علی خاکی صدیق امروز سه شنبه در نشست مجازی روسای دانشگاهها و موسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری درخصوص دانشجویان نو ورود، افزود: متاسفانه با تمام تلاشهایی که صورت گرفت نتوانستیم پذیرای این دانشجویان در فضای دانشگاه حتی به مدت کوتاهی باشیم، بنابراین انتظار می رود با تکتک این دانشجویان نو ورود تماس تلفنی یا تصویری گرفته شود.
وی درباره پرسشهای مطرح شده در زمینه سیاستگذاریهای کلان شامل میزان کاربست یادگیری الکترونیکی در آموزش حضوری در دوران پسا کرونا، نقش زیر نظامهای آموزش عالی در نظام آموزش الکترونیکی، ورود مقاطع تحصیلی کاردانی تا دکتری تخصصی به آموزش الکترونیکی، اولویت رشتهها و گروههای تحصیلی در اموزش الکترونیکی، وضعیت دانشجویان بینالمللی و معیارهای ورود به عرصه آموزش الکترونیکی، گفت: دانشگاهها با پاسخگویی به این پرسشها میتوانند ما را در امر سیاستگذاریهای کلان این دوران یاری دهند.
خاکی صدیق با اشاره به اینکه در ترم فعلی نسبت به ترم گذشته وضعیت آموزش الکترونیکی با توجه به شرایط و تجربه افراد از موفقیت بیشتری برخوردار بود، اظهار داشت: در حال حاضر در زمینه آموزش الکترونیکی مشکل خاصی وجود ندارد و مشکلات بیشتر در زمینه ایجاد زیرساختها و مسائل مربوط به اینترنت است؛ البته در این ایام با بحث امتحانات پایان ترم روبرو هستیم که از همه روسای دانشگاهها و مدیران گروهها خواهشمندم درباره امتحانات مراقبتهای ویژهای انجام دهند.
مشکلات آزمون زبان دکتری
به گزارش وزارت علوم، وی در ادامه افزود: یکی از مشکلات دانشجویان مقطع دکتری موضوع آزمون زبان است که این دسته از دانشجویان بر طبق مقررات لازم است قبل از آزمون جامع آزمون زبان پشت سر بگذارند؛ از روسای دانشگاههای مجری انتظار داریم نسبت به برگزاری متعدد آزمونهای زبان اقدام کنند.
به گفته وی، این آزمون به شکل الکترونیکی هم برگزار شود و نتایج آن توسط دانشگاهها مورد پذیرش قرار گیرد تا مشکل این دسته از دانشجویان نیز حل شود.
رتبه بندی داخلی دانشگاه ها
خاکی صدیق در مورد بحث ارزیابی و سنجش دانشگاهها در حوزه آموزش الکترونیک، تاکید کرد: در این خصوص فرمهای نظرسنجی برای دانشگاه ها ارسال شده که البته بیشتر دانشگاهها این فرمها را تکمیل و ارسال کردند؛اگر دانشگاههایی هستند که هنوز اقدام به تکمیل و ارسال نکردهاند امیدواریم هر چه زودتر در این زمینه اقدام کنند.
وی افزود: انجمن الکترونیک ایران هم در این زمینه ارزیابی دقیقی انجام خواهد داد که نتایج آن ملاک پذیرش در زمینه دانشجوی الکترونیکی خواهد شد.
معاون آموزشی وزارت علوم در ادامه اظهار داشت: بحث رتبهبندی دانشگاهها از یک سال و اندی پیش آغاز شده و در همکاری مشترکی که معاونت آموزشی با معاونت پژوهشی انجام داده است معیارهایی در پنج حوزه کاربردی مشخص شده و برای اجرا به پایگاه استنادی علوم جهان اسلام فرستاده شد.
معاون وزیر علوم گفت: جهت ارتقای کیفیت آموزش در دانشگاههای کوچکتر که از قدمت کمتری برخوردارند دو طرح تعاون و توانمندسازی و طرح استاد وابسته را به تصویب رساندیم.
وی ادامه داد: در زمینه بازنگری طرح برنامه هزار برنامه درسی که پنج سال است از بازنگری آن می گذرد به مساعدت و کمک روسای دانشگاهها نیاز داریم.