مشهد-ایرنا- کارشناس مسوول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: متوسط کاهش قیمت نهاده‌های دامی در استان در یک ماه اخیر به ۲۳.۶ درصد رسید.

عباس اخوان عصر یکشنبه در نشست کارگروه تنظیم بازار خراسان رضوی در محل استانداری افزود: در گروه نهاده‌های دامی طی یک ماه گذشته متوسط قیمت ذرت و کنجاله سویا با کاهش و  گندم آزاد و جو خارجی با افزایش مواجه بوده و قیمت سبوس گندم نیز تغییری نکرده است.

وی اظهار کرد: مقایسه قیمت ۱۸ قلم کالا طی یک ماه گذشته در خراسان رضوی نشان می‌دهد که پنج قلم شامل موز، روغن مایع، روغن نباتی، نخود و لپه با افزایش قیمت و ۶ قلم کالا شامل لوبیا، عدس، برنج پاکستانی، پیاز زرد، سیب زمینی و گوجه فرنگی با کاهش قیمت مواجه بوده و قیمت محصولات دیگر نیز تغییری نداشته است.

کارشناس مسوول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اضافه کرد: در این گروه مواد غذایی طی یک ماه گذشته بیشترین افزایش قیمت مربوط به موز با ۵۱.۷ درصد و بیشتر کاهش قیمت مربوط به گوجه فرنگی با ۴۵.۳ درصد بوده است.

اخوان گفت: مقایسه قیمت ۶ قلم کالا در گروه مواد پروتئینی خراسان رضوی هم طی یک ماه گذشته نشان می‌دهد که گوشت مرغ ۲۳ درصد، گوشت گوسفندی لاشه ۶.۷ درصد و بره زنده ۲.۱ درصد ارزان شده، قیمت گوشت گوساله تغییری نکرده و تخم مرغ و جوجه یکروزه گوشتی از ۱۲ تا ۱۶ درصد گران شده است.

وی متوسط افزایش قیمت مصالح ساختمانی در هشت قلم کالا طی یک ماه گذشته را ۹ درصد ذکر کرد و افزود: در این مدت انواع تیرآهن، پروفیل فولادی، انواع میلگرد، نبشی و سیمان افزایش قیمت داشته اما قیمت شن، روغن موتور، گچ سفید، سیمان خاکستری و آجر تغییری نکرده است.

 کارشناس مسوول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: طرح تشدید نظارت و بازرسی بر بازار مشهد که از هشتم آذرماه امسال در قالب استقرار ۱۱ پایگاه ثابت بازرسی در ۱۳ منطقه شهرداری آغاز شد، نظارت بر کالاهای اساسی نظیر آرد و نان، روغن، برنج، مرغ و تخم مرغ را در دستور کار قرار داده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست با اشاره به تلاش زنجیره تولید مرغ و تخم مرغ در استان برای تنظیم بازار تخم مرغ گفت: از ابتدای این هفته هفت مرکز پخش، توزیع ۱۰۰ تن تخم مرغ به قیمت مصوب هر کیلوگرم ۱۴۵ هزار ریال را در مشهد و شهرستانهای مختلف آغاز کردند.

محمد رضا اورانی افزود: مراکز پخش اتحادیه صنف مرغ و تخم مرغ تاکنون ۶۵ هزار و ۹۸۱ کیلوگرم تخم مرغ  را با قیمت مصوب در مشهد و سایر شهرستانها توزیع کرده اند.

وی ابراز امیدواری کرد با ادامه توزیع تخم مرغ به قیمت مصوب تا پایان این هفته بازار  این محصول متعادل شود.