم شدن آرامش بر بازار است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ستاد تنظیم بازار برای تامین مناسب کالاهای اساسی مورد نیاز ایام پایانی سال متمرکز شده و در جلسه امروز موضوع تامین میوه و مرکبات مورد بررسی قرار گرفت و برای ایجاد وضعیت مناسب در این خصوص تصمیم‌گیری‌های لازم اتخاذ شد.

قبادی همچنین با اشاره به موضوع تذکر داده شده به شرکت‌های لبنی مبنی بر عدم تغییر قیمت و افزایش نرخ اقلام کالایی خارج از چارچوب‌های تعیین شده در تنظیم بازار کشور، گفت: به‌طور قطع با شرکت‌های متخلف برخورد خواهد شد و این موضوع مشمول همه اقلام کالایی دارای مصوبه قیمت و سایر اقلام لبنی بدون قیمت تثبیتی است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد مسائل مطرح شده درخصوص قیمت محصولات پتروشیمی نیز توضیح‌داد: تنظیم بازار محصولات پتروشیمی بر عهده کمیته‌ای در شرکت ملی صنایع پتروشیمی است و در جلسه امروز مصوب شد تا هفته آینده این کمیته گزارش کاملی را در مورد تصمیمات خود به ستاد ملی تنظیم بازار ارائه کند.

وی درباره واردات بذر برخی نهادهای کشاورزی به کشور نیز خاطرنشان‌کرد: فارغ از مسوولیت اصلی وزارت کشاورزی در این موضوع، در مورد نوع ارز تخصیصی با دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت تصمیم گرفته شد، همین اقلام کالایی به‌صورت ویژه از گروه دو کالایی به گروه یک منتقل شود تا مشکلی در روند ترخیص به وجود نیاید.