یزد- ایرنا- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد گفت: در راستای حمایت از ناشران استان، کتب مختلف آنها به خصوص در حوزه دوران هشت سال دفاع مقدس خریداری می‌شود.

به گزارش ایرنا، مجید جوادیان‌زاده روز دوشنبه در نشست خبری کمیته هنری دومین کنگره ملی چهارهزار شهید استان افزود: این حمایت جزو اهداف و رویکرد مهم فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تقویت و حمایت مادی و معنوی است که سالانه جدی پیگیری و اقدام می‌شود. 

وی به برگزاری دومین کنگره شهدا اشاره کرد و با بیان اینکه  چهار هزار بیت شعر با موضوع شهدا برای کنگره ملی آماده می‌شود یادآور شد: شب شعر بین‌المللی مقاومت با عنوان حسن یوسف در ایام نزدیک به کنگره با حضور شعرای ملی و بین‌المللی از کشورهای فلسطین، لبنان و عراق برگزار می‌شود. 

این مسوول تصریح کرد: ویژه‌نامه کنگره ملی شهدا در ۲ جلد ۷۰ صفحه‌ای از دیگر برنامه‌هایی است که پیش‌بینی و منتشر می‌شود و جلد اول این آن به زندگی‌نامه شهدای استان با زبان هنر می‌پردازد و در جلد دوم آن نیز گزارش تفضیلی از برنامه‌های کنگره ارائه خواهد شد.

به گفته جوادیان‌زاده، تولید چند فیلم مستند، جشنواره عکس‌های ماندگار، تولید آثار تجسمی پرتره شهدا، چاپ هفت عنوان کتاب و اجرای نمایش خیابانی با موضوع شهدا از دیگر برنامه‌های کمیته هنری دومین کنگره ملی چهار شهید استان است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد با بیان این‌که ایثار، فداکاری و فرهنگ شهادت با زبان هنر امتداد معنایی پیدا می‌کند گفت: در جشنواره‌های مختلف هنری امسال مثل جشنواره تئاتر خیابانی، موسیقی کویر نشینان با موضوع شهدا به آنها اضافه و آثار هنری با این محتوا نیز تولید می‌شود.

جوادیان‌زاده با اشاره به اینکه زبان هنر، زبانی موثر و ماندگاری است  گفت: عرصه هنر با دفاع مقدس همبستگی بسیار کهنی دارد و تا امروز بسیاری از آثار هنری ما تحت تاثیر دفاع مقدس شکل گرفته  چرا که نبردها و جنگ‌ها فضایی را ایجاد می‌کند که برخی از لایه‌های مختلف فرهنگی نمایان شود.

همچنین دبیر کمیته هنری کنگره ملی چهار هزار شهید استان و رییس بسیج هنرمندان یزد گفت: یکی از برنامه‌های مهمی که در راستای کنکره شهدای استان پیش‌بینی شده، برگزاری کنگره بین المللی « شعر مقاومت » همزمان با کنگره ملی شهداست .

علی محمد پارساییان افزود: برای بزرگداشت یاد و خاطره شهیدان انقلاب اسلامی تمامی هنرمندان متدین و انقلابی در بخش‌های مختلف همکاری خوبی دارند و در این راستا انجمن‌های فرهنگی و هنری در عرصه‌های متعدد بر حسب ضرورت اقدام مناسب صورت می‌گیرد .

۴۰ عنوان برنامه فرهنگی، ورزشی، رفاهی و حمایتی در چارچوب کنگره چهار هزار شهید استان که اوایل اسفند ماه ۹۹ برگزار می‌شود، تدوین و پیش‌بینی شد و با توجه به احتمال ادامه شیوع ویروس کرونا تا آن موقع برنامه ها با رعایت کامل مقررات بهداشتی اجرا می‌شود.

همچنین استاندار یزد ۲۹ اردیبهشت‌ماه امسال در نشستی که برای برگزاری کنگره یادشده تشکیل شد گفته بود: تبیین و بازنمایی افکار و راه شهیدان در کنگره و یادمان‌ها گره‌گشای بسیاری از مشکلات جامعه است و برای تحقق آن به یک فعالیت جدی نیاز است.

محمدعلی طالبی با اشاره به اینکه هرچه از زمان دفاع‌مقدس می‌گذرد، مردم به خصوص جوانان بیشتر به شناخت اهداف و سیره شهیدان نیاز دارند، افزود: در شرایط کنونی انقلاب بیش از گذشته جامعه و نسل جوان نیازمند افکار شهیدان دفاع مقدس است و برگزاری کنگره نقش مهمی در رسیدن به اهداف متعالی نظام دارد. 

استان یزد با یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت حدود چهار هزار شهید تقدیم انقلاب‌اسلامی کرده است که ۲۶ نفر آنها زن هستند. 

اجلاسیه شهدای استان یزد اسفندماه امسال برگزار می‌شود.