به گزارش روز شنبه مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، محسن حاجی میرزایی در پیامی به مناسبت جشنواره ملی پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان افزود: تربیت معلم پژوهش محور به این معنی است که نظریه های آموزشی، روشهای تحقیق و کارورزی هر سه در برنامه های تربیت معلمان تلفیق می شوند.
وی ادامه داد: اصلاح و پیشرفت نظام های آموزشی، منوط به انجام پژوهش های آموزشی و پرورشی دقیق و عالمانه است و تقویت فعالیت های پژوهشی به عنوان یکی از راهکارهای مؤثر در افزایش کارایی معلمان مورد توجه کارگزاران آموزشی است.
وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: بهبود تعلیم و تربیت هر کشور مبتنی بر بهبود کیفیت تربیت معلم آن کشور است و ایجاد تحول در نظام های تربیت معلم را باید پیش نیاز تحقق هر نوع تحول در نظام های آموزشی دانست.
حاجیمیرزایی تصریح کرد: براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، زیر نظام تربیت معلم، راهکار 7-11 توسعه زمینه پژوهشگری و افزایش توانمندی های حرفه ای به شکل فردی و گروهی میان دانشجومعلمان و تبادل تجارب و دستاوردها در سطح ملی و محلی مورد تأکید قرار گرفته است.
وی افزود: همچنین طبق اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، از جمله اهداف اساسی تأسیس این دانشگاه توسعه زمینه پژوهندگی و تقویت روحیه پژوهشی و گسترش دانش، بینش و مهارت های منابع انسانی و رصد کردن تحولات نظام های تربیت معلم و تحولات علمی در حوزه آموزش و پرورش است.
وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: با بررسی اجمالی وضعیت و جایگاه تربیت معلم در کشورهای توسعه یافته می توان به این نتیجه رسید که در نظام های آموزشی این کشورها، تربیت معلم از جایگاه ویژه و ممتازی در تأمین نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش برخوردار است.
وی خاطرنشان کرد: اگرچه شکل و ساختار تربیت معلم در هر یک از آن کشورها تفاوت هایی با هم دارند، همه آنها در این باور که بهبود تعلیم و تربیت مبتنی بر بهبود کیفیت تربیت معلم است، اتفاق نظر دارند و ایجاد تحول در نظام تربیت معلم را پیش نیاز تحقق هر نوع تحول در نظام آموزشی تلقی کرده اند.
حاجی میرزایی یادآور شد: بر همین اساس در سال های اخیر بسیاری از مقامات آموزش و پرورش کشورهای توسعه یافته با سرمایه گذاری وسیع، دانشگاه های تربیت معلم را کاملاً تجهیز کرده و برنامه های آموزشی به روز و کارآمدتری را برای تربیت معلمانی شایسته، مستعد و متعهد تدارک دیده اند.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: امروز پنجمین همایش ملی تربیت معلم با لطف الهی و به مدد کوشش های همکاران دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تهران برگزار می شود. باید این رویداد علمی را به مثابه جهش دانشگاه به سمت و سوی تامین نیاز راهبردی خود، در تولید دانش موضوعی– تربیتی (دانشِ آموزشِ محتوا) تلقی کرد که با وجود اهمیت آن متاسفانه کمتر در مجامع علمی کشور به آن توجه شده است.
وی افزود: برگزاری این برنامه علمی با حضور ارزشمند استادان، پژوهشگران، معلمان و دانشجویان عرصه تربیت معلم، حاوی این پیام مهم است که باید موضوع آموزش به عنوان یک فعالیت بسیار مهم و پیچیده بیش از این سهمی در گفتگوهای حرفه ای و پژوهش های علمی به خود اختصاص دهد و این مهم نیازمند توجه همه متولیان آموزش در آموزش و پرورش و دانشگاه ها، به ویژه دانشگاه فرهنگیان است.
حاجی میرزایی تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان با طراحی و اجرای سلسله همایشهای ملی تربیت معلم و همچنین همایشها و جشنوارههای مرتبط با قلمرو آموزش رشته های تخصصی، عزم خود را برای حرکت جدی در این مسیر آغاز کرده و امید است کوششهایی که در این زمینه به عمل آمده، بیش از پیش موجبات رشد و تعالی تربیت معلم کشور را فراهم آورد.