تهران-ایرنا- دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در مراسم اختتامیه جشنواره ملی مجازی «مدیافت» گفت: مدیافت یا مدپایدار، مسئولیت اجتماعی در قبال محیط ­زیست است و تا زمانی که روی کره خاکی هستیم این مسئولیت را داریم که از این میراث الهی محافظت کنیم.

سیده مرضیه شفاپور در مراسم اختتامیه  جشنواره ملی مجازی مدیافت گفت: جای این رویداد در حوزه مد لباس خالی بود. خداوند نعمت های زیادی را به ما عطا فرموده است و تا زمانی که روی کره خاکی هستیم مسئولیت این را داریم که این میراث الهی را به نسل‌های آینده بسپاریم. یکی از این موارد محیط زیست است که همه در آن زندگی می‌کنیم. باید مدافعان منابعی که در حال حاضر در دنیا وجود دارد باشیم.  این صنعت که به مدیافت نام گرفته است مدافع محیط زیست است.  

شفاپور حمایت از طراحان را وظیفه اصلی و ذاتی کارگروه مد و لباس عنوان کرد و گفت: من برای همه طراحان ارزش قائل هستم و دوست دارم که کارهای شما به بهترین شکل در کشور نمایش داده شود.  به عنوان دبیر کارگروه می خواهم کارگروه مد و لباس را خانه خود ببینید. چون مدیران چند صباحی در این پست حضور دارند، اما شما همیشه هستید و باید دست به دست هم دهید تا این حوزه را فعال کنید.

وی افزود:در گذشته زمانی که نام مد بر زبان جاری می شد تن ها می لرزید و هر کسی نمی توانست این واژه را به راحتی بیان کند. در دوره های گذشته زحمات بسیاری کشیده شد تا اکنون با افتخار در مورد مد سخن بگوییم و اکنون می توانیم در گزارش هایی که به کمیسیون فرهنگی و اقتصادی مجلس شورای اسلامی می دهیم، از آنها مطالبه حمایت کنیم.

شفاپور درباره حضور مد و لباس در جشنواره فجر گفت: تلاش های زیادی انجام شد تا این حوزه در جشنواره فجر حضور داشته باشد. موضوع امسال این رویداد شهر کاشان است؛ چون همه در ذهن خود تصویری از این شهر تاریخی در ذهن داریم و طراحان می توانند آثاری مفهومی تولید کنند. امید است فعالان این حوزه در جشنواره فجر حضوری جدی داشته باشند.

وی درباره رویداد جشنواره ملی لباس کودک و نوجوان نیز گفت: باید نسل های آینده را به درستی پرورش دهیم و لباس کودکان و نوجوانان را جدی بگیریم تا به سمت حوزه سلامت آنها پیش برویم.  می‌توان با تلفیق لباس های سنتی و نیازهای امروز آنها پوشاکی طراحی کرد که با افتخار آنها را بپوشند.

شفاپور در خصوص حضور فعالان حوزه پوشاک در دوران کرونا اظهار داشت: در اوج کرونا همه صنایع به نوعی گرفتار این ویروس شدند و طراحان از همان ابتدا در کنار کادر سلامت قرار گرفتند و ماسک و گان مورد نیاز کشور را تولید کردند. انصافاً اگر شما طراحان پای کار نبودید کشور دچار بحران می شد.

وی در پایان از طراحی لباس ورزشکاران ایرانی در المپیک خبر داد و گفت: وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک این اعتماد را به ما کردند و لباس المپیک را به ما سپردند. نزدیک به ۲ هزار طرح  به دبیرخانه ارسال شد که در نهایت با داوری جمعی فعالان حوزه مد و لباس و متخصصان حوزه ورزش ۳ اثر نهایی شد.

هنرمندان در تمام برهه‌های تاریخی نقش آفرینی کردند

حمید قبادی مشاور معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این رویداد با اشاره به نقش فعالان حوزه پوشاک در مقابله با ویروس کرونا گفت: فعالان حوزه مد و لباس در بزنگاه خودشان نشان دادند و گواه این است که هنرمندان ما امید آفرین هستند. هنرمندان در تمام برهه‌های تاریخی نقش آفرینی کردند.

