تهران-ایرنا- رزماری دی کارلو معاون دبیرکل سازمان ملل در نشست مجازی برجام گفت: تحریم های آمریکا علیه ایران به دنبال خروج از برجام اقدامی مغایر با اهداف برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است و ما از اقدامات آمریکا با خروج از برنامه جامع اقدام مشترک متاسف هستیم.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، تارنمای سازمان ملل متحد گزارش داد معاون سیاسی و امور صلح دبیرکل سازمان ملل در این نشست گفت: اگرچه توافق  هسته ای ایران در صورت اجرای کامل می تواند ثبات منطقه ای را بهبود بخشد، اما افزایش تنش ها بر خطر ناشی از تشدید اوضاع تاکید دارد.

وی افزود: لفاظی های شدید و افزایش خطر محاسبات غلط اختلافات بر سر توافق هسته ای ایران را بیشتر می کند. حمله به ساختارهای حیاتی، تشدید لفاظی ها و افزایش خظر محاسبات غلط ویژگی چند سال اخیر را تشکیل داده است.

وی افزود: چنین اقداماتی اختلافات بر سر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) راعمیق تر و تلاش ها برای حل دیگر اختلافات منطقه ای را دشوارتر می کند. همه ما باید از اقداماتی که ممکن است تنش ها را افزایش دهد، اجتناب کنیم.

وی گفت: ایران تعهد خود را برای ماندن در این توافق ابراز کرده و اقداماتی که این کشور بکار می بندد برگشت پذیر است. لازم است که ایران از اقداماتی که تعهدات این کشور را کاهش می دهد پرهیز کرده و به اجرای کامل این توافق بازگردد.

خانم دی کارلو با پرداختن به دیگر اقدامات براساس قطعنامه ۲۲۳۱، به شورای امنیت درباره دو پرونده مربوط به تسلیحات گزارش داد که یکی از آنها مربوط به ادعای رژیم صهیونیستی  درباره  چهار موشک هدایت شونده ضد تانک ایرانی در لیبی بود.

وی در این زمینه گفت: سازمان ملل متحد توانست اطمینان حاصل کند که یکی از موشک ها «دارای ویژگی های مطابق با موشک دهلاویه تولید شده در ایران است»، نمی تواند تعیین کند که آیا موشک به لیبی منتقل شده است» و یا اینکه آیا انتقال آن با قطعنامه سازمان ملل مغایرت دارد یا نه.

بعلاوه سازمان ملل به این تشخیص رسیده که سلاح های توقیف شده توسط استرالیا در خلیج عمان در ژوئن ۲۰۱۹ در ایران تولید نشده است. با این حال، جزئیات مربوط به اسناد جمع آوری شده در طی حادثه «و دیگر کشور عضو مربوطه» برای تأیید صحت آنها با ایران به اشتراک گذاشته شده است.

دی کارلو در بخشی از اظهاراتش گفت: دبیر کل بر اهمیت برنامه جامع اقدام مشترک تاکید دارد و همه کشورها را تشویق به حمایت از آن کرده است. موضوع هسته ای ایران یک موضوع مهم در حوزه منع گسترش هسته ای است که دارای پیامدهایی برای صلح و امنیت در منطقه و جهان است.

وی همچنین اظهار داشت که برای دستیابی به برجام کشورهای عضو نشان داده اند که گفت و گو و دیپلماسی تحت حمایت شورای امنیت سازمان ملل می تواند راه را برای حل این مساله هموار کند. ما امیدواریم که این کشورها و شورای امنیت بتوانند دوباره این کار را انجام دهند.