بندرعباس- ایرنا- ساخت آینده بهتر فقط با سرمایه‌گذاری بر روی کودکان امکان‌پذیر است و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان در راستای این هدف و با شعار «آینده را باید ساخت» برای ساختن آینده کودکان با نیازهای ویژه و ضرورت ایجاد فرصت‌های برابر برای همه کودکان گام‌های جدی برداشته است.  

کودکان و نوجوانان استان هرمزگان نیز با نیازهای ویژه در ۴۴ مرکز فراگیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور، در کنار سایر هم‌سالان خود به فعالیت‌های فرهنگی و هنری می‌پردازند.

کانون، «مراکز فراگیر» عنوانی است که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ۱۲ آذرسال ۱۳۸۰ برای تعدادی از کتاب‌خانه‌های خود برگزید که با تغییر کاربری و مناسب‌سازی فضای فیزیکی، امکان حضور بچه‌های با نیازهای ویژه شامل نابینا، کم‌بینا، ناشنوا، کم‌شنوا و دارای معلولیت جسمی و حرکتی را در کنار دیگر اعضا کانون فراهم کرد و اکنون شاهد فعالیت ۴۵ مرکز فراگیر در سراسر کشور است.

ایده فراگیری، هرنوع جداسازی افراد دارای معلولیت از دیگر اقشار جامعه را کنار می‌گذارد و امکان حضور بیشتر و فعال‌تر افراد با نیازهای ویژه در جامعه را درکنار دیگر شهروندان فراهم می‌کند، اما سهم کودکان و نوجوانان دارای نیاز ویژه در هرمزگان تنها یک مرکز فراگیر در شهر بندرعباس است؛ مرکز فراگیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این استان از آذر سال ۹۳ در مرکز شماره سه بندرعباس مناسب سازی و افتتاح شده است.

این مرکز، هفتمین مرکز فراگیر کانون در سطح کشور است که پس ازپنج مرکز تهران و یک مرکز در اصفهان راه‌اندازی شده است تا کودکان و نوجوانان دارای نیازهای ویژه (نابینا، ناشنوا و معلول جسمی ‌حرکتی) در کنار دیگر اعضای کانون از خدمات کانون بهره‌مند شوند.

در این زمینه کانون پرورش فکری هرمزگان در این سال‌ها با تغییر کاربری این مراکز خود، مناسب‌سازی فضای فیزیکی برای کودکان با نیازهای ویژه و تجهیز این کتاب‌خانه‌ها به امکانات روز و فناوری‌های مورد نیاز این کودکان و نوجوانان، برای تحقق ایده فراگیری تلاش کرد.

آینده کودکان به تمرین و بالندگی زندگی آن‌ها بستگی دارد

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان با بیان اینکه آینده کودکان به بالندگی زندگی آنها بستگی دارد، اظهارداشت: هرکسی می‌داند اگر بخواهد آینده روشنی داشته باشد امروز باید بکاریم که فردا بتوانیم درو کنیم و کانون به دنبال این هدف است.

پروین پشتکوهی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: با توجه به اهمیت کار کانون در حوزه فرهنگی و آموزش مهارت‌آفرینی به دنبال این هستیم که اعضای ویژه خود در مراکز به حدی از توانمندی برسند که بتوانند استعدادهای ذوقی را کشف و پرورش دهند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در مراکز کانون چند عضو نابینا داریم که در حوزه قصه‌گویی بسیار توانمند هستند یا در مرکز قشم نیز عضو نابینایی داریم که با مهره می‌توان دستبندهای تزیینی زیبا درست می‌کند.

هانیه حسن‌پور یکی از اعضای نوجوان روشندل مرکز شماره سه( فراگیر ) بندرعباس" است که مهرماه سال ۹۸ با قصه «در جستجوی خدا» نوشته کلر ژوبرت نفر اول بخش ملی بیست‌و دومین جشنواره قصه‌گویی هرمزگان معرفی شد، یک نمونه نوجوان موفق عضو کانون است که در حوزه قصه‌گویی استعداد درونی وی کشف شده است. 

مدیرکل کانون پرورش فکری هرمزگان با اشاره به دو شعار«آینده را باید ساخت و زندگی کردن تمرین می‌خواهد»، درکانون بیان داشت: اگر همین دوشعار را سرلوحه تمام فعالیت‌ها قرار دهیم، به موفقیت‌های زیادی دست پیدا خواهیم کرد.  

پشتکوهی افزود: به رغم وجود دغدغه‌های اقتصادی زیادی که این روزها خانواده‌های دارای فرزندان با نیازهای ویژه با آن درگیر هستند اما اگر این خانواده‌ها آگاه باشند که کانون چقدر در زندگی فرزندان آن‌ها اثرگذار خواهد بود حتما با فعالیت‌های کانون همراهی می‌کنند.

