ساری - ایرنا - گذشته از گام های بلندی که طی هفت سال اخیر در زمینه ایجاد راه‌های ترانزیتی برای تردد بین استانی در مازندران برداشته شده است ، یکی از اقدامات قابل توجه ساخت کنارگذر در بسیاری از شهرهای استان بود که یک‌هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال هزینه در پی داشت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، با وسعت یافتن مناطق شهرنشینی و  افزایش خودرو و تردد بین شهرها بمنظور فراهم کردن ایمن سازی مسیر تردد خودروها و همچنین بازگشایی گره های ترافیکی در نقاط مختلف ایجاد کمربندی ها در دستور کار متولیان امور قرار گرفت تا مسیرهای تردد خودروها به خارج از شهرها هدایت شود.

پروژه ایجاد مسیر کنارگذر در استان مازندران در مسیر شهرهای رامسر، چالوس، نور، محمودآباد، آمل، بابل، ساری و بهشهر برای این منظور در نظر گرفته شد که بنا به اعلام شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور که به عنوان مجری این طرح ها به شمار می رود طول این پروژه ۳۲۵ کیلومتر است که که در مسیر خود کنارگذرها در شهرهایی که نیاز به اجرای این طرح داشته اند آغاز و اجرایی شده است.

تا سال ۱۳۹۲ و روی کار آمدن دولت یازدهم ۲۶۰ کیلومتر از این مسیر با صرف اعتبار ۷۵۰ میلیارد ریالی به اجرا در آمد که پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصد را به خود اختصاص داده بودند و پس از آن روند تکمیل برخی از این پروژه ها که قدمت حدود ۲ دهه ای دارند در سالهای اخیر به ثمر رسید.  

به گزارش ایرنا ، با این مبلغ اعتبار که چندین برابر  دوره های قبل بود ، ۳۵ کیلومتر کنارگذر شهری در مازندران ساخته و بهره برداری شد. در این دوره کنارگذرهایی تکمیل و بهره برداری شد که سال ها در حد کلنگ زنی و یا با کمترین میزان پیشرفت فیزیکی رها شدهبود.

 مدیر حوزه شرکت ساخت و توسعه راه های کشور در مازندران به عنوان مجری اجرای این پروژه ها از اقدامات انجام شده در حوزه ایجاد کنارگذرها در این سال ها به عنوان عملکرد خوب و مثبت نام برد و گفت : با اجرای این طرح ها توانستیم بخش هایی از مشکلات کنارگذرها در استان را رفع کنیم.

غلامعباس رستمی افزود : پیشتر در برخی از شهرهای مازندران از جمله قائمشهر کمربندی وجود داشت تا رفع کننده مشکل ترافیک درون شهری باشد ، اما شهرهای مسافرپذیر و شلوغی همچون نور و محمودآباد از این زیرساخت بی بهره بودند. در سال های اخیر با ساخت کمربندی هایی نظیر کمربندی بابل ، نه تنها از ورود خودروها بویژه خودروهای سنگین به داخل شهرها جلوگیری شده است بلکه کاهش ترافیک شهری را در پی داشته و سبب حفظ امنیت جانی مردم شده است.

وی ادامه داد : محدوده کمربندی های به بهره برداری رسیده از سال ۱۳۹۲ تاکنون شامل نور ، رویان ، بال شرقی کمربندی محمودآباد ، کنارگذر جنوبی بابل ، کنارگذر شمالی ساری حدفاصل سه راهی جویبار تا گارد جنگل ، پل بزرگ چالوس ، تونل بزرگ چالوس ، عملیات تکمیلی کمربندی نوشهر - چالوس (موسی آباد -گشکرا) ،  پل دوم ازترود ، پل دوم سرد آبرود است.  

مدیر شرکت ساخت و توسعه راه های مازندران اعتبار مورد نیاز برای تکمیل بقیه طرح های کنارگذر را هفت هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت : این میزان برای ایجاد پروژه هایی نظیر احداث تقاطع غیر همسطح در کمربندی بابل در ورودی های آمل و قائمشهر و یا ساخت پل در سه راهی جویبار کمربندی ساری می باشد.

 کمربندی بابل، یک قدم تا ۳۰ سالگی اجرا

بابل یکی از شهرستان های بزرگ و پرتردد مازندران است که به دلیل نبود کمربندی در مسیر عبور و مرور، خودروها می بایست از درون شهر عبور کنند تا بتوانند به شهرستان های دیگر بروند. تردد پرشمار خودروها علاوه بر آلودگی های صوتی، بروز مشکلات ترافیک و نیز خطراتی همچون تصادف را برای افراد رقم می زد.

ساخت کمربندی جنوبی برای اتصال بین شرق و غرب مازندران از سال ۱۳۷۸ آغاز شد. این کمربندی از مسیر جاده بابل، آمل، شهید صالحی و گنج افروز می گذرد. طول این کمربندی بیش از ۱۶ کیلومتر است که در طول مسیر ۲ دهنه پل و پنج دستگاه روگذر ساخته شده است.

