به گزارش روز چهارشنبه مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، سید جواد حسینی در نشست شورای فراگیر سازی آموزشوپرورش استثنایی افزود: در سند تحول بنیادین بر آموزشهای تلفیقی تأکید شده است.
وی ادامه داد: در راهبردهای کلان سند تحول بر یکپارچهسازی فرایند تعلیموتربیت و گسترش و تأمین همهجانبه عدالت آموزشی و تربیتی تأکید شده و انعطافپذیری تعلیموتربیت برای تمامی دانشآموزان از جمله تأکیدات برنامه درس ملی است.
حسینی بابیان اهداف آموزش تلفیق فراگیر اظهار داشت: ایجاد فرصتهای برابر آموزشی و پرورشی برای تمامی کودکان واجبالتعلیم، ایجاد آمادگی در دانشآموزان با نیازهای ویژه برای ورود به عرصه جامعه و زندگیکردن در کنار سایر افراد، ایجاد زمینههای لازم برای بهبود شاخصهای کمی و کیفی آموزشوپرورش و ایجاد زمینههای تعامل صحیح بین دانشآموزان عادی و دانشآموزان با نیازهای ویژه از اهداف برنامه تلفیقی فراگیر است.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: تنوع مدارس و وجود ۲۴ نوع مدرسه در نظام تعلیموتربیت به کیفیت آموزش و عدالت لطمه زده است و باید به سمت مدارس ترکیبی حرکت کرد.
حسینی با بیان اینکه پذیرش دانشآموزان با نیازهای ویژه در مدارس عادی پذیرا از سال ۱۳۸۰ تاکنون ۸۲ برابر رشد داشته است، تاکید کرد: بیش از ۲۳ هزار دانشآموز تلفیقی و ۵۰ هزار دانشآموز با مشکلات یادگیری در ۲۱ هزار مدرسه پذیرا در حال تحصیل هستند و ۸۳۴ مدرسه بهعنوان مدارس پشتیبان و ۷۲۳ معلم پشتیبان وظیفه حمایت و پشتیبانی از این دانشآموزان را بر عهده دارند.
وی افزود: باوجود رشد کمی تعداد دانشآموزان تلفیقی هنوز در ارتقای کیفیت برنامه تلفیقی فراگیر با مشکلاتی مواجه هستیم که نیازمند توجه بیشتر به این حوزه است.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی بابیان اینکه سامانه ندای همراه با هدف ارائه خدمات به دانشآموزان تلفیقی فراگیر راهاندازی شده است، گفت: این سامانه در گام اول با استفاده از ظرفیت ۱۶ مشاوره برگزیده خدمات مشاورهای به این دانشآموزان ارائه میدهد و در گام بعدی نیز از ظرفیت تمامی مشاورین مدارس استفاده خواهد شد.
حسینی آموزش معلمان مدارس پذیرا را از ضروریات کیفی سازی برنامه تلفیقی فراگیر دانست و افزود: معلمان آموزشدیده میتوانند بهخوبی طرح را پیش ببرند و در سال جاری برگزاری ۱۰۸ ساعت دوره ضمن خدمت برای معلمان و مدیران مدارس پذیرا پیشبینی شده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش بابیان اینکه در سال جاری ۳۲ مدرسه پذیرا در کشور بهصورت الگویی مناسبسازی خواهد شد، گفت: مدارس جدیدی که توسط سازمان نوسازی مدارس ساخته میشود میتواند با مناسبسازی کامل برای استفاده دانشآموزان با نیازهای ویژه ساخته شوند تا در آینده شاهد مدارس مناسبسازی شده باشیم.
وی در پایان گفت: ارتباط مستمر با سازمان پژوهش برای ارائه برنامه درسی، فراگیر سازی و افزایش رشتههای تحصیلی دانشآموزان تلفیقی گامی در جهت ارتقای کیفیت تعلیموتربیت این دانشآموزان است.