سنندج - ایرنا - رشادت‌ها و فداکاری‌های شهید حاج قاسم سلیمانی در مستند «ژنرال» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مهرداد یوسفی و با همت معاونت امور استان‌های صدا و سیمای کردستان و مشارکت حوزه هنری به تصویر کشیده شده است.

به گزارش ایرنا، تولید مستند «ژنرال» با همکاری صدا و سیما و حوزه هنری با به تصویر در آوردن نقش حاج قاسم در جلوگیری از سقوط اربیل  از برنامه های شاخص اولین سالگرد شهادت شهید سلیمانی است.

کارگردان و تهیه‌کننده مستند «ژنرال» روز شنبه در این ارتباط به ایرنا گفت: اینکه ژنرال مستندی ۶۰ دقیقه‌ای است که کمک‌های حاج قاسم سلیمانی به اقلیم کردستان عراق را به تصویر می‌کشد.

مهرداد یوسفیافزود: داستان این مستند از آنجا شروع می‌شود که ایمیل ناظم دباغ نماینده اقلیم کردستان در تهران حک شده و در آن اشاره زیادی به کلمه حاجی شده که در مصاحبه‌ای مشخص شد منظور حاج قاسم است که مراودات زیادی با هم داشته‌اند.

وی یادآور شد: راوی ما در این مستند خبرنگاری است که دنبال موضوع را گرفته تا مساله را پیدا کندو در این راستا با ناظم دباغ صحبت کرده و به نقش حاج قاسم قبل از نجات اربیل و نقش وی در ائتلاف کردها و شیعیان و تلاشی که برای وجود کردها در دایره قدرت انجام داده است‌، از زبان دباغ پی ‌می‌برد.

این تهیه‌کننده و کارگردان کردستانی اظهار داشت: در ادامه راوی( خبرنگار) به مسیر جستجوگرانه خود ادامه داده‌که نقش بیشتری از حاج قاسم را پیدا کند به نجات  اربیل یا آزادسازی اربیل می‌رسد که در آستانه تصرف داعش بود و با بسیاری از فرماندهان احزاب مختلف مصاحبه‌های در این زمینه داشته که هرکدام به نوعی  نقش حاج قاسم در آن دوران را تشریح می کنند.

وی افزود: همچنین خبرنگار در این زمینه دیداری با مسعود بارزانی داشته و پس از بدست آوردن نتایج مدنظر به نتیجه‌گیری پایان مستند که بحث امنیت کردستان، امنیت مرزها، کمک به همسایگان که حاج قاسم به عنوان نماد استکبارستیزی تبلور این مطالب است می‌رسد.

یوسفی افزود: این مستند جزو کارهای فاخر است که  فعلا بخش های رسانه‌ای آن تهیه شده  و شب  شهادت حاج قاسم در شبکه کردستان و شبکه افق به مدت ۴۰ دقیقه  پخش می‌شود.

وی یادآور شد: کار پروسه طولانی دارد  و نسخه اصلی آن در طول یکسال آینده آماده و به بهره برداری می رسد، ضمن اینکه نسخه‌ای که برای سالگرد سردار سلیمانی آماده شده بازتاب رسانه‌ای آن بوده و بصورت روایت محور است اما راوی ندارد.
بامداد جمعه ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸ سردار سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی به همراه "ابومهدی مهندس" از فرماندهان مقاومت پس از عمری مجاهدت در حمله پهپادهای آمریکایی در فرودگاه بغداد به شهادت رسید.