شیراز-ایرنا-آیین اختتامیه سی و یکمین جشنواره تئاتر فجر استان فارس برگزار و برگزیدگان این جشنواره براساس رای هیات داوران مشخص شدند.

به گزارش دریافتی جمعه ایرنا، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در آیین اختتامیه سی و یکمین جشنواره تئاتر استان فارس با اشاره به استفاده از ظرفیت های هنرمندان این استان برای تیم بازبینی ،داوری و اجرایی جشنواره گفت: امیدواریم بتوانیم آثار منتخب را به صورت حرفه ای فیلم برداری و پس از رایزنی با صدا و سیمای مرکز فارس، این نمایشها به معرض دید عموم و در دسترس همه قرار گیرد.

صابر سهرابی افزود: به دلیل شرایط خاص امسال جشنواره تئاتر استان با محدودیت هایی برگزار شد اما تلاش کردیم از ظرفیت های استان حداکثر استفاده شود.

وی ادامه داد: در مرحله بعدی نیز تلاش می شود آثاری که برای جشنواره فجر کشوری برگزیده می شود را بتوان به صورت حرفه ای فیلم برداری کرد و به نمایش عموم گذاشت.

داوری سی و یکمین جشنواره تئاتر استان فارس را زاوش تقوایی، حسین قهرمانی، دانیال نفریان و سعیدرضا خوش‌شانس بر عهده داشتند.

ناظر هیات بازبینی و داوری و نایب رییس انجمن هنرهای نمایشی فارس نیز در این مراسم گفت: تئاتر فارس شایسته بهترین هاست و حضور ۳۵ گروه نمایشی در شرایط کرونا شاهدی بر این ادعا است.

نوید جعفری با ارایه گزارشی از روند برگزاری جشنواره تئاتر فارس افزود: با شیوع کرونا از اواخر سال ۹۸ برگزاری یا عدم برگزاری جشنواره تئاتر استانی همانند سایر فعالیت ها در هاله ای از ابهام قرار داشت و حتی بحث عدم برگزاری جشنواره و جایگزینی فعالیت های آموزشی و یا تقویت زیرساخت های سخت افزاری در استان مد نظر قرار گرفت که سرانجام با در نظر گرفتن شرایط مختلف برگزاری جشنواره به صورت مجازی دنبال شد.

وی با بیان اینکه از مردادماه ۹۹ فراخوان اولیه جشنواره تئاتر فارس تدوین شد، اظهارکرد: در شهریورماه فراخوان جشنواره استانی تئاتر فارس با در نظر گرفتن شرایط کرونا منتشر و از طریق رسانه های رسمی و همچنین شبکه های مجازی به صورت گسترده اطلاع رسانی شد.

نایب رییس انجمن هنرهای نمایشی فارس گفت: بزرگترین شناسه دبیر امسال جشنواره اخلاق مداری و توجه به معرفت هنری بوده است و همه ما افتخار می کنیم شاگرد این استاد با اخلاق تئاتر بودیم و باعث شادمانی است که با حسن انتخاب استاد کاظم روزی طلب برای نخستین بار شاهد حضور هیات بازبینی و داوری از نسل جوان ، تحصیل کرده و فعال تئاتر استان فارس با محوریت افراد بی حاشیه ، خلاق و با اخلاق  بودیم که امیدواریم این رویه در دیگر سالها نیز با حضور هنرمندان اخلاق مدار و فعال  ادامه داشته باشد.

وی بیان کرد: امیدوارم که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در زمینه حمایت مالی از تاسیس سایت اختصاصی انجمن هنرهای نمایشی فارس همراه هنرمندان باشد چرا که تاسیس این سایت می تواند در زمینه بانک اطلاعات هنرمندان، بانک نمایشنامه، تبلیغ و فروش بلیط ، انتشار اخبار و فراخوان ها و همچنین بارگذاری فیلم تئاتر به کمک هنرمندان تئاتر بیاید.

دبیر سی و یکمین جشنواره تئاتر استانی فارس نیز در این مراسم گفت: اصلی ترین وظیفه و رسالت هنر و هنرمند پایبندی به اصول انسانی است.

کاظم روزیطلب با قدردانی از مجموعه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ، انجمن هنرهای نمایشی و ستاد اجرایی جشنواره تئاتر فارس گفت: جشنواره بخش کوچکی از فعالیت فعالان تئاتر در فارس است و اصل بر این بوده  جشنواره ثمره اجرای رو در رو با مخاطب باشد.

وی با اشاره به نحوه انتخاب اعضای هیات انتخاب و داوری این جشنواره افزود: پس از حمایت مدیرکل و معاونت هنری اداره کل در خصوص این طرح اسامی هنرمندان بسیاری در گرایش های مختلف در استان بررسی و رصد شد و با محوریت قرار دادن اصول اخلاقی و انسانی ، فعالیت مستمر در سالهای اخیر ، خلاقیت و سوابق فعالیت، تعدادی از این هنرمندان جهت حضور در این رویداد معرفی و در نهایت هیات هفت نفره بازبینی و هیات چهار نفره داوری انتخاب شدند.

