به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، هادی مظفری روز دوشنبه در نشست خبری که با عنوان مرمت و معرفی هویت بصری موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد، گفت: مرمت موزه در نهایت با تمام مشکلاتی که در راه داشت به پایان رسید و در نشست خبری دیگری تاریخ بازگشایی و برنامه های وابسته به آن را تشریح خواهیم کرد.
مظفری در تشریح دلایل تاخیر پروژه بازسازی موزه گفت: تغییرات قیمت های مرتبط با مرمت و بازسازی در دو سال اخیر یکی از دلایل وقفه این پروژه بود که متاسفانه شیوع ویروس کرونا در کشور برنامه های ما را تغییر داد و سبب شد زمان بیشتری صرف اتمام کار این پروژه شود. ما بارها برای زمان بازگشایی موزه خلف وعده کردیم و نتوانستیم به قول هایی که دادیم، عمل کنیم اما این نکته را در نظر داشته باشید که همه چیز در اختیار ما نبود و شرایط کشور نیز در این موضوع تاثیرگذار بوده است.
وی ادامه داد: محفوظ داشتن یا انتقال آثار گنجینه مورد بحث قرار گفت. مهمترین علل تاخیر، فراهم کردن شرایط مناسب برای نگهداری آثار گنجینه بود مکانی را مرمت و بازسازی می کردیم که ارزشمندترین آثار هنری دنیا در آنجا قرار گرفته بود، بنابراین ما به یک مکان امن نیاز داشتیم که آثار موزه را در آن نگهداری کنیم که پس از مشورت های متععد به این نتیجه رسیدیم که مکان امن ترین مکان برای نگهداری آثار، خود موزه است و حجم آثار، تعدد آنها و مباحث امنیتی، امکان جابجایی را به ما نمی دهد.
مدیرکل هنرهای تجسمی درباره تعداد دقیق آثار موزه گفت: بانک اطلاعاتی آثار موزه کامل شده و تارنمای آن یک روز قبل از بازگشایی موزه، رونمایی میشود. اطلاعات این سایت یک سال راستیآزمایی شده است. برخی آثار نمایشگاهی در موزه باقی ماندند و به صاحبانش عودت نشدند که آنها را نباید جزء اموال موزه محسوب شود یا اثری در گذشته برای مخزن مؤسسه هنرهای تجسمی معاصر خریداری شده، اما چون جلسه توافق به علت یکی بودن مدیر وقت مؤسسه و موزه هنرهای معاصر در موزه برگزار شده است هنرمند تصور کرده که اثر برای موزه خریداری شده است. طی یک سال آینده هم فهرستی از آثار حاضر در مخزن موزه تهیه و منتشر میشود.
زهرا نوروزی رئیس اداره نظارت بر پروژههای عمرانی وزارت ارشاد مراحل بهسازی موزه هنرهای معاصر را چنین شرح داد: در فاز نخست، گنجینه موقت را برپا کردیم و پس از انتقال آثار، به مرمت ساختمان موزه و عایقبندی سقف و کف پرداختیم. چاههای فاضلاب محوطه لایروبی و آبهای سطحی به مکان مناسب هدایت شد. بهسازی و رنگآمیزی نردهها و تعویض لولههای هواساز، عایق سازی پنجرهها، لمینیت کردن شیشهها، نورپردازی جدید، اصلاح سیستمهای امنیتی انجام گرفت.
وی افزود: فاز دوم مرمت موزه که به گنجینه مرتبط میشد. سیستم تأسیساتی و اعلام حریق گنجینه اصلاح و مجزا شد. البته سیستم اطفای حریق دستی فعال است اما سیستم هوشمند هزینهبر بوده و نیازمند تأمین منابع برای خرید تجهیزات است. اتاق مرمت و خدمات عکاسی اصلاح شد. مکان اتاق مانیتورینگ تغییر کرد. در نهایت حدود ۲۰ درصد به فضای گنجینه اضافه شد.
موزه هنرهای معاصر تهران فاقد هویت بصری
احسان آقایی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران به موضوع هویت بصری موزه هنرهای معاصر اشاره کرد و افزود: به طور کلی هر نهاد متشخصی داری یک هویت بصری است. قبل از انقلاب از یک فونت زرد استفاده می شد که نشان کنونی موزه هنرهای معاصر در اوایل دهه ۷۰ توسط جواد پویان طراحی شد. بعدتر صداقت جباری هم بر اساس آن فونت طراحی کرد. موزه هنرهای معاصر تهران فاقد هویت بصری به این معنا بود.
رئیس موزه هنرهای معاصر تهران گفت: بر همین اساس تصمیم گرفتیم که در دوره جدید یک تم جدید به اسم ققنوس برای موزه در نظر گرفته شود که تمام بخش های موزه را شامل می شود. پس از آنکه متوجه شدیم جناب عابدینی به ایران بازگشتهاند، ازایشان برای بازطراحی هویت بصری موزه دعوت کردیم و فونت اختصاصی موزه هم طراحی شد.
رئیس موزه هنرهای معاصر تهران هم تأکید کرد: هیچ فضای جدیدی به موزه الحاق نشد و الحاقات غیرصحیح گذشته هم حذف شد، بلکه فضاهای فعلی موزه، بازتعریف شده و حتی فضاهایی که در سال های گذشته به صورت غیرقانونی به موضوع اضافه شدند نیز در جریان بازسازی برداشته شده است.
هویت بصری را به جای اینکه تبدیل کنیم، تکرار میکنیم
رضا عابدینی در تشریح طراحی فونت اختصاصی موزه گفت: مهمترین گرفتاری ما این است که هویت بصری را به جای اینکه تبدیل کنیم، تکرار میکنیم. هویت بصری در اغلب موزههای معاصر و مدرن، متأثر از ساختمان آن است.
وی اظهار کرد: وقتی این موضوع به من پیشنهاد شد، هم خوشحال شدم هم ترسیدم، چون یک پروژه ملی است و سنگینی بار آن را روی دوشم حس میکردم. در جریان طراحی هویت بصری برای موزه هیچ چیزی خراب نشد، چراکه هویت بصری مشخصی از قبل وجود نداشته است.
وی افزود: طراحی هویت بصری به گونهای پیش رفت که هم معاصر بودنش حفظ شود و هم حسی که خودم از موزه داشتم برآورده شود. همه این سال ها سعی کردم که تمام کارهایم وجه ایرانی داشته باشد و اگر در لوگوی موزه چنین چیزی کمتر دیده نمی شود، به این خاطر است که قرار است موزه هنرهای معاصر تهران در بیرون از ایران نیز دیده شود و با توجه به اینکه کارکرد این موزه مدرن و معاصر است.
نشست خبری موزه هنرهای معاصر تهران با حضور هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، احسان آقایی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران، زهرا نوروزی رئیس اداره نظارت بر طرح های عمرانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رضا عابدینی طراح هویت بصری موزه روز دوشنبه ۸ دی ماه برگزار شد.