اراک _ ایرنا _ استاندار مرکزی گفت: طرح جامع شهر اراک پس از ۱۶ سال از سوی وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شده است.

سید «علی آقازاده» روز پنجشنبه در نشست شورای مسکن استان مرکزی ، افزود: سال‌ها بود که استان مرکزی و اراک منتظر ابلاغ این طرح زیرساختی و توسعه محور بود و در نسخه ابلاغی به استان نکات مورد انتظار راه وشهرسازی و شهرداری نیز گنجانده شده است.

وی بیان کرد: این طرح می‌تواند افق ۱۰ سال آتی شهر اراک را به روشنی ترسیم کند و نقشه راه هدفمندی در توسعه متوازن عمرانی این کلانشهر است.

استاندار مرکزی ادامه داد: طرح اقدام ملی مسکن از جمله برنامه‌های اثربخش دولت است که برای رفع نیاز حیاتی مردم تعریف شده و به منظور تحقق اهداف آن همه باید تلاش کنند.

آقازاده اظهار داشت: پارسال در خصوص تامین زمین برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن به‌ویژه در کلانشهر اراک مشکلاتی وجود داشت اما، با تلاش صورت گرفته  اکنون این مهم به مرحله امیدوارکننده‌ای رسیده و به هر میزان که متقاضی وجود داشته باشد، امکان تامین زمین وجود دارد.

وی عنوان کرد: شهرداران از ارکان محوری در پیشبرد اهداف طرح اقدام ملی مسکن هستند و نیاز است که حداکثر هم افزایی را در تحقق این مهم و تسهیل امور انجام دهند.

استاندار مرکزی اضافه کرد: طرح اقدام ملی دولت، مصوبه کارگروه‌های ملی و هیات دولت و از تاکیدات رهبر معظم انقلاب است و باید با یک انسجام ملی محقق شود.

آقازاده بیان کرد: شهرداران استان به عنوان سکانداران مدیریت شهری مکلف هستند ۵۰ درصد تخفیف قانونی صدور پروانه طرح اقدام ملی مسکن را که دولت متعهد به پرداخت آن است، رعایت کنند.

وی گفت: فرمانداران شهرستان‌های مختلف مکلف به نظارت در این راستا هستند و اگر در مواردی همکاری لازم صورت نگیرد باید برخورد قاطع انجام شود.

فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی هم در ادامه این نشست گفت: طرح اقدام ملی مسکن و یا هر طرحی دیگر برای خانه‌دار شدن اقشار نیازمند وکم‌درآمد جامعه حرکتی ارزنده است که باید با روحیه‌ای جهادی دنبال شود.

سردار سرتیپ دوم «محسن کریمی» افزود: بهبود شرایط معیشتی و زندگی مردم تکلیف مسئولان است و در این راستا همه توان‌ها باید به کار گرفته شود و از هیچ کوششی دریغ نشود.
وی بیان کرد: در راستای کمک به محرومان همه بخش‌ها وظیفه مند هستند ونباید انتظارات از بخش خاصی باشد.
فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی ادامه داد: مسکن محرومان باید به دست نیازمند واقعی برسد و در این خصوص باید تلاش شود روزنه هر سوء استفاده مسدود شده و حق به حقدار برسد.
سردار کریمی اظهار داشت: بسیاری از افرادی که ماه‌های طولانی در جبهه حضور داشته و به‌عنوان قهرمانان ملی جان خود را در کف دست قرار دادند، امروز سقفی بر بالای سر ندارند که این امر به هیچ عنوان زیبنده نیست.
وی افزود: زمینه‌ برای شناسایی این طیف از جامعه به کار گرفته شده و منابعی نیز برای تامین مسکن آن‌ها در قالب بسیج سازندگی تعریف شده است که امید می‌رود با توفیق مطلوب همراه شود.
فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی به ضوروت توجه جدی به معماری اسلامی در ساخت مسکن تاکید کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی گفت: سهم این استان از طرح اقدام ملی مسکن، ۲۱ هزار و ۲۹۰ واحد است و تاکنون ۴۰ هزار و ۷۴۱ نفر برای بهره‌مندی از این مزیت ثبت‌نام کرده‌اند.

