به گزارش ایرنا از آموزش و پرورش، معصومه ابتکار روز سه شنبه در نشست هماندیشی وزیر آموزش وپرورش با مدیران زن آموزشوپرورش سراسر کشور که در ساختمان شهید رجایی و از طریق ویدئو کنفرانس برگزار و مدیران زن آموزش وپرورش استانها نیز در این جلسه حضور داشتند، با قدردانی از تلاشهای وزیر آموزشوپرورش در توجه به نقش و جایگاه زنان و همچنین توجه به اهمیت مهارتهای زندگی، اظهار کرد: مهارتهای زندگی همواره مورد توجه دولت تدبیر و امید بوده اما تحقق موضوع آموزش مهارتهای زندگی را در این دوره شاهد هستیم.
وی ضمن اشاره به تحقق موضوع آموزش مهارت های زندگی در دولت تدبیر و امید و راه اندازی سامانه رصد و پایش شاخص های عدالت جنسیتی گفت: حضرت خدیجه (س) الگویی مناسب برای زنان امروز است.
معاون رییس جمهوری با اشاره به سخنان ارائه شده از سوی مدیران زن افزود: سخنان مدیران زن آموزشوپرورش نشان از نشاط و شادابی، امید و توان در وزارت آموزشوپرورش دارد، بنابراین زنان باید دائماً برای تقویت روحیه امید و نشاط در خود تلاش کنند.
ابتکار با بیان اینکه با وجود همه کمبودها و موانع باید بتوانیم در مسیر جهاد علمی حرکت کنیم تا جامعهای دانا و متعالی برای آینده کشورمان ترسیم کنیم، تصریح کرد: عدالت جنسیتی همواره یکی از دستور کارهای دولت تدبیر و امید بوده و در برنامه ششم توسعه نیز بهعنوان یک تکلیف و رویکرد مطرح و قدمهای خوبی در این زمینه برداشتهشده است.
معاون امور زنان و خانواده رئیسجمهوری از تبدیل موضوع عدالت جنسیتی به شاخص، سیاست و برنامه های اصلاح وضعیت زنان در استان ها خبر داد و خاطرنشان کرد: بر ای اساس ۱۷۸ شاخص عدالت جنسیتی، ۱۹ شاخص به طور خاص به آموزشوپرورش مربوط میشود و از وظایف آن محسوب می شود. البته آموزش و پرورش در برخی شاخص های دیگر هم با این معاونت همکاری های خوبی داشته است.
وی از همکاری آموزشوپرورش استانها در تدوین سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده قدردانی و عنوان کرد: شاخصهای این سند برگرفته از آیات الهی قرآن است که به موضوع عدالت جنسیتی اشاره دارد و خداوند در این آیات بر این موضوع که عمل صالح جنسیت نمیشناسد، تأکید میکند.
راهاندازی سامانه رصد و پایش شاخصهای عدالت جنسیتی
ابتکار به نگاه عالی قرآن درخصوص به عدالت جنسیتی اشاره و اظهار کرد: اگر مدعی اجرای احکام الهی، آیات قرآن و سیره پیامبر (ص) هستیم و اگر امروز در قالب یک جامعه بهروز و در قرن ۲۱ و بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب رهبر معظم انقلاب، قرار است جامعه تمدن ساز باشیم باید به این ظرافتها توجه کنیم و در اداره امور کشور عدالت جنسیتی را محقق کنیم.
وی با اشاره به اهمیت الگوها، ادامه داد: باید به دنبال الگوهای معاصر و یا الگوهای تاریخی که بتوان آنها را الگوی زنان امروز قرارداد، باشیم.
ابتکار در خصوص آموزش مهارتهای زندگی به دانش آموزان دختر خاطرنشان کرد: ۱۲ مهارت خوب زیستن را به آموزشوپرورش ارائه دادیم و همکاری خوبی درزمینه مهارتهای ارتباطی با آموزشوپرورش داشتیم؛ که این مهارتها در قالب گفتگوی خانواده، گفتگوهای بین نسلی و به صورت پادکست تبدیلشده است.
وی از ارائه پادکست رادیو نسل در شبکه شاد خبر داد و افزود: موضوع مهارتهای بین نسلی از جنبه اجتماعی و روانشناختی موضوع مهمی است.
معاون امور زنان و خانواده رئیسجمهور افزود: در موضوع تابآوری و مهارتهای زندگی با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دانشگاه فرهنگیان و انجمن اولیا و مربیان همکاریهای خوبی داریم و بر توسعه آن تأکیدداریم.
ابتکار ادامه داد: در الگوسازی روی شخصیت زن مسلمان الگوهای بسیاری داریم و در این دوره به این موضوع توجه کردیم؛ در این خصوص کتابی را برای معرفی حضرت خدیجه(س) بهعنوان اولین بانوی مسلمان به آموزشوپرورش تقدیم میکنیم تا این بانوی بزرگ اسلام الگوی دانش آموزان قرار گیرد زیرا آن حضرت شایستگی این را دارد که در دوره معاصر الگو قرار گیرد.
معاون امور زنان و خانواده رئیسجمهور تصریح کرد: در سه سال اخیر ۸ هزار مدیر زن جدید در سطوح پایه و میانی داشتیم و امروز تعداد ۹۰ مدیر عالی زن در سطح کشور داریم و این اتفاق مهمی است چراکه از ۱۰ نفر به این آمار رسیدیم.
ابتکار گفت: بنیانگذار انقلاب اسلامی نیز همواره بر مشارکت زنان در اداره کشور تأکید داشتند. با رویکردی که دولت دارد زمینه ها را در این باره فراهم کرده است. در آموزش و پرورش هم تحولات خوبی داشتیم، اما یقینا ظرفیت ها بیشتر است و امید است شاهد تحولات خوبی در این زمینه باشیم.