به گزارش ایرنا، «رضوان حکیمزاده» روز چهارشنبه در برنامه «خورشیدوارههای مهر و ایثار در عرصه جهاد آموزشی» آیین تجلیل از ۲۰هزار آموزگار مقطع ابتدایی شهر تهران در دبستان آرمینه مصلینژاد منطقه ۶ ضمن قدردانی از تلاش معلمان در شرایط شیوع کرونا اظهارداشت: در این شرایط، موضوع زیست بوم جدید آموزشی و آموزش در فضای مجازی، ما را با چالشها و فرصتهایی در ارتباط با دانشآموز، معلم، خانواده و جامعه مواجه کرد و بعضی از موارد مجددا در کانون توجه نظام آموزش قرار گرفت که پیش از این توجهی به آنها نمیشد، این شرایط یک دو گانه فرصت تهدید را تعریف کرد.
وی با اشاره به فرصتها و تهدیدهای آموزش مجازی برای دانشآموزان گفت: سالهای سال در ارتباط با اهمیت انفرادی کردن آموزش و تنظیم کردن برنامههای آموزشی متناسب با ویژگیهای فردی دانشآموزان صحبت شده بود اما فرصتی برای عملی کردن آن فراهم نشده بود که با آموزش مجازی چنین امکانی فراهم شد و دانشآموزانی که پیش از این در کلاسهای درس در اکثریت گم میشدند به صورت فردی و خاص با تواناییها، علایق و نیازهای متفاوت مورد توجه قرار گرفتند.
«حکیمزاده» با اشاره به شرایط متفاوت زمینهای، فردی، خانوادگی، اجتماعی و اقتصادی هر یک از دانشآموزان افزود: در فضای حضوری در مدرسه سعی میکردیم علیرغم این تفاوتها با ایجاد اجتماع یادگیری، در جریان تعامل، همآموزی و در کنار هم بودن، فرصت زیست بهتر و افزیش مهارتهای ارتباطی و یادگیری بهتر را فراهم کنیم اما زمانی که در فضای مجازی این اجتماع یادگیری را از دست دادیم، شرایط زمینهای دانشآموزان خیلی بیشتر خود را آشکار کرد.
وی بیان کرد: براساس نتایج پژوهشهای بینالمللی، وضعیت سواد، حمایت و منابع یادگیری خانوادهها در شرایط آموزش حضوری نقش بسیار مهمی در عملکرد دانشآموزان دارد و معلم در فضای آموزش حضوری میتواند بسیاری از این شرایط زمینهای را برای دانشآموزانی که امکان حمایت از خانواده را ندارند، تعدیل کند.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، اطلاع از دسترسی داشتن یا نداشتن دانشآموزان به امکانات فناوری، تبلت و گوشی هوشمند به خصوص در مناطق کمتر برخوردار را از دیگر فرصتها و چالشهای آموزش مجازی عنوان کرد و افزود: در مواردی دانشآموزان به ابزار فناوری و اینترنت دسترسی دارند اما در خانوادههای کمتر برخوردار به خصوص برای پایههای اول و دوم که سواد اطلاعاتی ندارند، نمیتوانند یک همراه موثر باشند و دانشآموزان بسیار آسیب میبیند.
«حکیمزاده» بیان کرد: باید با همفکری تدبیری بیندیشیم که چطور میتوانیم نقشی که در کلاسهای حضوری داشتیم برای کاهش فاصله بین دانشآموزان در فضای مجازی پیاده کنیم و اجازه ندهیم این نابرابریها بیش از قبل تداوم پیدا کنند.
وی درباره دوگانه فرصت و چالش آموزش مجازی برای معلمان اظهارداشت: این نوع آموزش فرصتی را فراهم کرد تا فعالیتهای خلاقانه و ارزشمندی که معلمان به تنهایی در کلاسهایشان انجام میدادند، در معرض دید سایر همکاران قرار گیرد، نقش بیهمتای معلمان در خلق فرصتهای یادگیری از طریق تولید محتوا، ستودنی است.
معاون وزیر آموزش و پرورش، بسط محدوده تعریف شده زمان و مکان آموزش به همه زمانها و مکانهایی که معلم در آن حضور دارد، را از دیگر چالشهای آموزش مجازی عنوان کرد و گفت: در این شرایط انتظار خانوادهها و دانشآموزان زیاد شد و همه جایی و هر زمانی بودن آموزش به عنوان یک واقعیت جدید به زندگی معلمان اضافه شد که دشواریهای زیادی را برای آنان ایجاد کرد.
«حکیمزاده» با اشاره به چالشها و فرصتهای آموزش مجازی برای خانوادهها بیان کرد: با این آموزش، فرصتی فراهم شد تا خانوادهها به عنوان شرکای یادگیری در جریان آموزش در مدرسه قرار بگیرند و نسبت به آن آگاهی پیدا کنند، متاسفانه گاهی اوقات خانوادهها به دلیل نداشتن آگاهیهای لازم نسبت به روند یادگیری، ارزیابی و فنون تربیت انتظاراتشان از معلم نگرانکننده میشد.
