«میررضا شفیعپور» روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره وضعیت سوادآموزی در شهر تهران اظهارداشت: جامعه هدف سوادآموزی، افراد بیسواد یا کمسواد بین ۱۰ تا ۴۹ سال هستند که طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، در شهر تهران حدود ۵میلیون و ۵۶۰هزار نفر در این سنین بودند که از این تعداد ۹۰هزار و ۱۱۲ نفر؛ ۴۵هزار و ۱۶۵ مرد و ۴۴هزار و ۹۴۷ خانم بیسواد بودند اما استقبال خانمها نسبت به آقایان از کلاسهای سواد آموزی بیشتر است.
وی گفت: به عبارتی براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ از هر یکصد نفر جمعیت بین ۱۰ تا ۴۹ سال، ۱.۶ دهم درصد بیسواد بودند، طی سه چهار سال اخیر هر ساله در شهر تهران، حدود ۸هزار نفر از این افراد را تحت پوشش قرار دادیم و در حال حاضر آمار بیسوادی کمتر از ۳۰هزار نفر است و برآورد ما این است که از حدود جمعیت ۹ میلیون نفری شهر تهران، به ازای هر یکصد نفر، ۹۹.۵ نفر باسواد داریم.
«شفیعپور» افزود: آمار نیم درصد بیسوادی نیز به دلیل جمعیت سیال یا فصلی است که معمولا در رفت و آمد بین تهران و پیرامون و یا استانهای دیگر هستند، بیشترین آمار بیسوادی در تهران مربوط به اتباع و عمدتا اتباع افغانستانی و اولیای دانشآموزان است که هر ساله حدود نیمی از بیسوادان شهر تهران را به خود اختصاص میدهند.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش شهر تهران بیان کرد: امسال باید حدود ۵هزار و ۸۰۰ سوادآموز را تحت پوشش قرار دهیم که از این تعداد باید ۲هزار سوادآموز ایرانی و یکهزار نفر اتباع افغانستانی در دورههای سوادآموزی، انتقال و تحکیم باشند و تاکنون حدود ۲هزار و ۷۰۰ سوادآموز را توانستیم جذب کنیم و تا پایان اسفندماه برای جذب بیشتر فرصت داریم.
وی اظهارداشت: آمار جذب سوادآموزان نسبت به سال گذشته به دلیل شیوع کرونا و مشکلات اقتصادی و معیشتی، کاهش پیدا کرده و با توجه به اینکه بیشتر سوادآموزان از قشر محروم و آسیبپذیر جامعه هستند، در شرایط حاضر دغدغه اصلی آنان تامین معیشت خانواده است و انگیزه کمتری برای سوادآموزی دارند.
«شفیعپور» با اشاره به اینکه سوادآموزی در سه مرحله انجام میشود، افزود: دوره اول برای کسانی است که فاقد سواد خواندن، نوشتن و محاسبات ساده ریاضی هستند، پس از پایان این دوره و قبولی در آزمون مربوطه، به فرد مدرک معادل پایه سوم ابتدایی داده میشود، سپس فرد در صورت علاقه به تحصیل میتواند وارد دوره انتقال شود که به تعمیق و پایداری سواد او کمک میکند، فرد در پایان این دوره مدرک معادل ششم ابتدایی دریافت میکند و میتواند در دوره متوسطه و بالاتر ادامه تحصیل دهد.
وی ادامه داد: برخی از سوادآموزان که علاقه به تحصیل ندارند میتوانند برای تثبیت آموختههای خود در دوره تحکیم شرکت کنند، در این دوره مدرکی به فرد داده نمیشود اما با فعالیتهایی همچون کتابخوانی به پایداری باسوادی یا تعمیق آن، ارتقای بینش اجتماعی، سیاسی و آموختن مباحث بهداشتی و موارد کاربردی کمک میکند.
آموزش کودکان کار
«شفیعپور» درباره سوادآموزی کودکان کار و اتباع گفت: براساس فرمان رهبر معظم انقلاب که اتباع به مانند کودکان ایرانی باید آموزش ببینند و از آموزش رایگان بهرهمند شوند، تفاوتی میان آموزش کودکان ایرانی و اتباع وجود ندارد، در استان تهران حدود ۱۸۰دانشآموز، در شهرستانهای استان تهران، حدود ۱۲۰ هزار دانشآموز و در شهر تهران، بیش از ۳۰هزار دانشآموز اتباع داریم که عمده اتباع افغانستانی هستند.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش شهر تهران افزود: این دانشآموزان اولیای بیسواد دارند، کودکان بالای ۱۰ سال که عمدتا کودکان کار هستند و زیر ۲۰ سال سن دارند، فاقد سواد هستند، یکی از سیاستهایی ابلاغی به مناطق این است که این قشر و کودکان لازمالتعلیم را که متاسفانه محروم و به دلایل اقتصادی مجبور به کار هستند، در اولویت سوادآموزی قرار دهند.
