قم - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: پایداری سطح سبز مزارع و باغات این استان با استفاده از گیاهان کم‌آب‌بر و مقاوم در برابر تنش‌های محیطی حفظ می‌شود.

عباس پورمیدانی روز پنجشنبه درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: کشاورزی درقم همواره با چالش کمبود منابع آبیو تغییرات شدید دما در زمان‌های مختلف مواجه است که برای حل این مساله و حفظ سطح سبز زمین‌های استان، استفاده از گیاهان‌ کم‌آب‌بر به عنوان راهکاری موثر در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی قرار دارد.

وی افزود: استفاده از گیاهان‌ کم‌آب‌بر و مقاوم در برابر تغییرات آب و هوایی، بخشی از راهبرد تغییر الگوی کشت قم است که طی سال‌های اخیر در استان آغاز شده و موجب افزایش سطح تولید محصولات بخش کشاورزی خواهد شد.

وی ادامه داد: با اجرای این راهکار، گیاهان کم‌آب‌بر بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته به مرور جایگزین گیاهان کشت سنتی، شده و علاوه بر پایداری سطح سبز استان،‌ مصرف آب در بخش کشاورزی تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.

پورمیدانی گفت: کشاورزان قمی نیز تاکنون استقبال خوبی از برنامه جایگزینی گیاهان پرآب‌بر با گونه‌های مقاوم کم‌آب‌بر داشته‌اند و امید است با تلاش کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان برای آشنایی هرچه بیشتر کشاورزان با مزایای کشت محصولات جدید این روند به سرعت فراگیر شود.

وی بیان کرد: کشاورزی قم درحال حرکت به سمت استفاده از کشت‌های جایگزین است و با استفاده از این راهکار ظرفیت استان در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی به خصوص محصولات راهبردی که با امنیت غذایی مردم در ارتباط است، گسترش می‌یابد.

نزدیک به ۱۴ هزار تن در بخش کشاورزی قم فعالیت می‌کنند که در این میان بیش از یک هزار تن خانم هستند.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی ۴۵ درصد اشتغال روستائیان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده است.

میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر ۸۰۵ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی و شیلات است.