بجنورد- ایرنا- معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: این استان ۶ هزار و ۶۰۰ کیلومتر رودخانه و مسیل دارد که تاکنون ۲۰۷ کیلومتر آن لایروبی و ساماندهی شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی، مهندس وحید واسطه روز چهارشنبه اظهار داشت: تنها در ۹ ماه امسال حدود ۱۴ کیلومتر از رودخانه ها و مسیلهای استان  لایروبی، بازگشایی و یا ساماندهی شده است.

وی اعتبار هزینه شده برای لایروبی و بازگشایی و یا ساماندهی این رودخانه ها و مسیلها در سال جاری را ۷۰ میلیارد ریال اعلام کرد.

وی گفت: حدود ۹ کیلومتر از این رودخانه ها در محدوده شهرستان بجنورد، سه  کیلومتر و ۳۳۰ متر در شهرستان شیروان، حدود یک کیلومتر در شهرستان مانه  و سملقان و ۶۷۰ متر نیز در شهرستان شیروان لایروبی، بازگشایی و یا ساماندهی شده است.

وی از جمله مهم‌ترین این رودخانه ها را رودخانه های چری، اوغاز و زیارت در شیروان، رودخانه های بدرانلو، بش قارداش، پلنگ دره و مسیل پیربز در بجنورد،  رودخانه های درکش و شیرین دره در مانه و سملقان و رودخانه چشمه خالد آباد و کلات در اسفراین ذکر کرد.

به گفته وی از ۶ هزار و ۶۰۰ کیلومتر رودخانه  استان ۲ هزار و ۲۰۰ کیلومتر آن مهم است و تاکنون حریم و بستر یکهزار و ۵۹۳ کیلومتر از این رودخانه ها مطالعه و مشخص شده است.

استان خراسان شمالی با حدود ۲۸ هزار کیلومتر مربع در شمال شرق کشور واقع است.