به گزارش ایرنا، «عبدالرضا فولادوند» روز سهشنبه در آیین تجلیل از برگزیدگان دهمین دوره و نخستین دوره مجازی جشنواره «جابربن حیان و فرصتهای متنوع یادگیری» (ویژه دانشآموزان دوره ابتدایی) اظهارداشت: معلمان گمنامانی هستند که طی ۱۰ ماه اخیر در عرصه تعلیم و تربیت بدون هیاهو، کار خود را انجام و برخی از آنان جان خود را از دست دادهاند.
وی گفت: معلمان در این مدت بیشترین تلاش و کوشش را داشتند و باید از آنان تجلیل کنیم، هفته آینده از ۳۰درصد از فعالان عرصه آموزش مجازی تجلیل خواهیم کرد و این روند را ادامه میدهیم.
«فولادوند» با اشاره به برگزاری جشنواره «جابربن حیان و فرصتهای متنوع یادگیری» افزود: کنجکاوی نسبت به شناخت پدیدهها، تقویت مهارتهای گوناگون از اهداف این جشنواره است که یکی از سیاستهای عمده در دولت تدبیر و امید نیز محسوب میشود و در این دوره مورد تاکید قرار گرفته، فاصله گرفتن از محفوظات محوری و حرکت به سمت مهارت محوری است.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران اظهارداشت: آنچه که اکنون در زندگی کودکان و سرمایههای آینده موثر و تعیین کننده است، مهارت است که دانشآموزان برای زندگی روزمره باید با آن انس بگیرند.
وی، کاربرد با ابزارها، جمع آوری اطلاعات، تفسیرکردن، فرضیهسازی، پیشبینی، آزمایش، آموختن مهارتهای زندگی، مهارتهای زبانی، سخن گفتن، خواندن و پرسشگری را از دیگر اهداف جشنواره «جابربن حیان» عنوان کرد و گفت: ما به دانشآموزان یاد دادیم که تنها به سوالات پاسخ بدهند اما باید به آنان بیاموزیم که سوال بپرسند، چه خوب است معلمان امتحانات را معکوس برگزار کنند و به دانشآموزان بگویند به جای اینکه سوالات آنان را پاسخ دهند، از یک کتاب درسی، ۲۰ سوال را مطرح کنند.
«فولادوند» تاکید کرد: آنچه جامعه ما را متحول میکند، فرهنگساز میشود و به تشکیل تمدن منتهی میشود، مناظرات و گفت و گوهای علمی است، در این حوزه صحبتها و مباحث دانشآموزان مهم است و نه اینکه معلم متکلموحده باشد.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، مناظره، کند و کاو، افزایش توانمندی در استفاده از فناوریهای نوین، شناسایی استعدادها و توانمندیهای فردی دانشآموزان، افزایش توانمندی در فعالیتهای مستمر و تعامل با همسالان، مشارکت دادن اولیا در تکالیف و پروژههای مهارت محور را از دیگر اهداف جشنواره «جابربن حیان» برشمرد و افزود: کرونا با توجه به عواقب منفی بسیاری که داشت، با اقداماتی گامهای موثری در استفاده از فناوری برداشته شد و در این راستا، عقب افتادگیهای ۳۰، ۴۰ ساله ما جبران شد.
وی گفت: آشنایی با مراحل تحقیق، پژوهش و علاقهمندی به مطالعه نیز از اهداف جشنواره است و برای اینکه روند پژوهش در هفته پژوهش نماند و ادامه داشته باشد، باید کتابخانههای مدارس تجهیز شود، میانگین مطالعه در کشور قابل توجه نیست و مقدمات پژوهش باید فراهم شود.
«فولادوند» با اشاره به شرکت ۲۰۶ هزار دانشآموز ابتدایی شهر تهران در جشنواره «جابر بن حیان» اظهارداشت: ۹۰ هزار و ۷۸۸ پروژه به این جشنواره ارسال شد، ۲۴۰ پروژه و ۲۵۵ دانشآموز منتخب به مرحله استانی راه یافتند، ۶۴درصد شرکتکنندگان در این جشنواره دانشآموزان دختر و ۳۶ درصد دانشآموزان پسر بودند و تعداد معلمان راهنما نیز ۱۵۰ معلم بود.
نقش معلمان در شکلگیری روحیه پرسشگری
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش نیز در این آیین با بیان مباحثی در حوزه اهمیت پژوهش گفت: اگر بخواهیم روحیه پرسشگری در دانشآموزان شکل بگیرد باید برنامه درسی، روش تدریس و ارزشیابی متناسب با این روحیه تدوین شود که سهم معلمان در این زمینه بسیار مهم است.
«رضوان حکیمزاده» با اشاره به اجرای بسته تحولی «مدرسه خوانا» افزود: در این برنامه به دنبال تقویت چهار مهارت اساسی خواندن، نوشتن، صحبت کردن و گوش کردن در دانشآموزان دوره ابتدایی هستیم.
وی بیان کرد: خواندن با روخوانی تفاوت دارد، نوشتن با رونویسی متفاوت است، نوشتن خلاق و نوشتن آگاهانه به ما فرصت میدهد دیدگاه، درخواست و احساس خودمان را با کلمات و دستور زبان درست بیان کنیم.
«حکیمزاده» با اشاره به اهمیت مهارت صحبت کردن و گوش کردن است، اظهارداشت: گوش کردن اساس مفاهمه و مفاهمه اساس تعاملات انسانی صحیح است و کمک میکند قبل از آنکه واکنش نشان دهیم، معنای پیام را با تامل درک کنیم و سپس پاسخ دهیم و عمل کنیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: اینکه قادر باشیم دیدگاه خود را با صحبت کردن بیان کنیم فرصت موفقیت در ارتباطات، شغل و تحصیل را فراهم میکند و امیدواریم با تقویت مهارتهای چهارگانه در تلفیق با مهارتهای جراتورزی، مسئولیتپذیری و ادب فرصتی را مهیا کنیم تا دانشآموزان برای بهتر زیستن آماده شوند.
«حکیمزاده» همچنین از تلاش معلمان در شرایط شیوع کرونا و متوقف نشدن آموزش قدردانی کرد و افزود: معلمان در تهران به شکلگیری و ارائه خدمات مدرسه تلویزیونی کمک کردند و باید قدردانی ویژهای از آنان داشته باشیم، اگر همراهی و همکاری خانوادهها نبود ادامه کار مشکل میشد.
آیین تجلیل از برگزیدگان دهمین دوره و نخستین دوره مجازی جشنواره «جابربن حیان و فرصتهای متنوع یادگیری» (ویژه دانشآموزان دوره ابتدایی) روز سهشنبه با حضور «رضوان حکیم زاده» معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، «عبدالرضا فولادوند» مدیرکل و «سعید ربوشه» معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران و جمعی از مسئولان و دانشآموزان برگزیده در محل تالار فرهنگ شهر تهران برگزار و از شبکه «شاد» پخش شد.