قم ـ نشست علمی «بررسی ابعاد حقوقی ترور سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی» عصر دوشنبه به همت سازمان بسیج حقوقدانان استان قم در ناحیه بسیج ویژه این استان برگزار شد.

امام جمعه ساوه در این نشست با بیان اینکه آمریکا به دنبال تحمیل حاکمیت خود در جهان است، اظهار داشت: انقلاب اسلامی تمامی معادلات مستکبران غربی را در منطقه و جهان برهم زده است و امروز جمهوری اسلامی ایران یک قدرت منطقه ای و بین المللی است.

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم حسینی افزود: آمریکایی ها تصور می کردند با ترور شهید سلیمانی، قدرت و نفوذ منطقه ای ایران را از میان برده و با حمایت از نفوذی های داخلی، قدرت موشکی کشورمان را نیز تحت تأثیر قرار دهند.

وی با بیان اینکه اگر آمریکایی ها احتمال بدهند که با یک تجاوز و جنایت در کشورمان کاری از پیش می برند، لحظه ای فروگذار نمی کنند، گفت: ترور حاج قاسم سلیمانی یک جنایت بزرگ و اعلان جنگ به جمهوری اسلامی بود که تمامی حقوق بین الملل را نقض کرده است.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: هیچ کدام از ادعاهای آمریکایی ها مبنی بر دفاع از خود پذیرفته نیست، زیرا هیچ کدام از شرایط دفاع مشروع برای آنها محقق نشده بود.

وی شهید سلیمانی را پیام آور صلح برای همه جهانیان دانست و گفت: برخی می گویند باید در برابر جنایات آمریکا و صهیونیست ها سکوت و صبر استراتژیک داشته باشیم، اما منطق قرآن و انقلاب اسلامی و تجربه چهل ساله به ما ثابت کرده است که در برابر مستکبران فقط باید مقاومت و ایستادگی کنیم تا آنها عقب نشینی کنند.

حسینی در پایان با بیان اینکه ترور شهید حاج قاسم سلیمانی صلاحیت موضوعی و جهانی برای طرح در دیوان کیفری بین المللی داشته و باید از سوی مسئولان امر پیگیری شود، تصریح کرد: ما خواستار مجازات عاملان و آمران این جنایت بزرگ و اخراج آمریکایی ها از منطقه هستیم.

شهید سلیمانی به جهان بشریت خدمت کرد

معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه قم نیز در این نشست با بیان اینکه جامعه بین الملل تحت سلطه رسانه ای مستکبران است، اظهار داشت: ما باید تلاش کنیم تا حقانیت و مظلومیت انقلاب اسلامی و شهیدان را به گوش همه جهانیان برسانیم.

غلامعلی قاسمی با بیان اینکه آمریکایی ها ادعا می کنند ترور شهید سلیمانی، حمله پیش دستانه برای جلوگیری از حمله به آنها بوده است، خاطرنشان کرد: هیچ شاهد و مدرک مستدل و متعارفی برای این ادعا وجود ندارد، بلکه تمامی شواهد خلاف این ادعا را ثابت می کند.

وی اقدام آمریکایی ها در ترور شهید حاج قاسم سلیمانی را مصداق ترور و جنایت بر اساس اسناد معتبر مورد قبول جامعه بین الملل دانست و گفت: باید جریان احتمالی خیانت به جبهه مقاومت در عراق نیز کاملا شناسایی شود، زیرا آنها نیز در این جنایت مسئول هستند.

عضو هیأت علمی دانشگاه قم با اشاره به جنایات و وحشت آفرینی داعشی ها در عراق و سوریه، اقدام سردار سلیمانی در سرکوب کردن آنها را خدمت به جهان بشریت عنوان کرد و افزود: وجدان تمامی مسلمانان و آزادیخواهان جهان، این خدمت ارزشمند را گواهی می دهد.

وی در پایان از برگزاری همایش بزرگداشت شهید حاج قاسم سلیمانی در روزهای ۲۶ و ۲۷ اسفندماه در دانشگاه قم خبر داد و گفت: ترور این مجاهد نستوه توسط آمریکایی های جنایتکار، حجت و دلیلی بر حقانیت نظام مقدس جمهوری اسلامی و لزوم ایستادگی و مقاومت در این مسیر بالنده است.