ساری - ایرنا - شهروندان مازندران از سه روز پیش که این استان از وضعیت کرونایی قرمز به نارنجی و زرد تغییر وضعیت داد این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا محدودیت‌های جامع کرونایی بویژه تردد خودرویی درون و برون شهری که هر هفته از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا تمدید می‌شد ، ادامه دارد یا پایان یافته است؟

به گزارش ایرنا ، اطلاع از وضعیت ترددهای خودرویی درون و برون شهری در مازندران به خاطر پیوستگی جغرافیایی شهرها و روستاها ، وجود دوربین های پایش تصویری فراوان در مسیر جاده ها و ضرورت تردد برون شهری مردم برای انجام کارهای مختلف ضروری است ، بویژه این که استفاده از خودروهای عمومی به خاطر شیوع کرونا و عدم رعایت پروتکل های بهداشتی توسط برخی از شهروندان از امنیت پایینی برخوردار است .

طی چند روز گذشته خبرنگاران ایرنا بارها شاهد تماس و پرسش شهروندان در باره آخرین وضعیت تردد خودروی درون و برون شهری بودند. این دغدغه را در صف نانوایی ها ، داخل خودروهای جمعی و محافل دیگری مردم هم می توان آشکار مشاهده کرد.

مازندران از ۲۸ آبان ماه به مدت حدود ۳۰ روز وضعیت قرمز کرونایی داشت ، وضعیتی که این استان را مشمول شدیدترین محدودیت ها در قالب طرح جامع محدودیت های کرونایی کرد. منع تردد بین شهری ، منع تردد در ساعات شب، تعطیلی  واحدهای صنفی سطوح مختلف در شهرهای قرمز و محدودیت فعالیت صنفی در شهرهای نارنجی از جمله آنها بود ولی بیش از همه منع تردد درون و برون شهری به خاطر وضعیت ویژه استان شهروندان را در این مدت در تنگنا قرار داده است.

با این که بر اساس آخرین ارزیابی ستاد ملی کرونا مازندران از جمعه ۲۸ آذر ماه از شرایط قرمز خارج و به رنگ نارنجی کرونایی تغییر وضعیت داد و در حال حاضر پنج شهرستان بابلسر، فریدونکنار، سیمرغ، سوادکوه و میاندرود در شرایط زرد و ۱۷ شهرستان دیگر استان نیز وضعیت نارنجی دارند ، ولی تاکنون اطلاع رسانی شفافی از سوی دستگاه های متولی در باره تغییر مقررات صورت نگرفته است.

این در حالی است که ستاد مقابله با کرونا مازندران هر هفته ۲ بار تشکیل جلسه می دهد و مصوبات آن نشان می دهد که وظایف تمامی دستگاه های را در این زمینه مشخص کرده است و اطلاع رسانی باید از سوی دستگاه ها به صورت جداگانه انجام گیرد.

بررسی تماس های تلفنی و پرسش های حضوری از خبرنگاران ایرنا نشان می دهد بیشترین نگرانی از ابهام در باره مقررات کرونایی را شهروندان شهرهایی دارند که پیش از این منطقه اشان در وضعیت قرمز به سر می برد. هفته گذشته پنج شهرستان گلوگاه ، بهشهر ، نکاء ، رامسر و آمل دارای وضعیت قرمز بودند و پیشتر هم ساری ، محمود آباد و نور در چنین وضعیتی بودند. اکنون تمامی این شهرستان در وضعیت نارنجی به سر می برند. 

البته ستاد ملی مقابله با کرونا پیش از این نیز با تمدید یک هفته ای طرح جامع محدودیت های کرونایی جزئیات پیرامون نوع اجرا و تغییرات در محدودیت ها را اعلام کرد ، ولی تعیین رنگ بندی و برخی اختیارات دیگر را به استان ها واگذار نمود.

تغییر محسوسی در محدودیت‌های کرونایی مازندران نداریم

خبرنگار ایرنا برای دستیابی به پاسخ مشخص در باره تغییر وضعیت کرونایی با سخنگوی ستاد مقابله با کرونای مازندران تماس گرفت. دکتر عباس موسوی گفت که تغییرات محسوسی در نحوه اجرای محدودیت های کرونایی صورت نگرفته است و مقررات همانند روال سابق اجرا می شود.

وی افزود : همچنان ورود خودروها با پلاک های غیربومی به مازندران و تردد آنها در تمامی شهرستان ها ممنوع است و مشمول جرائم نقدی خواهد بود.

موسوی تردد بین شهرهای زرد و نارنجی را نیز ممنوع توصیف کرد و گفت : در شهرهای نارنجی تردد شبانه خودروها از ساعت ۲۱ ممنوع است و باید با خاطیان آن برخورد شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران تاکید کرد : خارج شدن استان از وضعیت قرمز را نباید به معنای پایان محدودیت ها دانست زیرا شرایط استان همچنان در وضعیت غیر ثابت قرار دارد و تعداد بیماران کرونایی بستری در استان روند افزایشی را طی می کند.

وی همچنین برگزاری هرگونه مراسم همچون جشن عقد و عروسی و مراسم ترحیم را ممنوع اعلام کرد و گفت : باید بشدت از برگزاری اینگونه مراسم در سطح استان پرهیز و جلوگیری شود.

تغییر محدودیتهای صنفی

رییس سازمان صنعت، معدن  تجارت مازندران نیز درباره تغییرات محدودیت های صنفی به خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس مصوبات ستاد، فعالیت تمامی مشاغل سطح یک و ۲ در شهرهای نارنجی با رعایت پروتکل های بهداشتی آزاد است.

حسینقلی قوانلو فعالیت مشاغل سطح یک و ۲ را نیز مشمول محدودیت دانست و افزود : این واحدهای صنفی نیز فقط اجازه دارند تا ساعت ۲۱ فعالیت کنند و پس از آن موظف به تعطیلی هستند.

وی همچنین به شرایط محدودیت در شهرهای زرد نیز اشاره کرد و گفت: در مناطق با رنگ بندی کرونایی زرد علاوه بر مشاغل سطح یک و ۲، مشاغل سطح سه نیز اجازه فعالیت بر همان الگوی شهرهای نارنجی را دارند.

رییس سازمان صمت مازندران تاکید کرد : مشاغل سطح چهار همچون آرایشگاه های زنانه هنوز اجازه فعالیت ندارند و باید تا سفید شدن وضعیت کرونایی شهرستان ها در تعطیلی به سر ببرند.

بر اساس تقسیم بندی وزارت صنعت ، معدن و تجارت تمامی مشاغل به چهار گروه تقسیم بندی می شوند که گروه یک شامل مشاغل حیاتی و ارائه کننده خدمات ضروری است.

بر اساس اخرین آمار رسمی در حال حاضر یک هزار و ۲ بیمار کرونایی در بیمارستان های مازندران بستری هستند که نسبت به ۳۰ آبان ماه یعنی روز قبل از آغاز طرح جامع محدودیت ها افزایش ۳۳ دارد.