«دیاکو حسینی» در گفتوگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، درباره موافقت رهبر معظم انقلاب با درخواست رئیسجمهور برای تمدید زمان بررسی بررسی لوایح مربوط به FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: رهبر معظم انقلاب درخصوص لوایح مربوط به FATF نظر نهایی و روشنی را مطرح نکرده و تنها با تمدید زمان بررسی لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام موافقت کردهاند.
وی ادامه داد: از موافقت رهبری با تمدید زمان بررسی FATF در مجمع میتوان این برداشت را کرد که علیرغم بدبینیهایی که درباره FATF مطرح شده و موازی با بحثهای کارشناسی گفته شده است، این بحثها هنوز ایشان را مجاب نکرده که رعایت استانداردهای مدنظر FATF به زیان کشور است.
FATF به اراده سیاسی برای گرفتن یک تصمیم معطوف باقی مانده است
حسینی درباره هزینههای قرار داشتن ایران در لیست سیاه FATF تصریح کرد:بحثهای کارشناسی درباره FATF مطرح شده و نکته مهم و مغفولی در خصوص این مسئله چه در فضای عمومی و چه در جلسات خصوصی اعضای مجمع باقی نمانده است که اکنون گفته شود. آنچه باقی مانده، معطوف به یک اراده سیاسی برای گرفتن یک تصمیم سخت، مهم و بزرگ است.
وی با بیان اینکه اکنون ما باید به این سوال پاسخ بدهیم که آیا میخواهیم عضوی از جامعه جهانی بوده و عرفهای بینالمللی را برای توسعه بپذیریم، خاطرنشان کرد: اگر پاسخ به این سوال مثبت است، باید استانداردهای حاکم بر روابط مالی در عرصه جهانی را هم قبول کرده و مانند قریب به اتفاق کشورها عمل کنیم و همزمان با آن، برای رفع تحریمهای بینالمللی نیز تلاش کنیم.
این استاد دانشگاه افزود: اگر پاسخ به سوال مذکور منفی است، ما وارد فاز تاریخی دیگری میشویم که تصمیمگیرندگان آن باید پیامدها و مسئولیتهای ناشی از این تصمیم تاریخی را باید بپذیرند. در واقع، لوایح FATF در معرض آن پاسخ است که مربوط به استراتژیهای اقتصادی و سیاست خارجی است.
عدم رعایت استانداردهای FATF موجب خودانزوایی ایران میشود
حسینی با تاکید بر اینکه عدم رعایت استانداردهای FATF هیچ نتیجهای جز خودانزوایی برای ایران به همراه ندارد، ابراز داشت: رعایت نکردن استانداردهای FATF موجب میشود که ایران، خود را از معادلات بینالمللی و بازیهای اقتصادی حذف کند. در چنین شرایطی، دیگر تحریم لازم نیست چراکه بسیاری از شرکتها و موسسات تمایلی برای همکاری با ایران ندارند و این مسئله شامل دوستان ایران مانند روسیه و چین نیز میشود؛ کمااینکه آنها این موضوع را به ایران هشدار دادهاند.
وی با تاکید بر اینکه خودتحریمی و خودانزوایی ناشی از قرار داشتن در لیست سیاه FATF جایگزین تحریمهای بینالمللی است، عنوان کرد: پذیرش FATF شاید دشواریهایی را برای ایران ایجاد کند ولی از ترس این دشواریها که قابل رفع شدن هستند، نباید در دام چاهی بیفتیم که بیرون آمدن از آن دشوارتر است.
رئیس مرکز مطالعات جهانی شدن مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری درباره تاثیر شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری بر بررسی مجدد FATF یادآور شد: این دو موضوع را باید دو مسئله مستقل از یکدیگر باید تلقی کرد. نمیتوان به آمریکا اعتماد کرد. این بیاعتمادی نه فقط به خاطر نیات خصمانه ایالات متحده بلکه به دلیل بیثباتی سیاسی داخل آمریکا است.
