گرگان - ایرنا - امضای تفاهم‌نامه طرح جهش تولید در دیم‌زارها، درخت‌کاری در چهار هزار هکتار از اراضی شیب دار، اعمال جریمه ۲۰ میلیارد ریالی برای رانندگان متخلف محدودیت کرونایی و اجرای مانور مقابله با قاچاق چوب از جمله رویدادهای خبری گلستان در آخرین هفته پاییز بود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گلستان گفت: ردیف‌دار شدن ساخت سد شصت کلاته گرگان و بیمارستان جایگزین کودکان آیت الله طالقانی، تقویت اعتباری سد نرماب مینودشت، جاده آزادشهر - شاهرود و جهش اعتبار طرح های فاضلاب گلستان از جمله ویژگی‌های بودجه پیشنهادی دولت به مجلس برای سال آینده است.

قدرت الله عابدی در خصوص لایحه بودجه سال۱۴۰۰ پیشنهادی دولت به مجلس اظهار داشت: بر اساس لایحه بودجه سال آینده گلستان در رتبه هشتم استان‌های کشور از حیث رشد اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای استان قرار گرفت.

**

تفاهم‌نامه طرح جهش تولید در ۳۰ هزار هکتار از دیم‌زارهای استان گلستان با حضور ویدئو کنفرانسی وزیر جهاد کشاورزی و رییس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) امضا شد.

بر اساس این تفاهم‌نامه، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) ۳۰ درصد هزینه‌ کود، بذر و علف‌کش کشاورزان گلستان برای کشت کلزا را در ۳۰ هزار هکتار از اراضی دیم استان را پرداخت می کند.

**

مدیرکل آموزش و پرورش گلستان با یادآوری دلایل مختلف ترک تحصیل دانش آموزان استان که شیوع ویروس کرونا آن را تشدید کرده است؛ گفت: اکنون در گلستان ۲۰ هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل داریم.

پیش از این استاندار و رییس شورای آموزش و پرورش گلستان بازماندگان از تحصیل در این استان را ۳۰ هزار نفر اعلام کرده بود.

**

درخت‌کاری در چهار هکتار از اراضی شیب‌دار و کم بازده گلستان با هدف حفظ خاک و جلوگیری از خسارت سیل در گنبدکاووس آغاز شد.

استاندار گلستان گفت : که طی ۱۷ سال گذشته از مجموع  ۱۱۰ هزار هکتار اراضی شیبدار مستعد کاشت درخت فقط در ۲۷ هزار هکتار آن درخت‌ کاشته شده است.

**

قاضی دادگاهی در شهرستان مراوه تپه متهم را به‌جای روانه کردن به زندان؛ محکوم به خرید کتاب برای دانش‌آموزان نیازمند کرد.

**

جواد داوری استاد موسیقی سنتی گلستان و از نوازندگان برجسته سنتور کشور بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان صیاد شیرازی گرگان درگذشت.

مرحوم داوری به عنوان نوازندگان برجسته سنتور و تنبک در سال ۱۳۴۳ به همراه مرحوم استاد محمدرضا لطفی و چند نفر دیگر از پیشکسوتان موسیقی گلستان، اولین گروه موسیقی گرگان را تشکیل داده بود.

مرحوم داوری در بداهه نوازی سنتور چیره دست بود و برای علاقه‌مندان به این ساز زهی در کشورهای اروپایی نامی شناخته شده به شمار می رفت.

**

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گلستان گفت: ایده دانش‌آموز گنبدی در طراحی اسباب‌بازی ویژه کودکان با حمایت یک نیکوکار استان در آستانه تولید انبوه است.

این ایده که توسط دانیال نورقلی پور دانش آموز گنبدی طراحی شده در بین ۱۴۰ اثر ارسالی به جشنواره " ایده آزاد" به‌عنوان ۱۰ اثر برتر شاخته شد.

**

رییس شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ناحیه گنبدکاووس گفت که سهمیه سوخت نفت سفید عشایر کوچنده این استان از ماهانه ۵۰ لیتر برای هر خانوار به ۱۲۵ لیتر افزایش یافت.

**

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید گلستان گفت که این صندوق از سال ۹۲ تاکنون با پرداخت ۲ هزار و ۳۷۰ میلیارد ریال تسهیلات خود اشتغالی به افراد جویای‌کار و کارفرمایان واحدهای تولیدی، ۱۱ هزار و ۶۰۰ فرصت شغلی ایجاد کرد.

**

فرمانده انتظامی گلستان گفت: هفت هزار و ۷۲۸ راننده در این استان که از اول تا ۲۴ آذرماه محدودیت‌های تردد و ترافیکی کرونایی را رعایت نکرده بودند، در مجموع ۲۰ میلیارد و ۸۲ میلیون ریال جریمه شدند.

**

بی‌بی رحیمه یلقی بهورز شاغل در شبکه بهداشت و درمان شهرستان آق قلا در راه خدمت به مردم و دفاع از سلامتی عمومی جان خود را تقدیم کرد.

**

رییس پارک علم و فناوری گلستان گفت: امسال ۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات حمایتی توسط این مجموعه به ۳۵ طرح و ایده واحدهای فناور استان پرداخت شده است که در مقایسه با سال گذشته رشد ۲ برابری را نشان می‌دهد.

**

روزهای اول و دوم از هفته چهارم مسابقات اسب‌دوانی کورس پاییزه گنبدکاووس با شرکت ۶۰ اسب از نژادهای ترکمن، تروبرد و دوخون در ۶ دور ۱۲۰۰ و ۱۰۰۰ متر بدون حضور تماشاگر در مجموعه سوارکاری این شهرستان برگزار شد.

**

رییس اداره حفاظت محیط زیست علی‌آبادکتول از دستگیری شکارچیان ۲ راس قوچ در ارتفاعات جنگلی این شهرستان خبر داد و گفت که متهمان به مراجع قضایی معرفی شدند.

**

مانور مقابله با قاچاق چوب با همکاری فرمانداری، دادگستری، بسیج سپاه، محیط زیست، صنعت معدن و تجارت، راهداری و حمل و نقل، انتظامی، پلیس راه، شهرداری و تعزیرات شهرستان رامیان و همراهی ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری برخی شهرستان‌های همجوار برگزار شد.