رشت - ایرنا - معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش گیلان گفت: طرح مدرسه خوانا همزمان با سراسر کشور از ابتدای دی ماه امسال در سطح پنج درصد مدارس ابتدایی استان شامل ۱۰۵ واحد آموزشی به اجرا درآمد.

پریسا فاطمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طرح مدرسه خوانا از جمله برنامه‌ های تحول آفرین و راهبردی وزارت آموزش و پرورش است که اجرای دقیق آن به تعمیق زبان ملی در مناطق دو زبانه، توسعه عدالت آموزشی و تربیتی در مناطق کمتر توسعه یافته و نیز تقویت هویت ایرانی - اسلامی در سراسر مدارس کشور منجر می‌ شود.

وی با بیان اینکه طرح مدرسه خوانا برای نخستین بار همزمان با سراسر کشور در استان گیلان به اجرا درآمده است، خاطر نشان کرد: این طرح با هدف ارتقای دانش و توانش زبانی کودکان از جمله مهارت‌ های چهارگانه گوش دادن، صحبت کردن، خواندن و نوشتن و پیوند آن با موضوع آداب و مهارت‌ های زندگی "مبتنی بر سبک زندگی ایرانی- اسلامی" به اجرا درآمده است.

فاطمی با تشریح فعالیت های اجرایی گیلان به منظور توانمندسازی آموزگاران و عوامل اجرایی برای اجرای طرح مدرسه خوانا افزود: برای گام نخست و با هدف آموزش و توانمند سازی مجریان این طرح شامل روسای ادارات آموزش و پرورش، معاونان آموزش ابتدایی، کارشناسان ذیربط مناطق تابعه ۳۴ گانه، مدیران و آموزگاران مدارس گروه هدف؛ کارگاه های آموزشی مجازی از طریق وبینار در پنج روز کاری برگزار شد.

وی بیان داشت: مدرسان این کارگاه های آموزشی از بین سر گروه های آموزشی استانی دوره دیده کشوری انتخاب شدند که عناوین درسی کلاس های چهارگانه هر یک از روزهای اعلام شده از جمله تلفیق در خواندن، گوش دادن، صحبت کردن، خواندن، نوشتن، آداب و مهارت های زندگی، مشارکت و مدرسه محوری، مسوولیت پذیری، جرات ورزی، زندگی و ادب بود.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش گیلان اظهار داشت: فراگیران این وبینار ۱۸۰ نفر از مسوولان و کارشناسان ادارات مناطق تابعه، ۱۰۵ مدیر مدرسه و ۶۳۰ آموزگار کلاس پایلوت مجری طرح "برای ۵ درصد مدارس استانی در مرحله اول" بودند ضمن اینکه مجریان طرح خوانا در مناطق ۳۴ گانه استان نیز در همین گروه قرار داشتند.

وی یادآور شد: طرح مدرسه خوانا بر اساس مفاد سند بنیادین به دنبال پاسخگویی به یکی از چالش های اساسی دوره ابتدایی یعنی چالش ضعف در مهارت های زبانی پایه تدوین شده است.

فاطمی بیان داشت: تحقیقات نشان می دهد که آموزش این مهارت ها در ارتقا سطح علمی دانش آموزان و کسب موفقیت در آزمون های بین المللی بسیار تاثیرگذار است لذا باید تغییری در روش های خود ایجاد کنیم، بررسی ها نشان می دهد که ما بیشتر بر روخوانی و رونویسی تمرکز کرده ایم ضمن اینکه روخوانی با مهارت خواندن متفاوت است.

وی اضافه کرد: مهارت خواندن، مستلزم خرده مهارت هایی است که از درست خوانی، روان خوانی و استفاده درست از لحن مناسب شروع می شود و به درک مطلب و خواندن انتقادی می رسد اما رویکرد ما در ارتقای این مهارت ها تلفیقی است و در این راستا مهارت های زبانی را بستری مناسب برای تمرین مهارت های اساسی زندگی، شامل جرات ورزی، مسوولیت پذیری و ادب  می دانیم.

استان گیلان دارای افزون بر ۳۶۸ هزار دانش آموز است.

برچسب‌ها