به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از روابطعمومی معاونت گردشگری وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی، ولی تیموری با حضور در نخستین نشست کارگروه گردشگری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر که با مشارکت نمایندگان دستگاههای اجرایی مرتبط و نهادهای فرابخشی در محل معاونت گردشگری برگزار شد؛ گفت: با عنایت به برگزاری این جام در همسایگی کشورمان و ضرورت بهرهبرداری مطلوب از این فرصت جهت جذب گردشگران ورودی به کشور، اولین نشست «کارگروه گردشگری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر» با هدف هماندیشی در فرآیند جذب حداکثری تماشاگران این رویداد تشکیل شده است.
معاون گردشگری در تشریح دیدگاه حوزه گردشگری در مواجهه با جامجهانی پیش رو گفت: کشوری که میزبان این رویداد به شمار میآید؛ در همسایگی ایران است و چندان از وسعت زیادی بهرهمند نیست؛ لذا زمینه این امکان وجود دارد تا تعداد بسیار زیادی از افرادی که برای تماشای مسابقات به این کشور سفر کردهاند؛ بتوانند به سایر مقاصد گردشگری حاشیه از جمله کشور ما نیز سفر کنند.
وی افزود: البته تحقق این امر نیازمند تمهیدات و فعالیتهای اجرایی مطلوب در نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران در کشورهای هدف، سفارتخانهها و همکاری دستگاههای فرابخشی مرتبط و تاثیرگذار همانند صدا و سیما خواهد بود؛ بدین ترتیب تحت چنین تدابیری اطلاعرسانی خواهد شد فردی که به قطر سفر کرده است؛ میتواند با فاصله زمانی نیم ساعت از کشور ایران با تنوع آب و هوایی متفاوت و جاذبههای تاریخی و طبیعی متعدد دیدن کند.
تیموری همچنین با اشاره به مشارکت مناطق آزاد در کارگروه گردشگری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر یادآور شد: با توجه به عدم محدودیت در ضوابط پذیرش گردشگران در مناطق آزاد، نیاز است ضمن هماهنگی و اتخاذ تدابیر لازم طی فرآیندی فرصت ورود گردشگران حاشیه این رویداد بینالمللی به مناطق آزاد ایران و سپس هدایت آنها به سایر استانهای کشور را سبب شویم.
او با اشاره به اینکه بهرهبرداری از این فرصت با هدف معرفی ظرفیتهای گردشگری کشور و کسب درآمد برای فعالان صنعت گردشگری کشور در دستور کار قرار دارد؛ افزود: طرفداران تیمهای مختلف راه یافته به مرحله نهایی جام جهانی معمولا به بهانه حمایت از بازیکنان خود چند روز قبل و چند روز بعد از برگزاری مسابقات در کشور میزبان حضور دارند و در ایامی که بازی مورد نظر برگزار نمی شود؛ معمولا از زمان موجود برای گشت و گذار و بازدید از جاذبه های گردشگری استفاده می کنند.
وی افزود: همچنین معمولا افرادی که برای تماشای بازی های جام جهانی به کشور مورد نظر سفر میکنند؛ از کشورهای گردشگرفرست مطرح دنیا هستند؛ از این رو با توجه به شرایط حاکم بر گردشگری ایران چه پیش از کرونا و چه اکنون تحتتاثیر پیامدهای پاندمی و تردید برای سفر، استفاده از این ظرفیت برای بازسازی تصویر واقعی از ایران کمک خواهد کرد.
معاون گردشگری کشور با بیان اینکه یکی از روشهای موثر در حوزه بازاریابی گردشگری استفاده از رویدادهای جهانی و یا برگزاری رویدادهای مختلف هست؛ گفت: برگزاری یا شرکت در رویدادها، اهداف مختلفی را در صنعت گردشگری دنبال میکند که معرفی مقصد و متقاعدسازی و رفع تردیدهای گردشگری برای سفر به آن مقصد از جمله این اهداف به شمار می آید.
او تصریح کرد: این روش برای مقاصدی همانند ایران که اغلب با تردید ورود مواجه هستند و تحلیلهای غرضورزانه پیرامون آن بیشتر از تعریفهای مثبت حمایتکننده است؛ بسیار تاثیرگذار است.
او با اشاره به اینکه روش مشاهده در بازاریابی گردشگری برای کشوری همانند ایران که به دلیل صرف هزینههای بالا امکان تبلیغات و اطلاعرسانی در بازارهای بینالمللی و شبکههای رسانههای مهم را ندارد؛ ابزاری برای دستیبابی به اهداف توسعه گردشگری به شمار میآید؛ گفت: امروزه متوسط صرف هزینههای بازاریابی و تبلیغات به ازای هر گردشگر به صورت متوسط ۳ الی ۱۰ دلار است و حتی کشورهای صاحب مقام در صنعت گردشگری که سالهاست دراین حوزه فعال هستند و محصول خود را به سطح بلوغ و قابل قبولی رساندهاند؛ برای حفظ جایگاه خود در میدان رقابتی بازاریابی بیش از این رقم را هزینه میکنند.
