غلامحسین رحیمی شعرباف روز جمعه در نشست خبری که با موضوع «تبیین وضعیت آموزش عالی و اجرای طرح آمایش آموزش عالی در خراسان جنوبی» در دانشگاه بیرجند برگزار شد، افزود: خراسان جنوبی از نظر کمی جزو پنج استان برتر کشور در حوزه آموزش عالی براساس میانگین جمعیت است و از نظر کیفی باید توجه بیشتری به این بخش شود.
وی گفت: خراسان جنوبی رشد کمی زیادی داشته است و اکنون به ارتقای کیفی نسبت به استانهای دیگر نیاز دارد یعنی بتوانیم برنامهای را تدوین کنیم که منجر به ارتقای کیفی آموزش عالی شود.
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: توقف فعالیت هیج موسسه آموزش عالی فعال را در استان خراسان جنوبی نخواهیم داشت و با تجدید ساماندهی همه دانشگاهها فعال میشوند.
وی افزود: در ای بخش باید با ساماندهی از رشد کمی با کیفیت ضعیف جلوگیری و رشد کمی را متوقف کنیم همچنین موسساتی که به تنهایی نمیتوانند ادامه فعالیت داشته باشند با موسسههای قوی تجمیع شوند.
رحیمی گفت: با این روند و الحاق به دانشگاه بزرگ این موسسات را در وضعیتی قرار میدهیم که ادامه کار آنها توجیهپذیر باشد.
وی افزود: خراسان جنوبی از استانهایی است که به خاطر ظرفیت بالای نیروی انسانی، موسسات آموزش عالی زیادی دارد و از استانهای مجاور هم جذب دانشجو داشته است.
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: در ۱۰ سال اخیر روند ورود دانشجویان کاهشی بوده به طوری که نسبت به هشت سال قبل ۱.۵ میلیون دانشجو در دانشگاههای کشور کمتر داریم.
وی با اشاره به اینکه ارتقای کیفی در برخی رشتهها در سطح بینالمللی در کنار کمیت نامآور بوده است گفت: در خراسان جنوبی موسساتی داشتیم که تعطیل شده هرچند کوچک بوده اما نباید این مشکل ایجاد میشد و دلیل اصلی آن نبود بررسی در جایگذاری درست بوده است.
وی اظهار داشت: چهار موسسه در خراسان جنوبی در نظر گرفتیم که از نظر کمی رشد نکنند و اگر لازم شود ۲ رشته را ادغام کنیم و از طریق برقراری ارتباط با یک دانشگاه بزرگ در استان ادغام کنیم.
رحیمی با تاکید بر اینکه هیچ موسسه آموزش عالی در استان غیرفعال نخواهد شد افزود: سعی میکنیم در نوع وابستگیها در شهرستانهای فردوس، قاینات و سرایان اقدام کنیم که ممکن است چند رشته را متوقف و خود موسسه را فعال کنیم تا اعضای هیات علمی در رشتههای باقیمانده را جذب کنیم.
وی گفت: برای مثال با بررسیهای انجام شده در شهرستان سرایان مشکل جذب دانشجو بومی است و دانشجویان بیشتر متمایل به حضور در دیگر دانشگاهها هستند.
معاون وزیر علوم اظهار داشت: ظرفیتهای خوبی در خراسان جنوبی برای ایجاد مراکز پژوهشی همچون انار و زرشک وجود دارد اما لازمه آن متقاضی بودن کشاورزان و همراهی در این زمینه است.
وی گفت: پژوهشکده رویه علمی و بازار تولید دارد و اگر در استان تولیدکننده انار و زرشک و سازمان جهاد کشاورزی به خدمات این پژوهشکده نیاز نداشته باشد نیازی به تاسیس این پژوهشکده نیست و اگر این احساس نیاز باشد وزارت علوم آمادگی همکاری دارد.
رحیمی تصریح کرد: چند سال است که برنامه مهم وزارت علوم، مهارتآموزی و افزایش قابلیت اشتغالپذیری دانشجویان است که در جامعه دانش و مهارت به کمک هم بیاید.
