مشهد- ایرنا- معاون برنامه ریزی سرمایه‌گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در راستای کاهش واردات، ۱۱ واحد تولیدی در این استان برخی کالاهای وارداتی را در داخل استان تولید می‌کنند.

جواد خزائی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این راستا برای ۱۰ واحد تولیدی خراسان رضوی نیز به منظور تولید داخلی کالاهای وارداتی جواز تاسیس صادر شده است.

وی ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت کاهش واردات به میزان ۱۰ میلیارد دلار را طی چهار سال هدفگذاری کرده و هم اکنون ۲۱۰ قلم کالای مورد نیاز در بخش تولید کشور از طریق واردات تامین می‌شود که در راستای کاهش آنها ۲۳۶ طرح و واحد صنعتی تولیدکننده این کالاها در کشور شناسایی شده است.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: واحدهای تولید ۱۷ قلم از این کالاها در اجرای بیش از ۲۰ طرح صنعتی در این استان شناسایی شده که پیگیری حل مشکلات، پرداخت تسهیلات بانکی به آنها و تسریع در راه اندازی این طرحها برنامه‌ریزی شده است.

وی افزود: در این راستا ۱۱ واحد تولیدی استان انواع کنتور برق و قطعات برقی خودرو، انواع تریلرونیم برای پشت وسایل نقلیه، چراغ ال.ای.دی دار، لامپ ال.ای.دی، دیود نوری، چراغ روشنایی و پالایشگاهی ضد انفجار، موتور برقی ضدانفجار، کانکس متحرک شبکه تلفن همراه، کمربند ایمنی خودرو، شلنگ هیدرولیک فرمان خودرو، سوپاپ خودرو، شیر برقی و فن کوئل، الکتروموتور ضد انفجار، ماشین آلات صنایع لبنی، منابع تغذیه مخابراتی را تولید کرده‌اند.

خزائی ادامه داد: تاکنون برای تولید کالاهای وارداتی در اجرای ۱۰ طرح صنعتی با سرمایه گذاری ۱۵۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال و اشتغالزایی برای پنج هزار و ۲۴۰ نفر در خراسان رضوی جواز تاسیس صادر شده که اجرای آنها بین ۱۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت دارد.

وی گفت: این تولیدات شامل کنسانتره فلورین و اسید فلوریک، الکترود گرافیتی، فروآلیاژها، کائولن وفلدسپار، لوله و ورق استیل، ورق آلیاژی خاص، اجرام نسوز، پودر سوپر جاذب، کود گوگرد اوره و بیکربنات آمونیم است.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: سهم این استان از منابع کل کشور پنج تا ۶ درصد است و طی چهار سال آینده باید میزان واردات کالا را تا ۶۰۰ میلیون دلار کاهش دهیم که هدفگذاری امسال کاهش ۱۴۰ میلیون دلار است.