وی در این رابطه بیان داشت: توجه به تامین نیازهای آموزشی، فرهنگی و بروز خلاقیت‌ها و استعدادهای درونی کودکان از موارد مهمی است که والدین باید به موقع به آن توجه کنند و متناسب با نیاز، استعداد و توان کودکان، آن‌ها را تحت آموزش‌های لازم قرار دهند و یکی از نهادهایی بسیار اثرگذار در تامین این نیازها کانون پرورش فکری است که می‌تواند به والدین در تامین نیازهای کودشان بسیار کمک‌کننده باشد.

بهره‌مندی از فعالیت‌های فرهنگی‌ هنری حق همه کودکان است

این مسوول در ادامه توسعه عدالت‌محور برای پیدا کردن استعداد کودکان با نیازهای ویژه و پرورش این استعدادها را موردتاکید قرار داد و افزود: کانون خواهان حضور و فعالیت بیشتر افراد با نیازهای ویژه در برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی خود است.

پشتکوهی ادامه داد: حلقه واسط کانون با این خانواده‌ها و فرزندان‌ آن‌ها نیز آموزش و پرورش استثنایی (مدارس استثنایی) است که ما در رسیدن به هدف‌گذاری‌های کانون در حوزه کودکان با نیازهای ویژه کمک می‌کند.

وی در بخش دیگری با اشاره به بازدید رییس آموزش و پرورش استثنایی از مراکز کانون در کوی پلیس، کانون پارک لاله، کانون گلشهر و مجتمع آفرینش بندرعباس در هفته گرامی‌داشت روز معلولین در راستای مناسب‌سازی این مراکز، بهره‌مندی از فعالیت‌های فرهنگی‌ هنری کانون را حق همه کودکان دانست وافزود: تلاش ما فراهم کردن زمینه‌های لازم به کودکان با نیازهای ویژه (نابینا، ناشنوا و معلول جسمی و حرکتی) است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان ابرازامیدواری کرد: با جذب اعتبارات دولتی و خیران ۲ مرکز گلشهر و کوی پلیس را هم مناسب حضور کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه شود.

پشتکوهی با اشاره به تشکیل نخستین جلسه کارگروه تخصصی کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه مراکز کانون نیز گفت: در این کارگروه برای رسیدن به مرحله واقع‌گرایی درحوزه فراگیر گام‌های خوبی آغاز شده و امیدواریم تمامی کودکان بتوانند از خروجی کارگروه بهره‌مند شوند.

برگزاری کلاس‌های برخط زبان اشاره ویژه مربیان کانون

آموزش مربیان فراگیر؛ فرصتی برای تبادل تجربه‌ها است از این روز مربیان فرهنگی و مربی مسوولان مراکز فراگیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور در سال ۹۷  طی سه دوره با راه‌های ارتباط موثر با کودکان ناشنوا و کم‌شنوا آشنا شدند، قرار است چنین آموزش‌هایی بر محور فراگیرسازی که فرصتی برای تبادل تجربه‌ی مربیان است، در همین دوره کرونا به صورت کلاس‌های برخط در استان هرمزگان نیز دنبال شود. 

امسال به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی، ۶۰ عنوان کتاب بریل و آوا کتاب کانون پرورش فکری و ۶٠ عنوان کتاب از۲۵ ناشر مطرح کودک و نوجوان ۶٠ درمرکز فراگیرکانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان رونمایی شد.

مدیرکل کانون پرورش فکری هرمزگان در این رابطه نیز گفت: برنامه کانون با آموزش و پروش استثنایی این است که تمامی مربیان فراگیر به طور کامل هم زبان اشاره و هم شیوه نوشتن با خط بریل را یاد بگیرند و همین طور تمامی دانش‌آموزان مدارس استثنایی از فعالیت‌های کانون استفاده کنند.

پشتکوهی بیان داشت:یکی از کلاس‌های برخط در کانون نیز فراگیری زبان اشاره برای مربیان کانون است که آموزش آن توسط کمال زاده، یکی از معلمان استثنایی استان درحال برگزاری است و در این مدت برگزاری کلاس‌های آموزشی، اولین قصه‌گویی با زبان اشاره توسط عفت تفضلی مربی کانون شماره یک بندرعباس انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: با همفکری و تعامل مناسبی که بین کانون و آموزش و پرورش استثنایی استان وجود دارد، امیدواریم ضمن تامین کتاب بریل، صوتی، تجهیزات و محتوای آموزشی در مراکز، تمامی مراکز کانون پرورش فکری استان به امکانات فراگیر مجهز شوند.

درحال حاضر ۱۵ مرکز ثابت، ۲ مرکز پستی و ۲ مرکز سیار در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هرمزگان فعال هستند.

آموزش و پرورش استثنایی هرمزگان در تمامی نقاط استان به جز شهرستان ابوموسی مدرسه استثنایی دارد.