تهران- ایرنا- شهردار منطقه ۹ تهران با بیان اینکه تلاش داریم چندین طرح که برای نخستین بار در کلانشهر تهران ایجاد می‌شود را در این منطقه به سرانجام برسانیم، گفت: راه‌اندازی "ویوپوینت" شهری (مشاهده اماکن شهری از ارتفاع به وسیله دوربین) و همچنین افتتاح بوستان دوستدار کودک از مهمترین این طرح‌ها است.

به گزارش ایرنا، منطقه ۹ شهر تهران در محدوده غربی پایتخت قرار دارد که به نوعی کوچک ترین منطقه شهری این کلانشهر محسوب می شود که فرودگاه مهرآباد، میدان آزادی و کارخانجات صنعتی از مهمترین اماکن آن هستند.

شهردار این منطقه درباره کوچک ترین منطقه پایتخت به خبرنگار ایرنا گفت: گرچه این منطقه به نوعی کوچک ترین منطقه کلانشهر تهران است اما از ظرفیت های زیادی برخوردار است.

سید مصطفی موسوی افزود: این منطقه گرچه از فضای سبز و سرانه های فرهنگی کمی محروم است اما در مدیریت شهری تلاش داریم چندین طرح سرآمد را برای نخستین بار در این منطقه پایتخت اجرا کنیم.

وی اضافه کرد: ویوپوینت شهری تاکنون در کلانشهر تهران ایجاد نشده است و تلاش داریم تا پایان امسال و دست کم در دهه مبارک فجر این طرح را در بوستان المهدی اجرایی کنیم.

به گفته موسوی، در این طرح با استفاده از چندین دوربین در نقاط مرتفع شهروندان می توانند محدوده محلات و فضاهای شهری را نظاره کنند.

شهردار منطقه ۹ تهران اضافه کرد: این طرح با همکاری سازمان زیباسازی شهرداری تهران در حال اجرایی و عملیاتی شدن است و تلاش داریم این طرح را بزودی اجرایی و عملیاتی کنیم.

افتتاح اولین بوستان دوستدار کودک در پایتخت

وی ادامه داد: همچنین بنا داریم اولین بوستان دوستدار کودک نیز در محدوده پادگان جی و خیابان اجتماعی استاد معین و در نزدیکی ۲ محله شهید دستغیب و امامزاده عبدالله که به لحاظ فضای سبز بسیار محروم هستند تا سال ۱۴۰۰ افتتاح کنیم.

موسوی خاطرنشان کرد: یکی از طرح ‌های کلیدی که در مرحله طراحی قرار دارد ساخت نخستین و بزرگترین بوستان دوستدار کودک تهران در منطقه ۹ است که خیلی از اتفاقات و راهبردهای ایجاد آن با کودک هماهنگ است.

وی افزود: در پادگان جی بعد از توافق برای ایجاد خیابان اجتماعی، قرار شد بخشی از آن نیز برای ایجاد بزرگراهی که یادگار امام خمینی (ره) را به لشکری متصل کند در نظر گرفته شود.

موسوی اضافه کرد: این فضای ۴.۵ هکتاری در توافق با وزارت دفاع تملک شد و بزرگراه بعد از ساخت از زیر آن عبور می‌کند و در بخش وسط آن درختان قرار دارند و سطح روی بزرگراه به جزئی از این بوستان اختصاص داده می‌شود.

موسوی ادامه داد: این در حالی است که در طرح‌های اولیه این فضا به خیابان اختصاص داده شده بود اما با بررسی‌های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که با وجود خیابان‌های اجتماعی، نوری نیارکی و سی متری جی، نیازی به این خیابان وجود ندارد و تنها برای عبور ضروری خودروهای امداد در وسط این بوستان یک خیابان طراحی می‌شود و مابقی آن به بوستان اختصاص داده می‌شود.

ایجاد خیابان اجتماعی در جنوب استاد معین

وی با اشاره به راه اندازی خیابان اجتماعی استاد معین نیز گفت: وقتی که طرح استاد معین مورد بهره برداری قرار گرفت در قسمت لاین کندرو استفاده زیادی نمی شد که شهردار تهران موافقت کرد این قسمت به خیابان اجتماعی تبدیل شود و در مناسبت های مختلف برنامه های مختلف فرهنگی و هنری برگزار می شود.

شهردار منطقه ۹ ادامه داد: چون در حاشیه این خیابان دیواره های بتنی وجود دارد در فصل های مختلف هنرمندان با رنگ آمیزی و نقاشی چهره خوبی به این منطقه خواهند داد.

وی خاطرنشان کرد: در همین خیابان در فصل پاییز نسبت به برگزاری جشنواره با عنوان "نُت پاییزی" اقدام کردیم که مورد استقبال شهروندان قرار گرفت،

به گفته موسوی، در راستای ایجاد شهری بانشاط در خزان رنگارنگ برای ارتقای تاب آوری شهری نسبت به اجرای یک رویداد فرهنگی - هنری با عنوان «نت پاییزی» اقدام کردیم.

