ابراهیم نصری روز چهارشنبه در جلسه مشترک شورای هماهنگی ترافیک و کمیسیون ایمنی استانداری خراسان رضوی افزود: طی نیمه نخست امسال ۳۲۷ نفر در تصادفات جادههای بین شهری و روستایی این استان جان خود را از دست دادهاند که این تعداد معادل ۵.۶ درصد از مجموع تلفات جادهای کشور است.
وی ادامه داد: در این مدت خراسان رضوی در کاهش تصادفات جادهای بین شهری، رتبه نخست کشور و در کاهش تصادفات جادههای روستایی، رتبه ۱۳ کشور را به دست آورده است که در مجموع این استان رتبه سوم کشور را در کاهش تلفات جادهای کسب کرده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان رضوی به کاهش ۱۷ درصدی رفت و آمد خودروها در جادههای استان طی هشت ماه امسال اشاره کرد و گفت: خراسان رضوی هشت درصد جمعیت و هفت درصد مساحت کشور را دارد اما با ۱۱۱ کیلومتر آزادراه، چهار درصد آزادراه های کشور و با ۲ هزار و ۱۳۶ کیلومتر بزرگراه، ۶ درصد از مجموع طول این جادهها را در کشور داراست.
وی افزود: در مجموع طول راههای بین شهری، اصلی و شریانی استان ۶ هزار و ۴۳۲ کیلومتر، معادل هفت درصد از راههای اصلی کشور است.
نصری ادامه داد: در راستای اقدامات مصوب برای کاهش تصادفات، ۱۴۷ نقطه در طول راههای استان به عنوان نقاط پرتصادف و دارای تصادف شناسایی شده است که از این تعداد ۶۰ نقطه پرتصادف بوده و در اولویت رفع و اصلاح قرار داشته و تاکنون ۳۳ نقطه ایمن سازی شده است و ۲۰ نقطه دیگر نیز در سال جاری برای ایمن سازی در دستور کار قرار دارد.
وی به اولویت بندی برای رفع نواقص۲۰ نقطه ناایمن در جادههای استان اشاره و بیان کرد: ۱۲۰ میلیارد ریال برای این ایمن سازی، تامین بودجه شده که ۶۰ میلیارد ریال آن تخصیصی ۱۰ روزه بوده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان رضوی ابراز امیدواری کرد هفت نقطه باقی مانده از نقاط پرتصادف استان نیز با اعتبارت امسال ایمن سازی شود.
کاهش بودجه راهداری و افزایش هزینهها
وی با گلایه از کمبود بودجه گفت: در حالی که بودجه ایمنی سازی راهها در سال ۹۷ معادل ۳۴۰ میلیارد ریال بوده، فقط ۲۰۰ میلیارد ریال آن تخصیص یافته است و حال آنکه این بودجه در سال جاری به ۲۴۰ میلیارد ریال کاهش یافته و تخصیص آن نیز ۱۶۰ میلیارد ریال بوده است.
نصری افزود: سایر هزینه های نگهداری راه نیز با افزایش همراه بوده است بطوریکه افزایش هزینه نصب و تامین روشنایی جادهها در سال جاری نسبت به سال ۹۷ حدود ۱۱۴ درصد بوده است.
وی به تلفات راههای روستایی استان اشاره و بیان کرد: آسفالت کردن راههای روستایی که با مطالبه گری نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و همراهی اهالی بومی توام است، موجب افزایش سرعت و افزایش تصادفات در این مسیرها شده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان رضوی ادامه داد: راهداری برای مقابله با افزایش سرعت در این مسیرها با نصب علائم جادهای و سرعت گیر به دنبال آرام سازی سرعت در این راههاست که این اقدامات با مخالفت برخی رانندگان محلی روبرو بوده است.