به گزارش روز یکشنبه مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، علی الهیار ترکمن در نشست شورای معاونان بر اهمیت زمینههای مشترک فعالیت آموزش و پرورش و علوم افزود: با توجه به اینکه دانش آموزان امروز باید فردا وارد دانشگاهها شوند، هرچقدر در این حوزه سرمایهگذاری و استعدادیابی شود، آینده دانشگاهها بهتر شکل میگیرد.
وی تاکید کرد: نمایندگان وزارت علوم در جلسات بازنگری و طراحی برنامه درسی دو دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی حضور داشته باشند تا مأموریتها بهتر انجام گیرد.
اعضای شورای معاونان آموزش و پرورش در چهاردهمین گفتوگوی هفته به تبیین و تشریح بستر همکاریها با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پرداختند.
همکاری علم و عمل و دانشکدههای مرتبط موجب همکاری برد برد بین دو وزارتخانه است
مهرزاد حمیدی، معاون تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: از پنجاه سال قبل که تفکیک ساختاری بین آموزش عمومی و عالی انجام شد، چنین نشستی برگزار نشده است؛ درحالیکه فعالیتهای این دو وزارتخانه مستلزم همکاریهای دورهای و موضوعی است و اگر نظام یکپارچه و همافزا بین دو وزارتخانه میخواهیم باید این نشستها برگزار شود.
وی بابیان اینکه همکاری علم و عمل و دانشکدههای مرتبط موجب همکاری برد -برد بین دو وزارتخانه است، خاطرنشان کرد: گسترش فعالیتهای مشترک بین مدارس و پارکهای علم و فناوری بسیار مهم است و پیشنهاد میکنیم تقسیمکار بین دانشگاههای معین در استانها انجام شود.
حمیدی بابیان اینکه سند تحول و نقش علمی کشور در یک امتداد به هم پیوند بخورند، تصریح کرد: در وزارت علوم انجمن علمی فرهنگیان راهاندازی شود تا کارهای علمی بهخوبی ساماندهی شود و معلمان نخبه عضو ژورنالهای علمی حوزه علوم تربیتی شوند.
پرداختن به نقش تربیتی اعضای هیات علمی
رضوان حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: بین دو وزارتخانه کارگروه مشترکی تشکیل شود تا برنامه سال اول دانشگاهها شناسایی شود و وقت موازی گذاشته نشود. آموزش دروسی که در سال آخر مدرسه و سال اول دانشگاه تدریس میشوند، هماهنگ شوند تا در دوران متوسطه بیشتر به درسهای مهارتی و سبک زندگی پرداخته شود.
تسهیل ارتباط بین اعضای هیات علمی و معلمان
الهام یاوری، رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با اشاره به معماری مشترک وزارت آموزشوپرورش و وزارت علوم اظهار داشت: موفقیت در این معماری الزاماتی را میطلبد تا فعالیتهای موازی شناخته شود و برنامهریزیهای کلانی صورت گیرد.
وی افزود: باید بازخوردگیری مداوم از وزارت علوم شود تا بدانیم دانش آموزان در ابعاد دانشی و نگرشی چگونه ارزیابی شدهاند و با این ارزیابی به این نکته پی خواهیم برد که در کدام قسمت باید برنامهریزی بیشتری صورت گیرد.
رییس سازمان استعدادهای درخشان خاطرنشان کرد: حفظ ارتباط در ردههای مختلف دانشآموزی و دانشجویی مهم است و المپیادها و جشنواره نوجوان خوارزمی نمونه موفقی از این تعاملات است.
وی با اشاره به تسهیل ارتباط بین اعضای هیات علمی و معلمان، گفت: معلمان در دانشگاهها بهعنوان کارورزی و یا فرصت مطالعاتی حضور پیدا کنند تا بتوانند از فضای علمی آنجا استفاده کنند.
