مهاباد- ایرنا- رییس گمرک مهاباد گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۲ میلیون و ۷۶۳ هزار دلار انواع کالا در قالب ۱۱۴ اظهارنامه صادراتی از گمرک این شهرستان صادر شد.

احمد احمدی روز پنج‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این مقدار صادرات از لحاظ ارزش و تعداد اظهارنامه‌های صادراتی به ترتیب ۶۲ و ۳۶ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است.

وی ادامه داد: فرش ماشینی، جوجه یک روزه، پودر رختشویی و تخم مرغ به ترتیب بیشترین کالاهای صادر شده از گمرک مهاباد در یک سال گذشته بود.

وی اظهار داشت: از مجموع محصولات صادر شده بیش از ۹۰ درصد به کشور عراق و مابقی نیز به سایر کشورهای همسایه از جمله جمهوری آذربایجان، ارمنستان و افغانستان بود.

وی با اشاره به اینکه امسال ۲۶۰ پرونده کالای قاچاق نیز در مهاباد به ثبت رسید، اضافه کرد: ارزش ریالی این اقلام ۱۶۴ میلیارد ریال است که نسبت به سال پیش از آن بیش از ۲ برابر افزایش یافته است.

رییس گمرک مهاباد بیان کرد: احشام، لاستیک خودرو، ماینر و لوازم خانگی بیشترین کالای قاچاق کشف شده را شامل می‌شود.

احمدی یادآور شد: از ابتدای امسال ۴۳۹ فقره پروانه خروج موقت خودرو از گمرک مهاباد نیز صادر شده است که به دلیل شرایط کرونا ۷۶ درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش نشان می‌دهد.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی قرار دارد و گمرک این شهرستان یکی از گمرک‌های ۹ گانه استان به شمار می‌رود؛ این استان بیش از ۹۶۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق، ترکیه و نخجوان دارد.