به گزارش شامگاه چهارشنبه پایگاه اطلاع رسانی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، مهراله رخشانیمهر با بیان اینکه یکی از بستههای تحولی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سند زیرنظام تأمین فضا، تجهیزات و فناوری، موضوع استقرار «سامانه مکانیابی مدارس» است، اظهار داشت: موضوع محل احداث مدرسه و فضاهای آموزشی، تربیتی و ورزشی از جمله موارد مهم و ضروری است که در اجرای مفاد سند زیر نظام تامین فضا، تجهیزات و فناوری، باید بر اساس مقررات و استانداردهای موجود تعیین شود.
وی افزود: عدم توجه به موضوع مکانیابی و در نظر نگرفتن مسئله آمایش سرزمین و توسعه پایدار در ساخت و تجهیز مدارس، باعث بروز مشکلاتی شده است که سازمان نوسازی مدارس کشور را موظف به ایجاد یک سامانه و ساز و کار چند منظوره کرد تا با بررسی ویژگیهای جمعیتی، جغرافیایی، محیطی و اصول همجواری، اقلیمی و ژئوفیزیکی متناسب با وضعیت موجود با نگاه به آینده دادههای مورد نیاز را فراهم آورد.
وی با بیان اینکه استقرار سامانه مکانیابی مدارس انقلابی در جهت ایجاد فضاهای آموزشی در مکانهای مناسب خواهد بود، خاطرنشان کرد: مشکلات مربوط به همجواری مدارس با کاربریهای ناسازگار و حادثه خیز مانند پمپ بنزینها، دکلهای برق فشار قوی و یا مناطق پر رفت و آمد، مهاجرت ساکنین، عدم امکان برنامهریزی مکانی میان/بلند مدت برای مناطق مختلف کشور، ساخت و ساز سلیقهای فضاهای آموزشی و اتلاف منابع مواردی خواهند بود که با سامانه مذکور حل و فصل خواهند شد.
معاون وزیر آموزش و پرورش ضوابط اجرایی کار را نیازمند بازنگری جدی دانست و افزود: برای این منظور مطالعات گستردهای صورت گرفت، شیوه نامهها تنظیم و یک کار چندبخشی و چند وجهی برای مکانیابی ساخت مدارس تعریف شد. همچنین دستورالعملهای آن نیز بر اساس فاکتورهای اصولی و علمی با مشارکت و همکاری اساتید صاحب نظر هیات علمی دانشگاهها تدوین شد.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بیان کرد: با راهاندازی سامانه مکانیابی و پردازش اطلاعات جمعآوری شده، علاوه بر تامین نیازهای جمعیتی و منطقهای، ارتقای ایمنی و امنیت دانشآموزان، مربیان و ساکنان و اماکن هم جوار و استفاده بهینه از منابع، یک سازوکار منظم بر اساس شاخصها برای این منظور فراهم میآورد.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور همچنین با بیان اینکه ضرورت استقرار نظام مکانیابی در سند زیر نظام تأمین فضا، تجهیزات و فناوری مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آمده است، گفت: راهکار ۲-۲۱ به استقرار نظام مکانیابی مدارس بر اساس سامانه آمایش سرزمین و تحولات جمعیتی اشاره کرده است که چند هدف عملیاتی دارد.
رخشانیمهر با اشاره به اهداف طرح مکانیابی مدارس، تصریح کرد: «تدوین شاخصها و معیارهای مکانیابی فضاهای آموزشی، تربیتی و ورزشی مبتنی بر آمایش سرزمین و تحولات جمعیتی»، «طراحی و استقرار نظام هوشمند الکترونیکی برای مکانیابی مناسب فضاها و مراکز آموزشی، تربیتی و ورزشی» و «ساماندهی فضاهای آموزشی موجود به منظور تجمیع آنها و افزایش بهرهوری با رویکرد مدارس متوسط و بزرگ» از جمله اهداف این طرح هستند.
معاون وزیرآموزش و پرورش دیگر اهداف طرح استقرار نظام مکانیابی فضاهای آموزشی را احداث مدارس و مجتمعهای آموزشی در مکانهای با تراکم دانشآموزی، جلوگیری از اتلاف منابع و تخصیص بهینه به مناطق نیازمند، بهینهسازی وضع مدارس موجود به لحاظ جمعیت دانشآموزی، جلوگیری از ساخت و سازهای سلیقهای بر اساس توصیه و پیشنهادات افراد غیرمطلع بیان کرد.