حجت الاسلام محمد رضا قاسمی نیا روز دوشنبه درگفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: در حالی که از هر ۱۰۰ تَن ۴۷ تَن در قم با سواد بودند در حال حاضر از هر ۱۰۰ تَن حدود ۹۷ تَن باسواد می باشند.
وی موفقیت های استان در دست یابی به عدالت آموزشی به لحاظ جنسیتی را مورد توجه قرار داد و افزود: در گروه سنی ۶ سال به بالا نرخ باسوادی بانوان از ۳۴ درصد در نخستین سال پیروزی انقلاب به ۸۷ درصد در سال جاری ارتقا پیدا کرده است.
قاسمی نیا همچنین افزود: نرخ باسوادی مردان نیز از ۶۴ درصد به ۹۳ درصد افرایش یافته است.
وی تصریح کرد: نرخ جمعیت باسواد شهری در استان از حدود ۵۳ درصد به حدود ۹۰ درصد رسیده و جمعیت باسواد روستایی استان نیز که اوایل انقلاب ۳۰ درصد بوده هم اکنون ۸۰ درصد می باشد.
معاون آموزش و پرورش قم یادآور شد: یکی از موضوع هایی که در زمینه سوادآموزی روی آن سرمایه گذاری می شود رشد باسوادی جمعیت ۱۰ تا ۲۹ سال به عنوان قشر مولد، فعال، با نشاط و جوان جامعه است که خوشبختانه در این گروه سنی نیز به بالای ۹۷ درصد رسیدیم.
قاسمی نیا با بیان اینکه از زمان تشکیل نهضت سوادآموزی ۴۱۵ هزار تَن در برنامه های سواد آموزی استان شرکت کردند، افزود: یکی از بایدهای آموزش نهضت سواد آموزی علم جهت دار است در همین راستا از حدود یکهزار ساعت آموزش سوادآموزی حدود ۲۳۰ ساعت آن به آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن کریم، آشنایی با زندگانی اهل بیت (ع) و معارف و ارزش اسلامی اختصاص دارد.
وی اضافه کرد: طبق ارزیابی های صورت گرفته از عملکرد سوادآموزی قم ۴۵ رتبه و مقام کشوری در این استان کسب شده است.
قاسمی نیا یکی از فعالیت های سوادآموزی نهضت سوادآموزی قم را آموزش اتباع عنوان کرد و افزود: طی یک سال گذشته با تبعه کشورهای افغانستان، پاکستان، هندوستان، نیجریه، فیلیپین، رواندا و سوریه هماهنگی هایی داشتیم و آموزش ها شروع شده و حتی با تفاهم نامه ای که با مرکز امور خانواده جامعه المصطفی العالمیه صورت گرفته این کار دنبال می شود.
وی افزود: قم هر سال در موضوع سوادآموزی اتباع خارجی جز استان های برتر است.
وی تعداد اتباع آموزش دیده توسط سوادآموزی قم طی سه سال گذشته را بالغ بر ۶ هزار تَن دانست و گفت: بر اساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن نرخ باسوادی اتباع در قم ۸۶ درصد و حدود ۱۴ درصد بالاتر از میانگین کشوری است.
معاون آموزش و پروش قم جایگاه این استان را ارزنده و مهم توصیف کرد و گفت: این استان استحقاق این را دارد که به سازمان های بین المللی معرفی و نام آن نیز به عنوان نشر علم در جهان ثبت شود.
وی با اشاره به فعالیت های سوادآموزی قم در حوزه دیجیتال آموزش مقدمات کار با رایانه را از جمله آن خواند و یادآور شد: از چهار سال گذشته سالانه ۱۵۰ تَن از سوادآموزان دوره انتقال سوادآموزی که معادل ششم ابتدایی است آموزش داده می شوند.
وی با بیان اینکه این آموزش ها در راستای تحقق اهداف دولت الکترونیک است افزود: این آموزش ها طی ۶۰ ساعت و در سه موضوع صورت می گیرد که قم در این زمینه درخشش خوبی داشته و از سوی بنیاد ای.سی.دی.ال ایران نیز مورد قدردانی و تشویق قرار گرفت.
قاسمی نیا در ادامه تاکید کرد: یکی از راه های استقبال سوادآموزان دوره انتقال و همچنین نگه داشتن آنها در آموزش گسترش آموزش دیجیتال می باشد.
