همزمان با آغاز هفته حملو نقل مسئولان وزارت راه و شهرسازی از جمله وزیر راه و شهرسازی ضمن تشریح خدمات صنعت هوایی، جاده ای و بنادر در دوران شیوع کرونا، یکبار دیگر برآمادگی برای وارد کردن واکسن کرونا به کشور خبر دادند.
پیشتر «مصطفی قانعی» رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در برنامهای تلویزیونی گفته بود ایران در اتحادیه جهانی واکسن کرونا (کوواکس) اعلام کرده که واکسن فایزر را نمیخواهد چرا که این واکسن به شرایط و الزاماتی مانند زنجیره سرد منفی ۷۰ درجه نیاز دارد و این امکانات در هواپیماها و سیستم حمل و نقل ما وجود ندارد.
«محمد اسلامی» وزیر راه و شهرسازی روز گذشته در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «اخیرا یکی از مسئولان اعلام داشته است که ایرلاینهای ایرانی امکان حمل واکسنهای کرونا را به کشور ندارند، آیا این موضوع صحت دارد؟»، گفت: تمامی ایرلاینها و شرکتهای هواپیمایی مشکلی برای جابهجایی و حمل واکسن کرونا ندارند و ما آمادگی حمل و جابهجایی این واکسن را داریم.
«تورج دهقانی» زنگنه رییس سازمان هواپیمایی کشوری نیز اعلام کرده است که هیچ مشکلی برای واردات واکسن کرونا وجود ندارد و اکنون دو شرکت هواپیمایی ایران ایر و ماهان شرایط لازم برای واردات انواع واکسن کرونا را دارند.
به گفته رییس سازمان هواپیمایی این سازمان طی بررسیها و ارزیابیهایی که انجام داده به این نتیجه رسیده است که این دو ایرلاین هیچ مشکلی برای واردات انواع واکسن از جمله فایزر ندارند.
«شهرام آدم نژاد» معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی نیز حدود ۳ هفته پیش به ایرنا گفت: در یکی از فرودگاهها اقدامات مربوط به تجهیز انبارها برای نگهداری واکسن کووید ۱۹ آغاز شده است و به کمک دو ایرلاین، آماده تحویل و انتقال واکسنها به کشور میشویم.
وی با تشریح جزییات آمادهسازی فرودگاه و هواپیماها برای انتقال واکسن کرونا به کشورگفت: هواپیمای کارگو می توانند محموله واکسن کرونا را جابهجا کنند، البته هنوز زمان اولین پرواز مشخص نیست، اما اکنون به کمک دو ایرلاین، آماده تحویل و انتقال واکسن ها به کشور می شویم.
وزارت راه از ماه قبل اعلام کرده است در حال آماده سازی و تجهیز پنج فروند هواپیما برای حمل و انتقال واکسن کووید۱۹ بوده و در حال بررسی است که در هر هواپیما با ایجاد مکانیزمی مانند بکارگیری چندین تن یخ خشک، امکان نگهداری از واکسن در طول پرواز را مهیا کند.
یک مشکل حمل واکسن توسط هواپیما، محدودیت مقدار دی اکسید کربن منجمد یا یخ خشک است، زیرا این ماده با گذشت زمان تبدیل به گاز شده و موجب کاهش هوای قابل تنفس در کابین هواپیما میشود.
بر اساس گزارش شرکت دی. اچ. ال درباره حمل ونقل واکسن، همه هواپیماهای پهن پیکر می توانند حداکثر حدود یک تن یخ خشک در کانتینرهای منجمد عایق بندی شده، حمل کنند.
شرکت پست آلمان به جای یخ خشک از کانتینرهای دارای کسپول کایروپورت برای حفظ نمونه های آزمایشی واکسن ها استفاده کرده که با نیتروژن مایع، کالاها را تا دمای منهای ۱۵۰ درجه سانتیگراد تا ۱۰ روز سرد نگه میدارد.
آنطور که معاون وزیر راه و شهرسازی به ایرنا گفت: راه حل بسیاری وجود دارد که با کمترین هزینه و با همین ناوگان کهنه بتوانیم موفق به ورود درست و صحیح واکسنها به کشور شویم که زمان نهایی آن را وزارت بهداشت و درمان تعیین میکند.