تیموری خاطرنشان کرد: وضعیت رقابت در حوزه بازاریابی به گونهای است که بودجه تخصیص یافته به حوزه تبلیغات گردشگری ایران به ازای هر گردشگر بسیار پایین است. در نتیجه قدرت اجرایی برای حضور در رسانهها و بسترهای تبلیغاتی در سطح انتظار وجود ندارد و بهترین حالت فرصت بهرهمندی از ظرفیتهای موجود در حاشیه رویدادهای مهم بینالمللی است که برگزاری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ نمونهای از آن به شمار میآید و فرصتی مغتنم برای آشنایی و سفر به جمهوری اسلامی ایران شناخته میشود.
تیموری با شرح اینکه آنچه طی سالهای اخیر مطابق روش مشاهده یا دهان به دهان برای صنعت گردشگری کشور رقم خورده است؛ نتایج قابل قبولی به همراه داشته است و هر گردشگرخارجی که ایران را به عنوان مقصد سفر انتخاب کرده است باعث ورود چندین گردشگر دیگر نیز شده است؛ تصریح کرد: این دستاورد به گونهای است که در دولت دوم ریاست جمهوری کنونی ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار گردشگر به ایران وارد شده است که این رقم در سال گذشته علیرغم اینکه طی سه ماه نهایی آن تحت تاثیر اتفاقات سیاسی قرار گرفتیم؛ در ۹ ماهه اول با ۸ میلیون و ۸۶۰ هزار گردشگر ورودی رو به رو شدیم؛ یعنی در بازه زمانی سه سال علیرغم بروز مشکلات فراوان رقم جذب گردشگران ورودی دو برابر شد.
معاون گردشگری خاطرنشان کرد: تحلیل نتیجه رشد صعودی و تصاعدی مذکور بیشک تحتتاثیر انتقال دستاوردهای سفر گردشگران ورودی به کشور و انعکاس نگاه مثبت آنها شامل امنیت، ایمنی، مهماننوازی، فرهنگ، آداب و رسوم و غیره است. این در حالیست که هر گردشگری که راضی به کشور خود بازگردد؛ میتواند سبب جذب بین ۶ الی ۸ گردشگر شود و چنانچه ناراضی به مبداء بازگردد؛ میتواند مانع سفر بین ۱۱ تا ۱۳ نفر شود.
تیموری ادامه داد: نگاه وزارت گردشگری در عرصه بازاریابی رویدادهای مهم بینالمللی بسیار ویژه و دارای اولویت است؛ به گونهای که برگزاری رویدادها و مشارکت در رخدادهای بینالمللی مشابه، یکی از اهرمهای بسیار موثر و تاثیرگذار در توسعه صنعت گردشگری و نیز تصویرسازی واقعی از کشور در نظر گرفته میشود.
معاون گردشگری افزود: هماکنون دیدگاه بازاریابی مذکور در عرصه داخلی محقق شده است؛ به گونهای که تلاش کردیم شهرها و روستاها را به واسطه محصولات کشاورزی و برندسازی معرفی کرده و توزیع سفر را در پهنه جغرافیایی کشور سبب شویم.
تیموری همچنین خطاب به بخش خصوصی حاضر در جلسه یادآور شد: بهرهمندی از نظرات فعالین بخش خصوصی و ارائه راهکار میتواند بستر عملیاتی برای استفاده از فرصت مغتنم رویداد جام جهانی قطر ۲۰۲۰ را فراهم آورد.
وی با اشاره به اینکه بیشک از سوی کشورهای متعدد تلاش و تدابیر به شیوههای مختلف برای بهرهمندی از رویداد جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ قطر اتخاذ خواهد شد؛ گفت: برخی از کشورها برای استفاده از این فرصت اقدام به روشهای تسهیلگری به شیوههای مختلف خواهند زد که لغو روادید نمونهای از آن به شمار میآید.
به گفته معاون گردشگری کشور با تعریف به موقع تمهیدات، اطلاعرسانی گسترده و معرفی اقدامات میتوان از این فرصت برای معرفی و تصویرسازی ایران و آغاز مجدد صنعت گردشگری پس از همه گیری کرونا استفاده کرد و انتفاع بخش خصوصی صنعت گردشگری کشور را سبب شد.
وی در پایان گفت: امید است با مدیریت کامل ویروس کرونا در ایام برگزاری این رویداد، در عرصه متقاعدسازی گردشگران برای انتخاب ایران به عنوان مقصدی امن، موثر عمل کنیم.