«احمد مرزبان» افزود: ۱۶ هزار و ۳۹۲ نفر از ثبت نام کننده‌ها برای طرح اقدام ملی مسکن در استان واجد شرایط شناخته شده‌اند که تاکنون ۱۰ هزار و ۸۵۷ نفر آنان افتتاح حساب داشته و پنج هزار و ۲۴۷ نفر واریز وجه کرده‌اند.
وی بیان کرد: تامین زمین برای ۱۶ هزار و ۴۴ واحد طرح اقدام ملی مسکن در استان مرکزی در قالب ۱۶۶ پروژه  صورت گرفته است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی ادامه داد: اراک و ساوه شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر این استان هستند که مشمول اجرای طرح اقدام ملی مسکن می‌شوند.
مرزبان اظهار داشت:  ۹ هزار و ۸۶۴ نفر در شهرستان اراک برای بهره‌مندی از این طرح ثبت‌نام کرده‌اند که پنج هزار و ۲۰۰ نفر واجد شرایط هستند و برای یک هزار و ۸۵۰ نفر تخصیص زمین داده شده و تاکنون حدود یک هزار و ۷۰۰ نفر واریز وجه داشته‌اند.
وی تصریح کرد: پنج هزار و ۲۲۸ نفر نیز در شهرستان ساوه برای برخورداری از مزایای طرح اقدام ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌اند که ۲ هزار و ۶۰۰ نفر واجد شرایط شناخته شده و برای یک هزار و ۶۳۶ نفر تامین زمین شده و تاکنون یک هزار و ۲۳۰ نفر واریز وجه داشته‌اند.
مدیرکل بنیاد مسکن استان مرکزی هم در این نشست گفت: ۲ هزار واحد مسکونی ویژه محرومان در این استان با اجرای زمان محدود در نظر گرفته شده است.
«رضا رضافرح» افزود: اجرای این طرح با موانع و مشکلاتی همراه است که امیدمی‌رود برای تحقق به موقع آن تلاش‌ مضاعفی به کار گرفته شود.
وی بیان کرد: دفاتر بسیج در شهرها و روستاهای استان مرکزی برای شناسایی افراد واجد شرایط دست‌ به‌کارشده‌اند و بسیاری از افراد پس از پالایش صورت گرفته دارای شرایط نبودند.
مدیرکل بنیاد مسکن استان مرکزی ادامه داد: تاکنون یک ‌هزار و ۱۸۸ نفر در این راستا به بانک‌های عامل معرفی شده که تنها ۴۸۶ واحد منجر به عقد قرارداد شده است.
رضافرح اظهار داشت: انتظار می‌رود که بانک‌ها در راستای عقد قرارداد مسکن محرومان تلاش مضاعفی داشته باشند زیرا اسفندماه، اوج کار بانک‌ها است و این طرح باید در مردادماه سال آتی آماده‌سازی شود.
وی گفت: زمان‌بندی این طرح کوتاه است و اگر بانک‌های عامل همکاری خوبی نداشته باشند، در مهلت تعیین شده محقق نمی‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی در این نشست گفت: مصوبه دولت مبنی بر پرداخت ۵۰ درصد هزینه صدور پروانه های ساختمانی طرح اقدام ملی مسکن است و شهرداری‌های استان موظف و مکلف  به رعایت مفاد این مصوبه هستند و در خصوص صدور پروانه های ساختمانی طرح اقدام ملی مسکن با احتساب ۵۰ درصد تخفیف باید عمل شود.
« مهدی زندیه وکیلی » افزود: بانک‌های عامل نیز باید برای ایجاد واحدهای روستایی  با هماهنگی بنیاد مسکن، ضمانت زنجیره‌ای برای دریافت کنندگان تسهیلات داشته باشند.
وی بیان کرد: امید است تا نیمه سال آتی طرح ایجاد ۲ هزار واحد مسکن محرومان نهایی و ساخت و واحدها به پایان رسد.

در نشست شورای مسکن استان مرکزی گزارشی از وضعیت طرح اقدام ملی مسکن در شهرهای مختلف استان ارایه شد.

استان مرکزی با دارا بودن ۱۲ شهرستان دارای بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت است.