وی اظهارداشت: سال گذشته مسئولان مناطق حدود ۶۰۰ کودک کار و محروم از تحصیل را شناسایی کردند و توانستند از این تعداد، ۳۶ نفر را که بازمانده از تحصیل و لازم التعلیم بودند در مقطع ابتدایی جذب کنند.
«شفیعپور» گفت: با توجه به بودجه اختصاص داده شده به سوادآموزی، کتاب و ابزار آموزشی به صورت رایگان در اختیار سوادآموزان قرار میگیرد، از خیرین نیز برای همکاری در مناطق دعوت شده و در بسیاری از موارد کمک کردند.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش شهر تهران افزود: همچنین از روسای مناطق نیز درخواست شده تا شورای پشتیبانی را برای مشارکت سایر نهادها از جمله شهرداری، انجمنهای مردم نهاد، سرای محلات و نهادهای فراسازمانی راهاندازی کنند تا علاوه بر آموزش به سوادآموزان، مراکز یادگیری محلی نیز ایجاد شود تا سوادآموزان در کنار یادگیری سواد یک مهارت نیز بیاموزند.
آموزش مجازی سوادآموزان
«شفیعپور» درباره آموزش سوادآموزان در شرایط شیوع کرونا و محدودیتهای اجتماعی اظهارداشت: کرونا، از سال گذشته بسیاری از فعالیتها از جمله آموزش رسمی و سوادآموزی را تحت شعاع قرار داد، به تبع تلاش کردیم که روشهای جدیدی را جایگزین آموزشهای گذشته کنیم و آموزشهای مجازی را با همکاری سازمان سوادآموزی راهاندازی کردیم و کتابهای درسهای ریاضی و فارسی را در حوزه سوادآموزی به صورت کلیپهای چند دقیقهای تهیه کردیم و در اختیار سوادآموزان قرار دادیم.
وی گفت: همچنین آموزشدهندهها، بخشی از آموزشهای خود را به صورت محتوای الکترونیکی تهیه کرده و در اختیار سوادآموزانی که ابزارهای الکترونیک از جمله تلفن همراه هوشمند، تبلت و رایانه داشتند، قرار دادند اما متاسفانه با توجه به اینکه بیشتر سوادآموزان از قشر محروم جامعه هستند به ابزارهای الکترونیک دسترسی ندارند و امسال در تلاش هستیم آموزشهای تلویزیونی سوادآموزی را راهاندازی کنیم.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش شهر تهران افزود: آموزشهای فرد به فرد و آموزشهایی از طریق تماس تلفنی نیز همچون سال گذشته ادامه دارد، امسال در تلاش هستیم با بهرهمندی از ظرفیت شبکه «شاد» با کمک سازمان سوادآموزی و وزارت آموزش و پرورش، در این شبکه، کانالی به آموزشدهندگان و سوادآموزان اختصاص پیدا کند تا سوادآموزان مانند دانشآموزان روزانه مباحث آموزشی خود را پیگیری کنند.
وضعیت آموزشدهندگان
«شفیعپور» درباره وضعیت آموزشدهندگان در شهر تهران گفت: سال گذشته در سامانه جامع سوادآموزی، حدود ۵۰۰ آموزشدهنده در شهر تهران ثبت شده بود که از این تعداد طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی و قبولی در آزمون، حدود ۳۰۰ نفر به عنوان نیروی حقالتدریس جذب آموزش و پرورش شدند و در حال حاضر ۱۴۰ آموزشدهنده با ما همکاری میکنند.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش شهر تهران افزود: ما در روند آموزش تنها به آموزشدهندگان اتکا نمیکنیم، از آموزگاران رسمی، دبیران و کارمندان دولت هم خواستیم در زمینه سوادآموزی مشارکت داشته باشند، سیاست ما بیشتر مدرسهمحوری و خانهمحوری است، در مدرسهمحوری اولیای بیسواد یا کمسواد به کمک مدیران مدارس شناسایی میشوند و با کمک دبیران و آموزگاران همان مدرسه تحت آموزش قرار میگیرند و در خانه محوری، اگر در خانوادهای کسی توان آموزش دارد و به فرد بیسواد خانواده در سوادآموزی کمک کند، ما استقبال میکنیم.
هفتم دی سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی به فرمان امام خمینی(ره) است، امسال چهل و یکمین سالروز تشکیل این نهضت است و یکم تا هفتم دی، هفته سوادآموزی نامگذاری شده است.