وی گفت: تحقیر دانشآموزان از جانب خانوادهها هم جزو چالشهاست، هنوز چگونگی ایفای نقش خانوادهها در پایههای مختلف تدوین نشده که به عنوان شرکای یادگیری، آگاهی، همراهی و حمایت را داشته و سازنده باشند و نقش آنان مخرب نباشد و منجر به دخالت، موازیکاری یا خنثی کردن اثرات کار معلمان نشود، باید باهم به خانوادهها آموزش بدهیم که بتوانند این نقش را به شکل صحیح ایفا کنند.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش افزود: همچنین با روند آموزش مجازی، جامعه برای نخستین بار متوجه ارزشهای مدرسه و فعالیتهای معلمان شد، ارزشهای آموزش حضوری بیشتر از قبل آشکار شد، پیش از این همه تصور میکردند با دسترس قرارگرفتن فناوری، آموزش حضوری به تدریج کنار گذاشته میشود یا ارزش های خود را از دست میدهد.
«حکیمزاده» ادامه داد: شاهد این بودیم که در تمام نقاط جهان به خصوص کشورهای پیشرفته که مشکلات زیرساخت و فناوری نداشتند، به این موضوع پی بردند که هیچ چیزی جای کلاس درس و ابعاد عاطفی و اجتماعی یادگیری و تعامل معلمان با دانشآموزان به خصوص برای دوره ابتدایی و پیش دبستانی را نمیگیرد، به همین دلیل با پروتکلهایی دانشآموزان به خصوص دوره ابتدایی در مدرسه حضور پیدا کردند.
وی بیان کرد: با وجود اینکه با آموزش مجازی به عمق نابرابریها در جامعه و دسترسی نداشتن برخی از دانشآموزان به ابزارهای فناوری پی بردیم باید از این پس به امکاناتی که فناوری به عنوان مکمل میتواند برای آموزش فراهم کند توجه کرده و خود را توانمند کنیم و دیگر به عقب برنگردیم، ارزشهای آموزش حضوری و نقش معلم به خصوص از جهت یادگیری عاطفی اجتماعی را بیش از پیش قدر بدانیم و در کانون توجه باشد که چطور میتوانیم آن را در فضای مجازی مورد توجه قرار دهیم.
بهرهمندی ۷۷ درصد دانشآموزان تهرانی از شبکه «شاد»
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران نیز در این آیین ضمن تقدیر از تلاشهای معلمان در آموزش مجازی دانشآموزان در شرایط شیوع کرونا اظهارداشت: مدعی نیستیم شبکه آموزش دانشآموزی «شاد» موانع و ایراداتی ندارد اما به عنوان بهترین شبکهای است که در دسترس است و حدود ۷۷درصد از دانشآموزان در شهر تهران از این شبکه استفاده میکنند و مابقی نیز از شبکههای داخلی که توسط مدارس فراهم شده یا روشهای جایگزین دیگری در حال آموزش هستند.
«عبدالرضا فولادوند» گفت: از ابتدای شیوع کرونا به همت آموزگاران آموزش تعطیل نشد و آنان با ابتکار عمل از فضای مجازی برای ادامه آموزش دانشآموزان استفاده کردند و حتی برای دانشآموزانی که دسترسی نداشتند، بستههای آموزشی تهیه کرده و در اختیارشان قرار دادند.
وی افزود: معاونت آموزش ابتدایی شهر تهران در موضوعهای شبکه شاد، تولید محتوا، انتخاب مدرسان برتر و ساماندهی برنامه مدرسه تلویزیونی طی ۱۰ماه گذشته تلاشها و اقدامات بسیاری انجام داده است.
«فولادوند» خاطرنشان کرد: شهر تهران جزء اولین استانهایی بود که به دلیل شیوع کرونا مدارس را تعطیل کرد، با تلاش معلمان سال تحصیلی گذشته تا اردیبهشت ادامه پیدا کرد، یک ماه امکان حضور دانشآموزان برای رفع اشکال در مدارس فراهم شد که با فداکاری معلمان دانشآموزان توانستند سال تحصیلی را با موفقیت پشت سر بگذارند.
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران بیان کرد: معلمان در شرایط کرونا جهاد کردند و حتی در فصل تابستان نیز در دورههای آموزشی شرکت کردند تا آمادگی برای شروع سال تحصیلی در بستر فضای مجازی را بیاموزند.
به گزارش ایرنا، «خورشیدوارههای مهر و ایثار در عرصه جهاد آموزشی» آیین تجلیل از ۲۰هزار آموزگار مقطع ابتدایی به همت معاونت آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران روز چهارشنبه با حضور نمادین فرهنگیان خدمتگزار در شبکه شاد و مدرسه تلویزیونی ایران، «رضوان حکیمزاده» معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، «عبدالرضا فولادوند» مدیرکل، «سعید ربوشه» معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران و «جواد نظریان» مدیر آموزش و پرورش منطقه ۶تهران در دبستان آرمینه مصلینژاد این منطقه برگزار و از شبکه «شاد» پخش شد.
بیش از یک میلیون دانشآموز در بیش از چهار هزار مدرسه تهران تحصیل میکنند که ۶۰۰هزار نفر آنان در دوره ابتدایی هستند.
با توجه به ایپدمی کرونا در استان تهران، براساس ابلاغی معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور و رئیس کمیته امنیتی اجتماعی ستاد ملی کرونا، آموزش دانشآموزان در مدارس این استان و شهر تهران از ۱۲ مهرماه تاکنون تعطیل است و از طریق فضای مجازی پیگیری میشود.