دبیر سابق کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور گفت: روزی که کرونا وارد ایران شد ظرفیت تولید ماسک در کشور روزانه ۲۵۰ هزار قطعه بود، ولی در حال حاضر بیش از ۳۰ میلیون قطعه در روز تولید می شود. بسیاری با یک چرخ خیاطی در یک کارگاه کوچک شروع به تولید کردند. تصاویر طراحی های سنتی استان هرمزگان بر روی ماسک در اقصی نقاط جهان به عنوان یک نماد از ایران معرفی شد.

وی درباره قدرت طراحان در ایران نیز گفت: طراحان ایرانی نسبت به تاریخ فرهنگ  و هنر خود آگاهی دارند و می توانند صدها ساعت در مورد الهام های بصری خود از تاریخ خود سخن بگویند.  نگاه هنرمندان همواره بر فرهنگ ایرانی استوار است.

دورریز لباس‌ها به محیط زیست آسیب جدی می زند

آفاق امیریان دبیر جشنواره مدیافت در حاشیه این رویداد به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: موضوع مدیافت در حوزه مد و لباس از اهمیت بالایی برخوردار است و بسیاری از کشورهای جهان همچون ژاپن ضرورت آن را به خوبی دریافت کردند و توانستند از آن در حوزه های محیطی زیست و اقتصاد مد و لباس بهره ببرند؛ چون دورریز بسیاری از لباس‌ها  به محیط زیست آسیب جدی می زند.

وی با تشریح مدیافت گفت: هر ساله حجم زیادی از پارچه ها در سراسر دنیا دور ریخته می شود و درصد بالایی از این حجم به بخش خانگی تعلق دارد که این پارچه ها به طور تقریبی ۵۰ درصد قابل بازیافت هستند. در اکثر کشورهای توسعه یافته برای حفظ منابع طبیعی، این طرح بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. حدود ۲۰ درصد از پارچه ها بازیافت می شوند و مورد استفاده مجدد قرار می گیرند.


وی از تغییر جلوه های بصری لباس های قدیمی با استفاده از هنرهای سنتی همچون سوزن دوزی برای استفاده مجدد خبر داد و گفت: احیای فرهنگ بازآفرینی لباس‌های قدیمی ازجمله اهداف جشنواره مدیافت است و بیش از هر چیز دیگری بر لزوم ورود نگاه هنرمندانه و خلاقانه در بازآفرینی لباس‌هایی که به هر دلیل دیگر قابل ‌استفاده نیستند، تأکید داریم.

دبیر جشنواره مدیافت گفت: این جشنواره به عنوان یک الگو عمل کرده و طراحان و فعالان را تشویق می کند تا ایده های نوآورانه خود را در قالب بازآفرینی به مرحله اجرا برسانند. به واسطه این پویش رشد چشم گیری در اثر بخشی به مقوله مد سازگار با محیط زیست در صنعت مد و لباس به وجود می آید.  

امیریان افزود: پویش مدیافت با تکیه بر نوعی احساس مسئولیت اجتماعی از بدو شکل ‌گیری تلاش کرد تا نظر آحاد جامعه هنری کشور را به این موضوع جلب کند و تصور می‌کنم این مهم تا اندازه‌ای از مسیر برگزاری جشنواره رقم خورده است.

وی افزود: مدیافت، همواره در تلاش است در راستای حفظ منابع طبیعی موثر واقع شود هدف از راه اندازی این پویش، ارتقا بخشی به خلاقیت و نوآوری طراحان، تقویت اکو سیستم کارآفرینی و گسترش فرهنگ دوباره پوشیدن و بازآفرینی لباس‌های مصرف شده است. در همین راستا این جشنواره با موضوع مد پایدار در زمینه پارچه سازی، اکسسوری و تصویرسازی طراحی شد.

در پایان مراسم اختتامیه جشنواره ملی مجازی مدیافت از برگزیدگان در بخش‌های گوناگون از جمله پارچه سازی، کیف و کفش، زیورآلات، تصویرسازی و ماسک تقدیر شد.

مراسم اختتامیه جشنواره ملی مجازی مدیافت عصر روز پنجشنبه با حضور حمید قبادی مشاور معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیده مرضیه شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، آفاق امیریان دبیر جشنواره مدیافت و جمعی از فعالان حوزه مد و لباس در محل تالار رودکی برگزار شد.