ایلام - ایرنا - معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ایلام با اشاره به اینکه سد سیکان هم‌اکنون از پیشرفت فیزیکی ۲۰ درصدی برخوردار است، گفت: امسال ۱۲۷ میلیارد ریال برای تکمیل این سد هزینه می‌شود.

احمد کرمی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سد سیکان از نوع سنگ ریزه ای با هسته رسی است و حجم مخزن آن در تراز نرمال ۱۱.۸ میلیون مترمکعب طراحی شده است.

وی افزود: هدف از اجرای این سد تامین آب شرب شهرستان های دره شهر ، آبدانان و بدره است.

معاون استاندار ایلام تامین آب بخش صنعت و حق آبه بخش کشاورزی به میزان یک هزار و ۷۰۰ هکتار را از دیگر اهداف اجرای این پروژه عنوان کرد.

کرمی با اشاره به بودجه ۱۲۷ میلیارد ریالی این سد در سال ۹۹ از پیشرفت حدود ۲۰ درصد این پروژه خبر داد و گفت: تکمیل این سد با توجه به افزایش هزینه ها نیازمند تخصیص اعتبار ویژه از سوی مسوولان است.

به گزارش ایرنا، عملیات اجرایی سد مخزنی سیکان سال ۸۸ با هدف ذخیره سازی جریان های سطحی و آب چشمه های موجود و نیز مهار سیلاب های رودخانه سیکان در ۱۳۰ کیلومتری جنوب شرقی مرکز استان ایلام آغاز شد.

این طرح سد سازی با مشخصات سد سنگ ریزه ای با هسته رسی ، حجم مخزن از ۲۱ میلیون متر مکعب و با ارتفاع ۷۰ متر از بستر ۱۰ سال گذشته را کم و بیش راکد سپری کرد.

مسوولان تخلیه روستای فرهادآباد در محدوده سد را از دلایل تاخیر در اجرای این پروژه عنوان می کنند ولی به نظر می رسد تزریق قطره چکانی اعتبار باعث شده این پروژه پس از حدود ۱۰ سال از کلنگ زنی همچنان از پیشرفت فیزیکی مناسبی برخوردار نباشد.

گفتنی است پیش از تشکیل دولت تدبیر و امید از پنج سدی که برای استان ایلام در نظر گرفته شده بود، تنها یک سد به بهره‌برداری رسیده بود که در طول هفت سال گذشته چهار سد دیگر همچون سدهای سیمره ، دویرج دهلران و کنگیر ایوان تکمیل شده اند و چند سد دیگر همچون گاوی ، سیکان و چناره نیز در مراحل ساخت قرار دارند.

حجم مخازن سدهای استان پیش از فعالیت دولت یازدهم تنها ۷۰ میلیون مترمکعب بود که با اجرای چندین پروژه سدسازی این مقدار هم اکنون به سه میلیارد و ۵۱۵ میلیون مترمکعب افزایش یافته است.

پیش از شکل گیری دولت یازدهم حدود ۶ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال در حوزه امور آب استان ایلام سرمایه‌گذاری شده بود اما با تشکیل دولت تدبیر و امید این مقدار به بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال افزایش یافت.