روزی طلب با تاکید بر حفظ امانت داری و بررسی کارشناسی آثار در هیات بازبینی بیان کرد: بی تردید هیات بازبینی جشنواره بدون دخالت سلیقه و یا وابستگی گروهی کارها را در سلامت کامل بررسی کردند.

دبیر سی و یکمین جشنواره تئاتر استانی فارس با قدردانی از گروه های شرکت کننده در این رویداد اظهار امیدواری کرد که شاهد اتفاقاتی فرخنده با حضور هنرمندان واقعی و ارزنده در  آینده تئاتر فارس باشیم و با پایان همه گیری کرونا، رونق و اجرای عمومی به تئاتر بازگردد.

در پایان این آیین برگزیدگان این جشنواره براساس آرای هیات داوران بدین ترتیب مشخص شدند.

در بخش طراحی لباس، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به نمایش "آنجا که آب ما را می برد"،در بخش طراحی صدا و افکت، لوح سپاس و جایزه نقدی به نمایش "کنج دنج" از مرودشت، در بخش اجرا گر زن لوح سپاس و جایزه نقدی به نمایش "مهاجران نگین صغیر" تعلق گرفت.

همچنین در بخش های طراحی صحنه، طراحی نور و موسیقی هیچ‌کاری شایسته دریافت جایزه انتخاب نشد و تقدیر ویژه هیات داوران در بخش کارگردانی ، نمایشنامه و بازیگری، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به نمایش تک نفره غلام روح الله هاشم پور رسید.

هیات داوران این جشنواره همچنین  از تمامی بازیگران کودک گروه بازیگران کودک در نمایش "جیران" از فیروز آباد و بازیگر کودک نمایش "زاویه" پاییز سعیدیان از نورآباد ممسنی قدردانی کردند.

در بخش تقدیر از بازیگران زن نیز لوح سپاس و جایزه نقدی به مهرناز عوض زاده و آرزو کیانی بازیگران نمایش استاتیرا تقدیم شد.

همچنین جایزه سوم بازیگری زن به طور مشترک شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی به آرام شاهسونی در نمایش "چر" و  هستی کرمی در نمایش "سه زن" رسید. در بخش بازیگری دوم زن  نیز لوح تقدیر و جایزه نقدی به شمس الافاق شفیعی سروستانی از تئاتر "ناخوانده" تقدیم شد.

در بخش بازیگری اول زن نیز تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مریم سعیدیان از نمایش "زاویه" رسید و  بنا بر بیانیه هیات داوران مهری منصوری بازیگر نمایش ناخوانده ، شایسته دریافت عنوان نخست بازیگری به دلیل حضور در هیات بازبینی از فهرست داوری خارج شد.

در بخش بازیگری مرد، لوح تقدیر و جایزه نقدی جایزه سوم بازیگری مرد به طور مشترک به محمد مرادی نمایش "آنجا که آب ما را میبرد" و حمید فعله کار در نمایش "داستان عامه پسند" رسید و هیات داوران در بخش بازیگری اول و دوم مرد هیچ کدام از بازیگران را شایسته دریافت رتبه ندانست.

همچنین در بخش نمایشنامه نویسی به دلیل توجه به نویسندگان جوان و بومی آثار اساتید نمایشنامه نویسی همانند استاد محمد رحمانیان ، محمد چرمشیر ، حمید آذرنگ و ... داوری نشدند و لوح سپاس و جایزه نقدی به نویسنده نمایش "کنج دنج" هادی امامی مقدم و  نویسندگان نمایش "زاویه" مریم سعیدیان و عارف پور دهقان رسید.

هیات داوران در بخش نمایشنامه نویسی سوم، لوح تقدیر و جایزه نقدی به مهران مقدر نمایش "استاتیرا، در بخش نمایشنامه نویسی دوم، لوح تقدیر و جایزه نقدی به فرهاد ارشاد در نمایش " آنجا که آب ما را می برد" و در بخش نمایشنامه اول، تندیس ، دیپلم افتخار و جایزه نقدی را به ناظری تئاتر "ناخوانده" تقدیم کردند.

همچنین در بخش کارگردانی تقدیر ویژه هیات داوران شامل لوح سپاس و جایزه نقدی به سحر وراوی پور کارگردان نمایش "کنج دنج"، در بخش کارگردان سوم، لوح تقدیر و جایزه نقدی به  محمدصادق علی پور کارگردان نمایش "آنجا که آب ما را می برد" در بخش کارگردانی دوم، لوح تقدیر و جایزه نقدی به مریم سعیدیان کارگردان نمایش "زاویه" و در بخش کارگردانی اول، تندیس جشنواره ، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به افشین(علیرضا) محمودی کارگران تئاتر "ناخوانده" رسید.

همچنین ۲ اثر هیات داوران شامل نمایش ناخوانده و نمایش زاویه به جشنواره تئاتر فجر معرفی شد و تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی را دریافت کردند.