فعالیتهای مؤثر پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش در سه سال اخیر
فرهاد کریمی، رییس پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش بابیان اینکه در وزارت علوم پژوهشگاههای موضوعی شکلگرفته است که ارزشمند است، گفت: با توجه به رغبت نداشتن دانش آموزان به رشتههای علوم انسانی و اجتماعی ممکن است اولویتهای توسعه کشور مغفول بماند. بنابراین پیشنهاد میشود کارگروه مشترکی در این خصوص تشکیل شود.
وی با اشاره به گسترش هدفمند پژوهش، تصریح کرد: در سه سال اخیر پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش با درک نقش خودش فعالیتهای بسیار مؤثری داشته است.
کریمی تأکید کرد: سند تحول در آموزشوپرورش صرفاً سند خاص این وزارتخانه نیست و وزارت علوم نیز میتواند در این حوزه اقداماتی داشته باشد.
جذب ١۴١هزار معلم پیوسته و مهارت آموز در چهار سال گذشته
حسین خنیفر، رییس دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی رسالت مهم تربیتمعلمان تراز کشور را بر عهدهدارند و آموزش دانش و مهارتهای آموزشی رسالت اصلی دانشگاه فرهنگیان است.
وی بابیان اینکه معلمی از مشاغل مهم تا دو دهه آینده است، گفت: در حال حاضر ٨۵۵ عضو هیات علمی شاغل در دانشگاه فرهنگیان و ٢٠٨٠ کسری هیات علمی داریم و مفتخر هستیم که از اعضای هیات علمی دانشگاههای دیگر استفاده میکنیم.
رییس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه در چهار سال اخیر ١۴١ هزار معلم پیوسته و مهارت آموز جذب این دانشگاه شده اند، اظهار داشت: ۱۳ برنامه درسی بازنگری و ١٠ رشته جدید طراحی شده است. همچنین در ایام کرونا سامانه الکترونیکی برای آموزش دانشجویان فراهم شد و در حال حاضر ٢۵هزار کاربر وجود دارند.
وی با اشاره به اینکه اولین مرکز رشد در استان آذربایجان شرقی افتتاح شد، گفت: برای درس کارورزی دانشجویان تعامل استاد با معلم راهنما در شبکه شاد و تعامل استاد با دانشجو در سامانه الکترونیکی دانشگاه است.
توانمندسازی دانشجو معلمان در سه حوزه دانش، صلاحیتهای معلمی و مسائل فرهنگی و اجتماعی
رییس دانشگاه شهید رجایی بابیان اینکه در تمام جهان وزارتخانههای آموزشوپرورش و علوم در یک کالبد فعالیت میکنند، گفت: هر دو وزارتخانه مأموریت مشترک تربیت نیروی انسانی و پرورش افراد خلاق را بر عهدهدارند.
حمیدرضا عظمتی با بیان اینکه تربیتمعلم فعالیتی در حوزه آموزش عالی است و نزدیکترین نقطه مشترک بین دو وزارتخانه، تربیتمعلم و دو دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی است که مأموریتهای منحصربهفردی نیز دارند، خاطرنشان کرد: دانشگاه شهید رجایی تربیت دبیر فنی و دانشگاه فرهنگیان تربیت در سایر رشتههای معلمی را دنبال میکنند.
عظمتی با اشاره به اینکه در سه حوزه انتظار توانمندی معلمان را داریم، تصریح کرد: دانش تخصصی معلم باید عالی باشد، لذا اعضای هیات علمی این دو دانشگاه باید توانمند باشند. همچنین صلاحیتهای معلمی و الگو بودن در مسائل فرهنگی و اجتماعی دو حوزه دیگر است که باید معلم در آنها توانمند شود.
اعضای شورای معاونان وزارت آموزشوپرورش در چهاردهمین گفتوگوی هفته که با حضور وزیر آموزشوپرورش، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، مدیران کل آموزشوپرورش استانها و مدیران ٧۶٠ منطقه آموزشوپرورش کشور و بر بستر شبکه و بهصورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، به تشریح و تبیین بستر همکاریها با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پرداختند.