به گزارش روز چهارشنبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، سعیدرضا عاملی در جلسه ۸۳۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی و با حضور حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه و دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در این جلسه مقرر شد وزارت آموزش و پرورش با همکاری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و نهادهای مربوطه نسبت به تدوین اساسنامه مرکز یا سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک طی یک ماه اقدام و تدابیر همه جانبه ای را در اساسنامه پیشبینی کند.
وی در حاشیه این جلسه و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در ابتدای این جلسه گزارشی به اختصار از عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی در دوره ریاست دکتر روحانی ارائه شد که بر مبنای این گزارش از شهریور ۱۳۹۲ تا آذر ۱۳۹۹، مستمرا جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل و در مجموع ۹۹ جلسه تشکیل شده است که جلسه امروز نود و نهمین جلسه بود که در ۲۵ آذر ۱۳۹۹ تشکیل شد.
عاملی گفت: به طور متوسط سالیانه نزدیک به ۱۴ جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی طی هفت سال گذشته برگزار شده است. طی این سال ها ۷ سند ملی مثل سند ملی معماری و شهرسازی ایرانی – اسلامی، سند ملی توسعه دانشبنیان انرژیهای بنیادی و سند توسعه فناوریهای فرهنگی و نرم و سند جامع روابط علمی بینالمللی جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسید است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: همچنین طی این دوره ۱۳ اساسنامه مربوط به نهادهای مهم ملی مثل اساسنامه بنیاد ایرانشناسی، دانشگاه هنرهای اسلامی – ایرانی استاد فرشچیان، اساسنامه مرکز ملی مدیریت ذخایر ژنتیکی و زیستی کشور و اساسنامه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخسان و اساسنامه جایزه جهانی سردار سلیمانی به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است.
عاملی با بیان اینکه در این دوره تعادل نسبتا خوبی بین مصوبات حوزه علم و فناوری و فرهنگ بوده است، افزود: ۳۷% مصوبات مربوط به حوزه علم و ۳۴% مرتبط با حوزه فرهنگ و ۲۹% حوزه مشترک را شامل می شود.
وی اضافه کرد: در این دوره بیش از ۵۳ گزارش از عملکرد نهادها و حوزه های مختلف مرتبط با علم و فناوری و فرهنگ با هدف رصد و پایش و ارزیابی امور مربوطه در صحن شورای عالی ارائه شده است. ۴۹% گزارش ها مربوط به حوزه علم، ۴۷% آنها مربوط به حوزه فرهنگ و ۴% مرتبط با حوزه های مشترک بوده است.
عاملی با بیان اینکه در این دوره تعادل نسبتا خوبی بین مصوبات حوزه علم و فناوری و فرهنگ بوده است، گفت: ۳۷% مصوبات مربوط به حوزه علم و ۳۴% مرتبط با حوزه فرهنگ و ۲۹% حوزه مشترک را شامل می شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین در تشریح مصوبه اول این جلسه گفت: ماده واحده عضویت نماینده سازمان برنامه و بودجه در هیات امنای دانشگاهها در این جلسه به تصویب رسید.
وی افزود: حضور نماینده سازمان برنامه و بودجه در هیات امنای دانشگاهها کمک میکند که مصوبات دانشگاهها هم ناظر بر ظرفیت واقعی منابع مالی باشد و هم گرهگشایی مرتبط به امور مالی و برنامهای محقق شود.
واگذاری مسئولیت مهدهای کودک به آموزش و پرورش
عاملی در تشریح مصوبه دوم جلسه اظهار داشت: با توجه به مدیریت دو تکه مهدهای کودک که بخشی از آن بر عهده وزارت آموزش و پرورش و بخشی دیگر بر عهده سازمان بهزیستی است و با توجه به تأکید مقام معظم رهبری «مدظلهالعالی» مبنی بر اهمیت این دوره و ساماندهی مهدهای کودک، طبق ماده واحدهای متمرکز شدن امور مهدهای کودک و سایر مراکز نگهداری کودکان اعم از صدور مجوز، برنامهریزی، هدایت و نظارت و ارزیابی بر عهده وزارت آموزش و پرورش گذاشته شد و از این پس هیچ نهاد دیگر نمی تواند نسبت به صدور مجوز اقدام کند.
وی اضافه کرد: بدیهی است همه مهدهای کودک دارای مجوز می توانند به فعالیتهای خود ادامه دهند و باید طی یک فرایند نسبت به تمدید مجوزها جهت احراز استانداردهای لازم از وزارت آموزش و پرورش اقدام کنند که جزئیات مربوط به وظایف آموزش و پرورش در حوزه مهدهای کودک به جلسه آتی این شورا موکول شد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: در حال حاضر فقط ۵/۷% گروه سنی در سند مهد کودک در مهدهای کودک نگهداری میشوند که ۸۰% آنها در سن پیش دبستانی هستند. همچنین از سه میلیون جمعیت در سن پیش دبستانی که مربوط به سنین ۴ تا ۵ سال می شوند، حدود یک میلیون که عمدتا ۵ ساله ها هستند به مدارس پیش دبستانی می روند، لذا عملا راهبری این کار مهم در آموزش و پرورش ظرفیت سازی شده است.
عاملی گفت: این نگاه در شورای عالی انقلاب فرهنگی به صورت جدی وجود دارد که ما نیازمند سرمایهگذاری جدی برای این دوره سنی مهم هستیم که کودکان از بالاترین ظرفیت یادگیری برخوردار هستند. کودکان ما در این سنین توانایی بالایی برای یادگیری مهارت فردی و اجتماعی و مهارت مرتبط با زندگی و اجتماعی شدن را دارند.
وی افزود: این دوره از ظرفیت بسیار بالایی برای توانمندی در حوزه تعلیم و تربیت، اخلاق و کرامت انسانی، اخلاق فردی و اجتماعی برخوردار است و محور اصلی تعلیم و تربیت در دوره کودکی، خانواده و پدر و مادر هستند که موفقیت در تعلیم و تربیت مستلزم همکاری و همیاری مدرسه و خانواده است.