به گزارش ایرنا، طرح پارک حاشیهای یا پارکبان در شهر سنندج بیش ۲ سال و نیم از اجرای آن میگذرد که در اوایل با مخالفت جدی راهنمایی و رانندگی مواجه بود و این مخالفت تا جایی پیش رفت که تابلوهای این طرح در کنار خیابان به دستور پلیس راهنمایی و رانندگی بریده شد.
مخالفت پلیس راهنمایی و رانندگی با این طرح به این دلیل بود که باید نیم ساعت اول پارک رایگان باشد و شهرداری راهی برای بررسی این موضوع تعبیه نکرده بود.مسایل دیگر طرح مربوط به پلیس راهنمایی و رانندگی نبود و بعد از مکانیزه شدن طرح مخالفت این پلیس با طرح متوقف شد.
اما این طرح هنوز هم محل مناقشات قانونی و اجرایی است به شکلی که دومین سووال از ۲۰ سووال برخی از اعضای شورای اسلامی شهر سنندج مطرح شده برای شهردار همین طرح پارک حاشیهای در این شهر بود.
اعضای شورای اسلامی شهر سنندج در این طرح سووال متذکر شده بودند که زیرساختهایی که شرکت خصوصی طرف قرارداد شهرداری ملزم به اجرای آن شده بود تاکنون اجرا نشده است اما این شرکت مشغول کسب درآمد از طرح است.
آنها یادآور شده بودند که این شرکت باید بیش از ۲۴ میلیون تومان ضمانتنامه به شهرداری تحویل میداد و هر ماه نیز از شهریور ۹۸ باید سهمالشرکه شهرداری پرداخت میشد که هیچکدام انجام نشده است.
عواید طرح بیشتر برای یک شرکت خصوصی بوده است
یک عضو شورای اسلامی شهر سنندج و از طراحان سووال از شهردار به ایرنا گفت: طرحی اجرا شد که انگیزه آن دریافت پول برای شهر و شهروندان است اما بعد از این همه مدت میبینم که عواید آن به جیب یک شرکت خصوصی میرود.
فرزاد زارعی افزود: در سه ماه گذشته قرار بوده تجهیزات و زیرساختهای لازم از جمله تهیه دوربین و کیوسک توسط شرکت طرف قرارداد شهرداری انجام شود اما تاکنون هیچ کاری انجام نشده است و در عین حال این شرکت دادخواست یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومانی علیه شهرداری به مراجع قضایی ارائه کرده است.
وی با اشاره به اینکه در اساسنامه این شرکت چنین فعالیتهایی وجود ندارد یادآور شد: شهرداری هنوز هم نمیداند درآمد این شرکت به حساب چه کسی میرود و نظارتی بر دریافتیهای آن وجود ندارد.
عضو شورای شهر تاکید کرد: اگر قرارداد بین شهرداری و این شرکت به درستی پیش نمیرود در این قرارداد مادهای به عنوان فسخ گذاشته شده که در صورت عدم اجرای مفاد قرارداد طرفین میتوانند قرارداد را فسخ کنند اما مشخص نیست که چرا شهرداری با این وجود به همکاری با شرکت ادامه میدهد.
شهردار سنندج: سهم الشرکه شهرداری پرداخت شده است
شهردار سنندج هم به ایرنا گفت: سهم الشرکه ما برابر خوداظهاری خود شرکت با تلورانس کم حدود ۲۷۰ میلیون تومان پرداخت شده و بخشی از کار مربوط به شهرداری است بخشی دیگر مربوط به همکاری دستگاههای دیگر از جمله شورای ترافیک است.
حشمتالله صیدی اضافه کرد: قرار بوده ۳۲ معبر را در اختیار این شرکت قرار دهیم اما ۱۷ معبر را توانستیم در اختیار آنها بگذاریم و شرکت مدعی ضرر هم است و طبق طبق ماده ۳۸، کمیسیون قضایی میتواند به اختلاف در این قرارداد رسیدگی کند و حتی اگر لازم دیده شود این قرارداد فسخ شود.
وی اظهار داشت: طرح پارک حاشیه شهر سنندج با بهرهگیری از یک شرکت دانش بنیان سنندج به صورت عادلانه و هوشمند بابت بیشتر از ۳۰ دقیقه پارک از شهروندان هزینه دریافت میکند.
شهردار سنندج تاکید کرد: با توجه به اینکه معابر و خیابانها عمومی و حق همه شهروندان است این ساز و کار اتخاذ شده تا افراد بیشتری بتوانند برای پارک خودروی خود از این معابر استفاده کنند.
وی مبنای اجرای این طرح را ماده ۱۵ قانون آیین نامه راهنمایی و رانندگی اعلام کرد و افزود: این طرح قبلا سنتی اجرا میشده که اکنون از دانش روز برای آن بهره برده میشود.
طرح نباید با هدف کسب درآمد اجرا شود
یک حقوقدان و وکیل دادگستری هم در این زمینه به ایرنا گفت: طرح پارک حاشیهای و پارکبان بیش از ۲۰ سال در کشور محل مناقشه است و اختلاف نظرهای زیادی در مورد آن وجود دارد.
امید رشیدی با بیان اینکه شورای حمل و نقل و ترافیک هر شهر میتواند چنین طرحی را آن هم با کارشناسی تصویب کند و شورای اسلامی شهر نمیتواند خود راسا اقدام به اجرای چنین طرحی کند یادآور شد: باید در نظر گرفته شود که در کدام معابر و چه میزان هزینه از مردم گرفته شود و بدون کارشناسی دقیق اجرا نشود.
وی اضافه کرد: اگر این مصوبات با مشکلاتی مواجه است از جمله برای خیابانی فرعی و خلوت یا در مقابل منازل مسکونی در حال دریافت هزینه از مردم برای پارک هستند میتوان از طریق مراجع مختلف و حتی سازمانهای مردم نهاد درخواست ابطال مصوبه را به دیوان عدالت اداری ارائه کرد.
وی تاکید کرد: روح و اساس اینگونه طرحها برای درآمدزایی نیست بلکه کنترل ترافیک و ساماندهی تراکم پارک و ازدحام است و هزینهای هم که دریافت میشود باید صرف اجرای طرح شود.
رشیدی یادآور شد:شهرداری باید طبق قانون دسترسی آزاد به اطلاعات جزییات این طرح را در اختیار رسانهها قرار دهدتا به سوالاتی همچون آیا تشریفات قانونی رعایت و کار کارشناسی بر روی آن انجام شده؟ یا شهرداری و این شرکت خصوصی بدون لحاظ این موارد خیابانهایی را برای اجرای طرح در نظر گرفتهاند؟ پاسخ داده شود.
طرح مصوبه کمیسیون سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر سنندج را دارد و این نشان میدهد انگیزه شورا و شهرداری بیشتر کسب درآمد بوده است و با روح چنین طرحهایی که در واقع کنترل و ساماندهی ترافیک و پارک خودروها است در تضاد است.
عدم شفافیت در نحوه اجرای طرح و عدم اجرای بسیاری از مفاد قرارداد میان شهرداری و شرکت اجرا کننده طرح پارک حاشیهای در شهر سنندج و نبود شفافیت در میزان درآمدها، نحوه پرداخت سهمالشرکه شهرداری و موارد دیگر این طرح را با سووالات بسیاری روبرو کرده است که شورای اسلامی شهر سنندج را مکلف میکند به عنوان تصویب کننده طرح و نهاد ناظر تصمیم و اقدام جدی برای این طرح در پیش بگیرند.