به گزارش ایرنا از اعلام روز سهشنبه شرکت کنترل کیفیت هوای تهران؛ حسین شهیدزاده با تاکید بر اینکه در مجموعه حمل و نقل، بیشترین سهم آلودگی را خودروهای دیزل دارد، افزود: این خودروها شامل کامیونها اتوبوسهای سرویس، اتوبوسهای شرکت واحد و مینیبوسها میشود.
وی افزود: آنچه از آلاینده های تهران می دانیم، مربوط به اطلاعات سال ۹۶ است و اگر صنایع در حال حاضر بیش از آن چیزی که در سالهای قبل بوده سوخت پرگوگرد بسوزانند در رتبه قبل از حمل و نقل آلایندههای تهران قرار دارند.
این مقام مسئول، با اشاره به اینکه بر اساس اطلاعات سال ۹۶، بعد از حمل و نقل، صنایع بیشترین نقش را در تولید ذرات معلق داشتند، اظهار کرد: البته با توجه اینکه در حال حاضر بخش قابل توجهی از آلودگی به پالایشگاهها، نیروگاهها و صنایع باز میگردد که به دلیل افزایش مصرف گاز خانگی، سوخت پرگوگرد بیشتری میسوزانند و ذرات معلق بیشتری تولید میکنند، احتمال میرود سهم صنایع در آلایندگی هوای تهران از حمل و نقل بیشتر شده باشد.
شهیدزاده با بیان اینکه بدون تردید صنایع از منابع اصلی آلودگی هوای تهران هستند، تصریح کرد: این موضوع هنگامی بیشتر به چشم میآید که در یک روز تعطیل و خلوت که خودروهای کمتری در سطح شهر تردد میکنند، آلودگی هوا بالا میرود که مسلماً این افزایش از منبع دیگری به جز حمل و نقل تولید میگردد و این منبع، عموماً صنایعی است که آلودگی آنها وارد شهر میشود.
مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تأکید بر اینکه این شرکت منابع تولید آلودگی را صرفا در محدوده شهر تهران اندازهگیری میکند و خیلی از منابع ممکن است دورتر از شهر باشند و شرکت برای اندازهگیری آنها دسترسی نداشته باشد اما بر کیفیت هوای پایتخت تاثیر میگذارند، خاطرنشان کرد: حتی ذرات معلق بزرگتر از ۱۰ میکرون که عموماً شامل گرد و خاک هستند و ممکن است از فاصله بسیار دور وارد تهران شده باشند نیز بر آلودگی هوای این کلانشهر اثر میگذارند.