وی افزود: دانشگاه با مراکز فنی و حرفهای قرارداد دارد و علاوه بر این مراکز و کانونهایی ایجاد شده که مهارتهای دانشجویان افزایش یابد و قبلا این کمبود وجود داشته که این برنامه رو به گسترش است.
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که شامگاه چهارشنبه سوم دی وارد بیرجند شد، تا امروز (جمعه) با همراهی رییس دانشگاه معین استان خراسان جنوبی از دانشگاهها و مراکز آموزش عالی استان از جمله در شهرستانهای سرایان، فردوس، قاینات و بیرجند بازدید کرد.
شورای مدیریت آموزش عالی استان خراسان جنوبی تشکیل شد
نخستین نشست شورای مدیریت آموزش عالی استان خراسان جنوبی نیز روز جمعه با حضور معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم و رؤسای دانشگاههای خراسان جنوبی در دانشگاه بیرجند برگزار شد.
دکتر رحیمی در این نشست با اشاره به تصویب طرح آمایش در سال ۱۳۹۵ توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: طرح آمایش دارای هشت زیرمجموعه منطقهبندی، مدیریت منطقهای، ساماندهی و متناسب سازی رشتهها، ماموریتگرایی، نظام جامع سنجش و پذیرش، رتبهبندی و تنظیم کیفیت است که مدیریت منطقهای و منطقهبندی پیش از اجرای این طرح در وزارت علوم انجام شده است.
وی به تصویب و ابلاغ سند جامع نقشه علمی کشور اشاره کرد که براساس آن در هر استان یک شورای مدیریت با حضور رؤسای دانشگاههای استان و در رأس آن دانشگاه جامع استان قرار دارد و افزود: متناسب سازی رشتهها با نیازها، ماموریتگرایی و طراحی و برنامهریزی ۴ تا ۱۰ واحد درسی متناسب با برنامههای استان و ظرفیتهای منطقه از وظایف این شورا خواهد بود.
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: دانشگاههای استان باید با برنامهریزی از امکانات و فضای فیزیکی مازاد یکدیگر به صورت مشارکتی برای حرکت به سمت تحقیقات اثرگذار استفاده کنند.
وی گفت: برنامهریزی، تایید و اجرای برنامهها به صورت کلان برعهده استان خواهد بود که اجرای این طرح مستلزم ایجاد بستر مناسب است.
رحیمی، ساماندهی مؤسسات آموزش عالی را یکی از سختترین طرحهای آموزش عالی دانست و تصریح کرد: برای اجرای این طرح ۲ سال برنامهریزی و کار مداوم انجام شده است.
وی اضافه کرد: در سفر به خراسان جنوبی علاوه بر بررسی و بازدید از امکانات و قابلیتهای پژوهشی استان، مساله ساماندهی آموزش عالی خراسان جنوبی نیز پیگیری شد.
معاون وزیر علوم گفت: در دورهای مراکز آموزش عالی ایجاد شده است که با کف استانداردهای لازم فاصله دارند و لازم است با ساماندهی آموزش عالی حرکت از سوی کمیت را به کیفیت منتقل کنیم.
وی به سیاست آمایش برای کاهش کمیت و افزایش کیفیت تاکید کرد و گفت: صنعت آموزش عالی در این استان لازم است بر مبنای کیفیت پایهگذاری شود تا متقاضیان از سراسر کشور و کشورهای منطقه بر این اساس وارد دانشگاه شوند.
رییس دانشگاه معین خراسان جنوبی هم در این نشست با بیان پیگیریهای انجام شده در سنوات گذشته برای برگزاری جلسات شورای مدیریت آموزش عالی استان گفت: این شورا بهمنظور همافزایی و مشورت کلان در سطح دانشگاهها و مراکز آموش عالی و رسیدن به اهداف مندرج در آییننامه مربوطه تشکیل شده است.
احمد خامسان با اشاره به اینکه در سطح آموزش عالی استان روابط صمیمانه، برادرانه و بدون هیچ تنشی حاکم است افزود: پس ابلاغ آییننامه شورای مدیریت آموزش عالی، دبیر شورا تعیین و دبیری آن به دکتر رضایی عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند و رییس سابق دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست محول شد.