معاون آموزش و پرورش قم همچنین یکی از اهداف سواد آموزی استان را برگزاری مسابقه های فرهنگی آموزشی در جهت توسعه فرهنگ مطالعه و کتاب خوانی ذکر کرد و گفت: در همین خصوص امسال ۲ مسابقه کتابخوانی برگزار می شود که یکی از این کتاب ها سرباز وطن با موضوع زندگی سردار سلیمانی است که هشت استان از جمله قم در تهیه و تدوین آن نقش داشتند.
وی افزود: مسابقه دیگر کتابخوانی نیز مربوط به نامگذاری سال است که امسال به مناسبت سال جهش تولید کتابی با همین مضمون با عنوان راز موفقیت تهیه و توزیع شده است.
قاسمی نیا در بخش دیگری از سخنان خود تشکیل نهضت سواد آموزی را از برگ های زرین انقلاب دانست و یادآور شد: حضرت امام در هفتم دی ماه سال ۵۸ زمانی که در قم مستقر بودند فرمان تشکیل نهضت سواد آموزی را صادر فرمودند و این برای ما قمی ها یک افتخار است.
وی با اشاره به اینکه اول تا هفتم دی ماه به عنوان هفته نهضت سوادآموزی نامگذاری شده است با ذکر عناوین انتخاب شده برای روزهای این هفته گفت: سوادآموزی و رسانه، سوادآموزی و تکریم از فعالان سوادآموزی، سوادآموزی، فرهنگ کتابخوانی و جهش تولید، سوادآموزی و فرهنگ ایثار و شهادت و مسئولیت پذیری اجتماعی، سوادآموزی و ترویج فرهنگ نماز و انتظار، سوادآموزی و مسئولین و همچنین سوادآموزی و تجدید میثاق با آرمان های حضرت امام (ره) از جمله آن است.
وی ادامه داد: با توجه به شرایط کرونایی اولویت سواد آموزی حفظ سلامت، تندرستی و بهداشت آموزش دهندگان و سوادآموزان است به همین علت طی ۱۰ ماه گذشته خط قرمز ما در برنامه های سوادآموزی سلامتی سوادآموزان بوده و از آنجا که موظف به ریشه کنی بی سوادی هستیم به تبعیت از دستورالعمل های بهداشتی آموزش ها را به صورت غیر حضوری برگزار می کنیم.
وی افزود: از تعطیلی فعالیت های سوادآموزی پیشگیری کردیم و یکی از استان هایی هستیم که این فعالیت ها مانند زمان قبل از کرونا در حال انجام است و در همین مدت نیز برای مختل نشدن برنامه های سوادآموزی ۲ جشنواره فیلم کوتاه سوادآموزی و تولید محتوی را برگزار و همه آموزش دهندگان و فعالان سوادآموزی استان را برای تولید محتوی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بسیج کردیم که ماحصل آن تا امروز تولید ۵۵۰ فیلم در ۶ هزار و ۲۰۰ دقیقه است.
وی عقد تفاهم نامه و قرار داد اجرایی عملیاتی با دستگاه ها و نهادهای دولتی و برخی تشکل های غیر دولتی را از جمله اقدام های سوادآموزی قم در دوره کرونا دانست و افزود: برای نخستین بار با اداره کل استاندارد قم تفاهم نامه ای را منعقد کردیم تا فعالیت های سوادآموزی را استاندارد سازی و ارزیابی بین المللی نموده و میزان تاثیر محصول و خدماتی که به مردم ارائه می دهیم نیز مشخص شود.
قاسمی نیا با بیان اینکه در زیست بوم جدیدی که بواسطه شیوع کرونا ایحاد شده باید راه های جدیدی را برای آموزش تدبیر کنیم گفت: طرح سوادآموزی به شیوه های خودآموز و فرد به فرد را در دستور کار داریم و لوح های آموزشی و اپلیکیشن هایی را نیز تولید و در اختیار سوادآموزان قرار دادیم.
وی یادآور شد: در کنار این اقدام ها از ظرفیت رادیو نیز برای سواد آموزی استفاده کردیم و برای اولین بار در کشور و شاید در بین کشورهای منطقه آموزش های سوادآموزی بزرگسالان را از طریق این رسانه اتتقال می دهیم.
وی بیان کرد: این آموزش ها که شامل چهار ماده درسی مربوط به آموزش دوره سوادآموزی معادل سوم ابتدایی است از آبان ماه آغاز شده و همه روزه از ساعت ۱۲:۵ دقیقه از رادیو استانی قم پخش و در ساعت ۲۱:۴۰ دقیقه نیز باز پخش می شود.