به گزارش ایرنا، «سعید ربوشه» روز شنبه در جمع خبرنگاران درباره چگونگی اجرای طرح ملی پوشش سراسری و رایگان پیشدبستانی در شهر تهران اظهارداشت: ۱۰۰هزار نوآموز پیشدبستانی داریم که سال گذشته ۳۳هزار نفر در مراکز دولتی و غیردولتی آموزش و پرورش، ۳۳ هزار نفر در مراکز بهزیستی و مابقی هم در مساجد، سرای محلات و موسسههای فرهنگی دیگر موازی با آموزش و پرورش تحت پوشش قرار گرفتند.
وی گفت: امسال با توجه به شیوع کرونا تجربه متفاوتی داشتیم، بعد از فراخوان سالیانه ثبتنام نوآموزان پیشدبستانی در خردادماه و ارسال دستورالعمل جذب این نوآموزان در شهر تهران، تنها ۵هزار نفر در تمام مراکز دولتی و غیردولتی آموزش و پرورش ثبتنام کردند که نسبت به آمار سال گذشته کمتر از ۱۰ درصد ثبتنام کرده بودند، در مراکز بهزیستی هم استقبال قابل توجهی نشده بود.
«ربوشه» افزود: وزارت آموزش و پرورش با توجه به این شرایط، بهرهمندی از ظرفیت شبکه آموزش دانشآموزی(شاد) و متوقف نشدن آموزش پیشدبستانیها، طرح ملی پوشش سراسری و رایگان پیشدبستانی را اجرا کرد، در این طرح، اولیا میتوانند به نزدیکترین مدرسه دولتی ابتدایی محل سکونت خود مراجعه و به صورت رایگان فرزندان خود را ثبتنام کنند، با ثبت مشخصات نوآموزان در سامانه «سناد»، آنان میتوانند با شبکه «شاد» ارتباط برقرار کنند.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران بیان کرد: در شبکه شاد، کلاسها و محتواهای آموزشی خاصی برای نوآموزان طراحی شده و مربیان محتوای آموزشی مورد نظر را بارگذاری میکنند، نوآموزان پس از انجام روند ثبتنام، در «شاد» کلاسبندی شده و میتوانند از این آموزشها بهرهمند شوند.
وی با اشاره به اینکه ۶ استان محتوای آموزشی کل کشور را برای پیشدبستانیها در شبکه «شاد» آماده کردهاند، اظهارداشت: تهران نیز جزء این استانهاست که در بخش هنر و خلاقیت، تاکنون ۶۰۰ محتوای الکترونیک مفید و مناسب را آماده کرده و در کانالی به نام «باغ هنر» بارگذاری میشود.
«ربوشه» گفت: شاید آموزش مجازی پیشدبستانیها ایدهآل و مانند حضور و آموزش آنان در مدرسه نباشد اما از لحاظ هویتبخشی و شخصیتبخشی به نوآموزان ۶ساله که تحت آموزش قرار بگیرند به خصوص در شرایط خانهنشینی به دلیل شیوع کرونا و جلوگیری از تنهایی و انزوای آنان میتواند موثر باشد.
وی درباره آمار ثبتنام نوآموزان پیشدبستانی در شهر تهران بیان کرد: طی ۱۰ روزی که کدهای مناطق از سوی وزارت آموزش و پرورش فعال شده، حدود ۸هزار و ۴۴۲ نفر قابلیت ثبتنام به صورت عملیاتی را پیدا کردند و آموزش آنان آغاز شده است.
چگونگی فعالیت مهدهای کودک
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران درباره چگونگی فعالیت مهدهای کودک در پایتخت پیرو مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر واگذاری مهدهای کودک به آموزش و پرورش اظهارداشت: ما فقط چارچوب، سیاست و خط مشیها را مشخص میکنیم، چشمانداز، مقاصد، اصول، چیستی و چرایی تربیت را میگوییم اما در جزییات آن مدارس میتوانند متفاوت عمل کنند و در نحوه تدریس، مدیریت و بسیاری از موارد خلاقیت داشته باشند.
«ربوشه» گفت: ممکن است مهدهای کودک و پیشدبستانیهای بهزیستی، سرای محلات شهرداری و مساجد هم برنامهها و فعالیتهایی داشته باشند اما یکپارچگی در خطمشی، سیاستگذاری و چشمانداز و مقاصد تربیتی ضرورت دارد و لازم است اتفاق بیفتد و همانند مدارس، ما کلیات، خطمشیها، سیاستها، اصول تربیتی، رویهها و رویکردهایمان را اعلام میکنیم اما در هر مهدکودک و پیشدبستانی خلاقیت و سلایق در چگونگی و اجرا متفاوت است.
وی افزود: پس از تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر واگذاری مهدهای کودک به آموزش و پرورش، تاکنون جزییات و شیوهنامه اجرایی به این نهاد اعلام نشده و مهدهای کودک تا زمان ابلاغ رویه جدید، طبق رویه قبلی خود فعالیت خواهند کرد و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران، سند تحول بنیادین را، فرادست ترین سند این نهاد عنوان کرد و گفت: از کسانی که در گذشته سوابق، تجربه و فعالیتی در زمینه مهدهای کودک داشتند، براساس چارچوب و سیاستهای آموزش و پرورش کمک گرفته خواهد شد.
«ربوشه» تاکید کرد: اجازه نمیدهیم به هم ریختگی ایجاد بشود و به محض اینکه شیوهنامه اجرایی ابلاغ شود، طی فراخوانی از مسئولان و فعالان این حوزه دعوت کرده، با آنان مذاکره میکنیم، چارچوبها، سیاستها و محتواهای آموزش و پرورش را اعلام میکنیم، برنامهها و سیاستهایمان را مطابقت میدهیم و هماهنگیهای لازم را در این زمینه ایجاد خواهیم کرد.