شیوع ویروس کرونا در کشور بسیاری از ابعاد زندگی انسان ها را دگرگون ساخت و نظام تعلیم و تربیت نیز دستخوش تغییرات بسیاری شد. آموزش بیشتر دانش آموزان در شهرهای بزرگ به دلیل جلوگیری از تجمعات انسانی و ابتلا دانش آموزان به کرونا تعطیل شد و تداوم یادگیری از فضای سنتی مدرسه به فضای مجازی انتقال یافت.
بیش از ۱۰ ماه از پدیده نوظهور شیوع کرونا در کشور می گذرد، اما بازهم با گذشت زمان آموزش و ارزشیابی دانش آموزان با چالش هایی رو به رو است که برای بسیاری از خانواده ها قابل توجه است.
هرچند پیشتر مسوولان آموزش و پرورش اعلام کرده بودند تنها امتحانات نهایی و ارزشیابی دروس فارسی و ریاضی دانش آموزان اول و دوم ابتدایی در مناطق زرد به صورت حضوری برگزار می شود، اما محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش هفتم دی ماه اعلام کرد؛ آزمون هنرستانی ها هم در گروه ارزشیابی حضوری قرار دارد.
حاجی میرزایی در این خصوص گفت: برخی از دروس هنرستانی و پایههای اول و دوم ابتدایی به دلیل ویژگیهای خاص اجازه یافت با هماهنگی ستاد ملی کرونا و با رعایت پروتکلهای بهداشتی امتحان آنها حضوری باشد.
سید مصطفی آذر کیش روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا درباره شرایط امتحان نوبت اول هنرستان ها اظهار داشت: دروس هنرستانی ها به ۲ بخش کارگاهی و غیر کارگاهی تقسیم می شود که از این میان دروس غیرکارگاهی شامل ۲ بخش عمومی و پودمانی است.
وی افزود: دروس کارگاهی مانند عربی، دین و زندگی و غیره است و آزمون پایان ترم آنها در دی ماه با توجه به تصمیم مدارس می تواند به صورت مجازی و حضوری برگزار شود.
مدیرکل دفتر آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: آموزش و ارزشیابی آن دسته از دروسی که ماهیت غیرکارگاهی و پودمانی در زمینه های گروه فنی و حرفه ای دارند، به این صورت است که در ۵ فصل از سال آموزش و ارزشیابی آنها صورت می گیرد.
آذرکیش عنوان کرد: در واقع دروس غیرکارگاهی و پودمانی هر ۴۵ روز یک بار ارزشیابی می شوند و نیازی به امتحانات نوبت اول ندارند و تا کنون ۲ پودمان آنها انجام شده است.
وی خاطرنشان کرد: همچنین دروس شایستگی های غیرفنی مانند کارآفرینی، تولید و کارگاه مدیریت تولید و اخلاق حرفه ای نیز در ۵ فصل و ۵ بار در سال آموزش و ارزشیابی آنها صورت می گیرد و امتحان نوبت پایان ترم برای آنها وجود ندارد.
**ارزشیابی دروس هنرستان در ۵ فصل
مدیرکل دفتر آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش در ادامه درباره دروس کارگاهی هنرستانی ها اظهار داشت: ستاد ملی مقابله با کرونا در بسیاری از مناطق کشور اجازه برگزاری کارگاه ها را داده بوده است اما در برخی دیگر از مناطق هم پیش آمده که مدارس با توجه به وضعیت شهرها از نظر شیوع ویروس کرونا تعطیل باشند.
آذرکیش ادامه داد: بند ۱۰ مصوبه ۹۷۷ شورای عالی آموزش و پرورش عنوان کرده که ارزشیابی و آموزش دروس فنی با ماهیت کارگاهی به صورت حضوری و تراکمی باشد.
وی افزود: دروس کارگاهی در هنرستان ها هم در ۵ فصل و ۵ بار در سال آموزش و ارزشیابی می شوند، بنابراین با توجه به تعطیلی ها به دلیل شیوع ویروس کرونا، هنرستان ها هر زمان که آموزش را کامل کنند، می توانند ارزشیابی این دروس را هم انجام دهند.
مدیرکل دفتر آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش گفت: آموزش در بیشتر هنرستان ها تداوم داشته است و از ۱۵ شهریور ماه با مجوز از ستاد ملی مقابله با کرونا بسیاری از کلاس های کارگاهی با رعایت پروتکل های بهداشتی آموزش ها را آغاز کرده اند.
آذرکیش یادآورشد: نگرانی برای آموزش دروس کارگاهی هنرآموزان وجود ندارد، ۸ روز در ماه برای کارگاه دانش آموزان فنی و حرفه ای و ۱۲ روز برای دانش آموزان کاردانش درنظر گرفته شده است که در ایام تعطیلی هم بخش دانشی دروس کارگاهی به هنرآموزان تدریس شده است.
وی افزود: حتی اگر ۶ ماه از سال هم تعطیل باشد، هنرآموزان با کسب مجوز از ستاد ملی مقابله با کرونا می توانند از ۱۵ فروردین ماه تا ۱۵ خرداد ماه آموزش دروس کارگاهی را تکمیل کنند.
آذرکیش خاطرنشان کرد: دروس کارگاهی بخش دانشی هم دارد که همکاران به صورت مجازی آن را تدریس کرده و درس اصلی کارگاهی را حضوری و تراکمی آموزش می دهند.