تهران- ایرنا- سازمان نهضت سواد آموزی و سازمان زندان ها و اقدامات تامینی وتربیتی کشور با هدف مشارکت در راه اندازی و توسعه مرکز یادگیری محلی در زندان‌ها و حمایت از مهارت آموزی در این مراکز، تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش روز یکشنبه مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، نشست امضا و تبادل تفاهم نامه همکاری سازمان نهضت سوادآموزی و سازمان زندان ها، اقدامات تامینی و تربیتی کشور در سالن جلسات سازمان زندان ها با حضور معاونین و مدیران دو سازمان برگزار شد.

شاپور  محمدزاده رییس سازمان نهضت سوادآموزی درباره عملکرد ۴۰ ساله نهضت سوادآموزی و کارنامه درخشان و تاثیرگذار آن در رشد درصد باسوادی کشور و نقش ارزنده شرکای خود در این امر بخصوص سازمان زندانها گفت: تالیف کتب ویژه مخاطبان برنامه های سوادآموزی در زندانها از کارهایی بود که انجام شد.

وی ادامه داد: همچنین  با توجه به رشد باسوادی در کشور باید به تعمیق ، تحکیم و تثبیت سواد زندانیان نوسواد و کم سواد نیز برنامه ریزی لازم صورت گیرد و علاوه بر سوادآموزی بی سوادان در توسعه سواد آنان نیز اقدام عملی انجام گیرد.

محمدزاده گفت: در تمام دنیا به صفر رساندن بی سوادی مقدور نبوده و نیست. لذا برنامه ریزی در ۵ سال آینده برای سرانجام بخشی آن معطوف شده که نیازمند همکاری و همیاری همه آحاد ملت به خصوص سازمان ها و نهادهای کشور است.

بیشتر مجرمین زندانی از سواد کمی برخوردار هستند

حاج محمدی رییس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور با بیان اینکه سوادآموزی و ورزش در زندانها جزو تکالیف اصلی برای زندانیان است، گفت: با تمام قوت نسبت به آموزش و سوادآموزی زندانیان اقدام می کنیم.

وی افزود: بیشتر مجرمین  زندانی از سطح سواد کمی برخوردار هستند و نیازمند توسعه سواد و آموزش مهارت های اساسی زندگی هستند. باید برنامه ریزی مشترک برای مهارت آموزی  و توسعه سواد آنان صورت پذیرد و برای تثبیت و تعمیق سواد و اجرای دوره انتقال سوادآموزی، توسعه و تجهیز قفسه های کتاب کتابخانه های زندانها با کتابهای ساده و ویژه نوسوادان و تربیت مربیان از کارکنان زندانها تاکید کرد.

کتاب های درسی دوره سوادآموزی ویژه زندانیان که هر عنوان در شمارگان ۲۰ هزار نسخه به چاپ رسیده است. با شروع هفته سوادآموزی در سراسر کشور توزیع و در زندان ها مورد استفاده نوسوادان زندانی قرار خواهد گرفت.

همکاری مشترک بین دو سازمان از ابتدای شروع فعالیت های سوادآموزی در کشور به صورت خودجوش وجود داشت و با امضای تفاهم نامه های همکاری این روند ادامه داشت، اما ویژگی بارز و متفاوت تفاهم نامه جدید با تفاهم نامه های قبلی؛ مشارکت در راه اندازی و توسعه مرکز یادگیری محلی، راه اندازی، پشتیبانی و حمایت از مهارت آموزی در مراکز یادگیری محلی ایجاد شده در زندان ها، اجرای طرح های مکمل سواد در کلاس ها و تاکید بر مستند سازی و ارائه فعالیت های سواد آموزی پس از انقلاب در زندانها و انعکاس آن است.