شاهرود – ایرنا - سرپرست فرمانداری شاهرود منابع دولتی برای ترویج کتابخوانی را بسیار محدود خواند و گفت : خیران ، اصناف ، تشکل های مردم نهاد و دستگاههای اجرایی باید با خرید و هدیه آن در مناسبت ها  ، ناشران و نویسندگان بومی را تشویق کنند.

به گزارش ایرنا ، ابوطالب جلالی شامگاه شنبه در نشست انجمن کتابخانه های عمومی این شهر افزود : برای توسعه فرهنگ نشر کتاب هم باید امتیازهایی برای نویسندگان و ناشران بومی توسط مجموعه های دولتی و تشکل های صنفی پیش بینی شود.

سرپرست فرمانداری شاهرود گفت :بخش اعظم چالش های فردی و اجتماعی که در شهرک های حاشیه‌ شهرستان شاهرود وجود دارد با رونق مطالعه و کتابخوانی تعدیل و کاهش می یابد.

وی افزود: واریز نیم درصد درآمد شهرداری های این شهرستان به حساب انجمن کتابخانه های عمومی یکی از مهمترین اقدامات سخت افزاری حوزه کتابخوانی است که منظم و مستمر  انجام می شود.

جلالی از مدیرکل کتابخانه های عمومی  استان سمنان خواست منابع ملی و استانی در اختیار را برای تکمیل طرح های  عمرانی خیران کتابخانه ساز که بیش از ۴۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد ، تخصیص دهد .

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان سمنان هم در این نشست گفت: رتبه های برتر ملی و استانی  کتابداران  ، برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی ، کتابخوانان برتر روستایی  و همچنین کسب رتبه برتر انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان شاهرود در سطح کشور بیانگر تلاش همگانی کتابداران  و مسوولان در توسعه فرهنگ مطالعه است .

محمد طاهریان افزود : پیگیری های فراوانی برای ایجاد کتابخانه عمومی روستای دیزج شاهرود انجام شده که امید است این تقاضای مردمی به زودی تحقق یابد.

وی تاکید کرد: شورا و دهیاری روستای دیزح مکان جانمایی شده را دستکم به مدت ۱۵ سال برای استفاده کتابخانه عمومی  واگذار کنند تا  تجهیزات، امکانات و نیروی انسانی  آن تامین شود .

 به گفته وی ، نهاد کتابخانه های عمومی کشور بهره بردار کتابخانه های عمومی است و ساخت و عملیات عمرانی در این راستا با وزارت ارشاد است.

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان سمنان  با تقدیر از همکاری آموزش و پرورش شاهرود و بسطام در توسعه فرهنگ کتابخوانی بین دانش آموزان ، گفت: مطالعه ، کتابخوانی، تحقیق وپژوهش از کودکی باید نهادینه و فرهنگ سازی شود.

طاهریان با تقدیر از شهرداری شاهرود و شهرداران شهرهای تابعه این شهرستان  برای واریز منظم و ماهانه نیم درصد درآمد شهرداری ها به حساب انجمن کتابخانه های عمومی ، افزود : شهرستان شاهرود در این زمینه رتبه نخست استان سمنان را دارد.

رییس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان شاهرود هم در این نشست گفت: ۶ انجمن کتابخانه عمومی در بخش ها و شهرهای مختلف شهرستان فعالیت دارد.

سید ابراهیم موسوی افزود: در این ماه ۳۶۲ فعالیت فرهنگی برای توسعه کتاب و کتابخوانی در فضای مجازی انجام شده است.

اکنون ۷۱ کتابخانه عمومی در استان سمنان با ۱۰۶ کتابدار، مشغول به فعالیت است که از این میزان ۵۳ کتابخانه نهادی و ۱۸ کتابخانه مستقل و مشارکتی است.
مردم سمنان با ماهانه حدود ۶ ساعت و ۳۶ دقیقه مطالعه، در میانه جدول رتبه بندی میزان سرانه مطالعه در استان های کشور قرار دارند.