وارد شبکه روابط تجاری با دنیا شویم، اعمال تحریمها سختتر میشود
به گفته حسینی، ایران مطمئن نیست که در انتخابات سال ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا، ترامپ یا فردی مانند و نزدیک به او به قدرت نرسد. به همین خاطر ایران نمیتواند آینده خود را مشروط به کاهش یا افزایش مقطعی تنش با آمریکا کند.
وی با تاکید بر اینکه راه درست در مورد FATF آن است که وارد شبکه ارتباطات روابط تجاری با دنیا شویم، بیان کرد: این مسئله برای توسعه ملی ما ضروری است. در صورتی که این مسئله رخ بدهد، اعمال تحریمها علیه ایران هم دشوارتر و مجاب کردن کشورها و شرکتها برای عدم همکاری با ایران سختتر میشود.
این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه توسعه اقتصادی ایران بدون داشتن مراودات بینالمللی و ادغام شدن در شبکه تجاری و مالی بینالمللی ممکن نیست، گفت: ممکن است این ادغام هزینههایی برای ایران داشته باشد که تحت تاثیر تنشهای ایران با برخی کشورهای غربی است اما در عین حال نیز مشارکت نکردن در آن میتواند پیامدهای به مراتب بدتری برای کشور داشته باشد.
رد لوایح FATF منجر به زیانهای بلندمدت برای کشور میشود
حسینی با بیان اینکه پذیرفتن این لوایح میتواند به طی کردن راه توسعه برای ایران کمک کند، اظهار داشت: در این شرایط ایران میتواند خود را با خطرات احتمالی سازگار کند. در این چارچوب پذیرفتهشده باید راهحلهایی پیدا شود که نظام خود را ایمن کرده و از منافع آن به بهترین شکل استفاده کنیم. امروز کاملا بدیهی است که رد کردن لوایح FATF میتواند منجر به زیانهای بلندمدت برای کشور شود.
وی افزود: برجام مورد حمایت قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است و هیچ کشوری بهانه حقوقی و اجرایی برای عدم اجرای آن را ندارد ولی برخی از کشورها با توسل به قرار داشتن ایران در لیست سیاه FATF میگویند قادر به انجام تعهداتشان نسبت به ایران نیستند و این عدم پایبندی نه به خاطر تحریمهای آمریکا یا اراده آنها، بلکه قرار داشتن ایران در لیست سیاه FATF است.
این کارشناس ارشد مسائل استراتژیک با بیان اینکه قرار داشتن ایران در لیست سیاه FATF بهانهای به برخی از کشورها داده تا تعهداتشان را انجام ندهند، تصریح کرد: با پذیرش استانداردهای FATF باید این حداقل بهانه را از طرفهای مقابل گرفت و آنها را نسبت به مقررات بینالمللی پاسخگو کرد. پذیرش آن قطعا روابط ایران را با اروپا، چین و روسیه تسهیل خواهد کرد ولی قرار داشتن در لیست سیاه FATF سدی را در روابط ایران با این کشورها ایجاد میکند.
عدم رعایت استانداردهای FATF مانع اجرای توافق با چین میشود
حسینی با اشاره به توافق همکاریهای راهبردی بلند مدت ایران و چین خاطرنشان کرد: هماکنون ایران و چین برای امضای توافق راهبردی همکاریهای بلند مدت با یکدیگر در حال رایزنی بوده و در آستانه اجرای این نقشه راه همکاری ۲۵ ساله هستند ولی عدم رعایت استانداردهای FATF میتواند مانع و دردسری برای اجرای این توافق باشد.
وی اضافه کرد: در واقع، عدم پذیرش رعایت استانداردهای FATF همکاریهای آسیایی و معطوف به شرق را هم با اخلال همراه میکند و میتواند به عنوان مانع جدی در همکاریها محسوب شود.