سنندج - ایرنا - مدیرکل آموزش و پرورش کردستان گفت: از زمان تاسیس نهضت سوادآموزی تاکنون ۳۰۰ هزار نفر از جمعیت بیسواد استان از نعمت سواد بهره‌مند شده‌اند.

به گزارش ایرنا، رشید قربانی روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت آغاز هفته سوادآموزی اظهار داشت: از همان سال‌های اول انقلاب و با توجه به اهمیت سواد در توسعه جامعه این مقوله در کشور مورد توجه قرار گرفت و این نهال نوپا هر روز تنومندتر می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر و با تلاش‌های انجام شده وضعیت کم‌سوادی و بیسوادی در کشور به روند قابل قبولی رسیده است گفت: استان کردستان نیز به تبع کشور در این زمینه با رشد قابل توجهی روبرو شده و تاکنون از طریق نهضت سوادآموزی ۳۰۰ هزار نفر از جمعیت بیسواد استان باسواد شده‌اند.

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان افزود: درحال حاضر جمعیت بیسواد ‍۱۰ تا ۴۹ سال جامعه هدف ما است و هرساله براساس شاخص‌های تعریف شده تعدادی از این افراد باسواد می‌شوند، ضمن اینکه از سال ۹۵ هرسال صد در صد شاخص‌های تعیین شده محقق می‌شود.

وی با بیان اینکه در میان جامعه هدف با وجود تمام تلاش‌ها هنوز به نسبت جمعیت وجود تعدادی بیسواد قابل توجه است، گفت: در میان جمعیت ۱۰ تا ۳۵ سال میانگین باسوادی کردستان از کشور بالاتر است و با این روند تا چند سال آینده جمعیت باسواد استان از میانگین کشوری بالاتر می رود.

قربانی اظهار داشت: در استان کردستان طی چند سال گذشته  در زمینه انسداد مبادی بیسوادی اقدامات خوبی انجام گرفته و تلاش شده دانش‌آموزان ابتدایی از گردونه یادگیری و سواد خارج نشوند.

افزایش ۶۴ درصدی باسوادی زنان در کردستان

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان نیز در این نشست گفت: در گذشته میزان باسوادی زنان  ۱۴.۹۸ درصد بود که امروز این آمار به ۸۰ درصد رسیده و حدود ۶۴ درصد نشان می‌دهد.

رمضان یوسفی به میزان اختلاف باسوادی بین زنان و مردان استان اشاره کرد و افزود: درگذشته اختلاف باسوادی زنان ‌ و مردان ۳۰ درصد بود که این رقم هم‌اکنون ۸.۵۵ درصد است.

وی به افزایش ۵۰ درصدی باسوادی  مناطق روستایی نیز اشاره کرد و گفت: در این زمینه نیز گام‌های خوبی برداشته شده و اختلاف سواد بین جامعه شهری روستایی به حداقل رسیده است.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان با اشاره به رشد ۸۳ درصدی سواد جمعیت ۶ سال به بالای استان گفت: در جامعه هدف ما (۱۰ تا ۴۹ سال) میزان باسوادی به حدود ۹۴ درصد رسیده است.


تولید محتوای الکترونیکی سوادآموزی

وی با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در ایام کرونا برای جلوگیری از تعطیلی آموزش سوادآموزان گفت: در این راستا محتوای الکترونیکی دروس در قالب ۲۴ DVD تولید شده و بزودی در اختیار سوادآموزان قرار می‌گیرد.

یوسفی تولید محتوای الکترونیکی مهارت‌ها و حرفه‌آموزی در مراکز یادگیری را از دیگر اقدامات در دست اجرای سواداموزی استان اعلام کرد و افزود: وضعیت برگزاری کلاس‌های سوادآموزی  نیز تابع ستاد کرونای استان  است.

وی همچنین  به فعالیت ۱۶ مرکز یادگیری محلی آموزشی در استان اشاره کرد و اظهار داشت: پنج مرکز از این تعداد برای اجرای طرح بسته تحولی پیوند سواد و زندگی در نظر گرفته‌ شده که مهارت زندگی، مهارت اجتماعی و مهارت حقوق شهروندی و حرفه‌اموزی را براساس ظرفیت منطقه  به سوادآموزان آموزش می‌دهد.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان تامین معیشت خانواده‌ها براساس حرفه‌ای که فرد سوادآموز فرا می‌گیرد را از اهداف بسته تحولی پیوند سواد و زندگی در مراکز یادگیری دانست و اظهار داشت: تحقق و تقویت جهش تولید نیز در راستای طرح پیوند و زندگی انجام می‌شود.

هفتم دی سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی است و از اول تا هفتم دی با عنوان هفته سوادآموزی نامگذاری شده است.