مشهد- ایرنا- نشست هم‌اندیشی وحدت حوزه و دانشگاه با رویکرد انتظارها و راهکارها روز سه‌شنبه با حضور جمعی از استادان حوزه و دانشگاه در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

مسوول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاههای خراسان رضوی در این نشست گفت: بسیاری ازشاگردن امام راحل تمهیداتی را برای نزدیک کردن علم و دین در سر می‌پروراندند.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد ترابی افزود: در گذشته نگاه به دانشگاه معطوف بر همنوایی با اندیشه‌های غرب و شرق بود لذا حوزه‌های علمیه تمایلی به نزدیکی با دانشگاه نداشتند.

وی ادامه داد: نگاه دانشگاهیان به حوزه هم این بود که حوزه سخنی برای برای بیان در عصر جدید ندارد و طرحها و اندیشه‌هایش مربوط به هزار و ۴۰۰ سال پیش است.

مسوول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاههای خراسان رضوی گفت: وقتی در جهان نابرابری اجتماعی به وجود آمد و جامعه بشری به دو طبقه حاکمان و محکومان تقسیم شد افراد زیردست در محدودیت عملی و فکری قرار گرفتند زیرا بنا بر این بود که اصحاب صاحب اندیشه در کنار یکدیگر قرار نگیرند. 

وی افزود: در میان علمای اسلام حضرت امام خمینی (ره) با سابقه حوزوی، به فکر مدیریت اجتماعی و حکومت جامعه اسلامی بود اما دیگر علما  به خود اجازه ورود به این تفکر را نمی‌دادند. 

حجت‌الاسلام ترابی ادامه داد: دین آمده تا مدیریت بشری را بر دوش گیرد و حضرت امام راحل هم با این نگاه بر اندیشه وحدت دینی و اندیشه تجربی به عنوان یکی از ظرفیتهای اصلی حکومت جمهوری اسلامی تاکید داشت. 

وی گفت: اینک پس از ۴۰ سال حیات پربرکت انقلاب اسلامی هنوز نمی‌توان گفت فعالیتهای صورت گرفته در حد نیاز جامعه بوده زیرا هنوز راه بسیاری برای تحقق این هدف وجود دارد. 

مسوول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان نیز در این نشست گفت: رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب بر مدیریت عصر جدید تاکید کردند زیرا تمدن افسار گسیخته شیطانی غرب ضربه خورده است. 

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علی‌اکبر نوایی افزود: بر همین اساس می‌بایست با ایمان استوار نسبت به مسیر انقلاب اسلامی، به عصر جدید گام گذاشت. 

وی ادامه داد: عصر جدید الزاماتی دارد که نیازمند خودسازی در جامعه و سپس تمدنسازی است که با نگاه معرفتی، انقلابی و دینی میسر است. 

مسوول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان گفت: با نگاه به گذشته مسیر انقلاب اسلامی که روح، جهت و قالبش میراث گذشته است باید تمدن نوین اسلامی را ساخت و آینده را از دست دشمن گرفت. 

وی افزود: حوزه و دانشگاه می‌بایست در تعامل معرفتی، علمی و هوشمندانه قرار گیرند تا راه این مسیر به درستی تبیین و مشخص باشد. 

دکتر نوایی ادامه داد: انطباق علوم دانشگاهی با تفکر اسلامی در این مسیر تاثیرگذار است که از آن به عنوان اسلامی‌سازی علوم انسانی تعبیر شده است.  

وی گفت: نظریه‌پردازی عرصه‌های تاثیرگذار در حوزه و دانشگاه باید ناظر بر جامعه باشد که جنبش نرم‌افزاری و تولید دانش بر آن تاکید دارد.

مسوول مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان افزود: همچنین انتقال و اشاعه دانش دینی در عصر تشنه معارف دینی به زبان حوزه و دانشگاه نیز باید در نظر گرفته شود.  

وی ادامه داد: تلطیف موانع معرفت دینی نیز باید دارای عمق و صلابت باشد تا به نیازهای جامعه پاسخ دهد، بر همین رویکرد زدودن موانع فکری ساختار اجتماعی در جامعه، می‌تواند تاثیرگذار باشد.

حجت‌الاسلام نوایی گفت: البته باید توجه داشت که اندیشه سکولار ممکن است در حوزه ها همانند دانشگاه وجود داشته باشد و برهمین اساس باید با دقت نظر در این مسیر گام برداشت. 

حوزه علمیه خراسان با هزار و ۲۰۰ سال قدمت و ۴۰ هزار طلبه در حال تحصیل در ۱۵۲ مدرسه علمیه تحت نظر دو هزار استاد، پس از حوزه علمیه قم دومین مرکز حوزوی ایران است. افزون بر ۴۰ جلسه درس خارج و ۴۰۰ جلسه درس سطوح عالی هم‌اینک در حوزه علمیه خراسان برقرار است.

۴۵ مدرسه علمیه در حوزه خراسان متعلق به خواهران است و ۳۰ درصد کل طلاب آن را خواهران طلبه تشکیل می‌دهند. ۹۰ درصد استادان حوزه‌های علمیه خراسان بومی هستند.

همچنین دو هزار مسجد و ۴۰ مدرسه علوم دینی هموطنان اهل‌سنت با افزون بر دو هزار طلبه سنی در سطح استانهای سه‌گانه خراسان فعالیت دارند.

خراسان رضوی در مجموع ۲۶۰ دانشگاه و مرکز آموزش عالی در ۳۳ شهرستان، ۳۳۰ هزار دانشجو و سه هزار و ۷۵۷ نفر عضو هیات علمی دارد.

همچنین ۳۷ موسسه علم و فناوری و ۹۸ شرکت دانش‌بنیان در خراسان رضوی فعالیت دارند.