شهردار منطقه ۹ تهران ادامه داد: پاییز امسال با توجه به شرایط بحرانی ناشی از کووید ۱۹، فرصتی فراهم شد تا رهگذران تجربه پیاده روی بر روی برگ‌های پاییزی و شنیدن طنین روح نواز خزان، لحظات پاییزی خود را در قابی از خاطرات، ماندگار کنند.

طرح میدان فتح در اولویت نیست

وی در ادامه به طرح های در دست اجرای شهرداری در این منطقه اشاره کرد و گفت: طرح میدان فتح یکی از بزرگترین طرح های کلانشهر تهران است که بدلیل هزینه زیاد این طرح در اولویت معاونت عمرانی شهرداری تهران نیست.

موسوی همچنین درباره تغییرات در طرح توسعه جنوبی بزرگراه یادگار امام نیز گفت: این طرح ادامه بزرگراه یادگار امام در بخش جنوبی است و تصمیم گرفته شد که ادامه بزرگراه به سمت آیت الله سعیدی برود و از زیر پادگان جی عبور کند و از میدان فتح خارج ‌شود.

به گفته وی، در ابتدا طرح به این صورت بود که باید تعداد زیادی از ساختمان ها تخریب می شد و ادامه بزرگراه از خیابان هرمزان ادامه پیدا می‌کرد که البته به جای مناسبی نیز متصل نمی شد.

شهردار منطقه ۹ تاکید کرد:  بر همین اساس این طرح تغییر پیدا کرد و تصمیم گرفته شد که ادامه بزرگراه یادگار امام به سمت آیت الله سعیدی برود و از زیر پادگان جی عبور کند و از میدان فتح خارج ‌شود.

رونمایی از پلازای خیابان هاشمی

وی با اشاره به رونمایی از پلازهای محله هاشمی نیز گفت: در گذشته میدان هاشمی به لحاظ معماری شهری در وضعیت مناسبی قرار نداشت که با برگزاری جلسات مختلف قرار شد احیای میدان هاشمی و محلات این منطقه آغاز شود.

موسوی خاطرنشان کرد: این طرح در ۲ مرحله اجرایی می شود که در مرحله اول پلازای شمالی و فاز دوم به پلازای جنوبی اختصاص دارد که بنا داریم فاز اول این طرح را در دهه فجر رونمایی کنیم.

اجرای طرح کوچه رنگی

وی همچنین درباره اجرای طرح رنگ آمیزی از محلات بافت فرسوده در قالب طرح کوچه رنگی نیز گفت: این طرح با مطالعات و نظر کارشناسی صاحبان اهل فن و در بافت فرسوده کوچه خسرو قدیانی به خوبی انجام شد.

شهردار منطقه ۹ تهران ادامه داد: برای اجرای مناسب و دقیق این طرح یک تیم حرفه ای متشکل از کارشناسان حوزه معماری و شهرسازی تشکیل و پس از بررسی و بازدیدهای میدانی در فاز اول کوچه شهید خسرو قدیانی انتخاب شد.

به گفته وی، در مرحله بعد پرسشنامه ای بین شهروندان و صاحب نظران در ارتباط با تم رنگی انتخاب شد و رنگ های انتخاب شده نیز بر اساس نظر کارشناسان و شهروندان صورت گرفت.

موسوی تاکید کرد: در این طرح تلاش کردیم بافت های فرسوده محلات از جمله در و دیوارهای سیمانی و کانال های کولر را با همکاری شهروندان رنگ آمیزی کنینم که این طرح با هزینه نسبتا مناسب با استقبال شهروندان و کارشناسان حوزه شهرسازی و معماری قرار گرفت.

به گفته وی، در تلاش هستیم این طرح در سایر محلات این منطقه اجرایی و عملیاتی شود و همچنین به مدیران شهرداری و شورای شهر پیشنهاد کردم که برای اجرایی شدن این طرح مناسب یک ردیف بودجه ای در قالب توسعه و نگهداشت محله رنگی در اختیار شهرداری منطقه ۹ قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، منطقه ۹ شهرداری تهران در غرب شهر تهران قرار دارد، این منطقه از ۲ ناحیه تشکیل شده و دارای هشت محله است که ناحیه یک شامل سه محله و ناحیه ۲ شامل پنج محله است.

استاد معین، دکتر هوشیار، دستغیب، امام زاده عبدالله(ع)، مهر آباد، شمشیری، سر آسیاب و فتح صنعتی از محله‌های منطقه ۹ است و فرودگاه مهرآباد، پادگان جی، پارک المهدی از مهمترین اماکن این منطقه به شمار می‌رود.