مدیر حوزه شرکت ساخت و توسعه راه های کشور هزینه صرف شده برای اجرای این پروژه را تاکنون  ۵۵۰ میلیارد ریال اعلام کرد.

این کنارگذر اردیبهشت سال ۱۳۹۶ طی مراسمی به بهره برداری رسید تا اهالی شهرستان بابل و دیگر شهرستان های از ترددی ایمنی و کم ترافیک برخودار شوند.

کمربندی محمود آباد بر مسیر توسعه 

مدیر حوزه شرکت ساخت و توسعه راه های کشور از به بهره برداری رسیدن بال شرقی کمربندی محمود آباد به عنوان یکی دیگر از اقدامات زیرساختی انجام شده در حوزه کمربندی ها در مازندران نام برد و گفت : در این فاز که به طول ۶ و نیم کیلومتر است ۵۴۰ میلیارد ریال هزینه شد.

وی افزود : کمربندی محمود آباد که در محور شرقی شهرستان قرار دارد جاده هراز را به کناره در مازندران متصل می کند و این پروژه هم تسهیل کننده بار ترافیک در این شهرستان می باشد.  

این کمربندی به طول بیش از ۱۲ کیلومتر است که در شهریور سال گذشته و همزمان با حضور وزیر راه و شهرسازی بال شرقی این کمربندی به بهره برداری رسید و همزمان نیزعملیات ساخت بال غربی آن با اعتبار ۴۰۰ میلیارد ریال شروع شد.

بهره برداری کمربندی ساری و پایان ۲ دهه چشم انتظاری 

کار ساخت پروژه کمربندی ساری که از حد فاصل گارد جنگل تا سه راهی جویبار می باشد از سال ۱۳۸۰ آغاز شد و دی ماه سال گذشته تکمیل و به بهره برداری رسید تا خودروها از مسیر شهرهای همجوار بدون اینکه نیازی به تردد از داخل شهر ساری داشته باشند از کنارگذر و بدون ترافیک عبور کنند.

مدیر حوزه توسعه و ساخت راه های مازندران در این باره گفت : اجرای این کمربندی حدفاصل گارد جنگل تا سه راهی جویبار به طول بیش از ۲ کیلومتر  است که در مسیر اقدامات زیر ساختی نظیر  ایجاد پل باند جنوبی و پل راستگر تقاطع سمسکنده با رمپ ها و ایجاد دوربرگردان ۲۲ بهمن انجام شده است.  

وی هزینه اجرای این پروژه را ۴۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود : با افتتاح این تقاطع ها گره ترافیکی کمربندی شمالی شهر ساری مرکز استان مازندران کاهش یافت.
به گفته رستمی در تمامی مراحل اجرای کمربندی های مازندران بنا به ضرورت های شهرنشینی و نیاز به افزایش زیر ساخت ها در این زمینه تلاش می شود تا اقدامات لازم صورت بگیرد از آن جمله ایجاد پل و یا تقاطع های غیر همسطح می باشد.

ایجاد کمربندی چالوس - نوشهر و پایان کابوس ترافیک 

مدیر حوزه شرکت ساخت و توسعه راه های کشور از مشکلات ترافیکی در غرب استان در مسیر شهرستان های چالوس ، نور و رویان به عنوان بخشی از این مسائل نام برد و گفت : به دلیل نبود زیر ساخت های تردد مناسب از کناره این شهرهای همواره ترافیک سنگین بخصوص در ایام تعطیلات به واسطه حضور مسافران وجود داشت.

رستمی افزود : شرکت توسعه و ساخت زیر بناهای حمل و نقل کشور برای بازگشایی گره ترافیک این منطقه  ایجاد تونل بزرگ چالوس به طول ۵۰۰ متر، پل بزرگ چالوس به طول ۴۰۰ متر، پل تقاطع سه راهی چالوس به طول ۹۶ متر، پل باند جنوبی تقاطع کشکرا به طول ۴۵ متر، زیر گذر موسی آباد نوشهر به طول ۳۲۰ متر و پل سردآبرود چالوس به طول ۳۲ متر و پل ازارود نشتارود به طول ۵۴ متر را به اجرا در آوده است .

وی ادامه داد : دولت برای اجرای این پروژه ها ۵۲۰ میلیارد ریال اعتبار صرف کرده و خوشبختانه مشکلات ترافیکی پیش از این در این نقاط برطرف شده است .

مدیر حوزه اجرای طرح های زیر ساختی راه در مازندران به پروژه کمربندی نور - رویان که سابقه آغاز اجرای آنها به سال ۱۳۸۸ بر می گردد اشاره کرد و گفت : این پروژه در محدوده محمودآباد تا تقاطع گلندرود به طول هشت کیلومتر است که با ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید  .

کمربندی فریدونکنار 

کلنگ ساخت کمربندی جنوبی فریدونکنار سال ۸۰ به زمین زده شد تا بتواند مشکل ترافیک سنگین داخل این شهر و ارتباط راحت میان غرب و شرق مازندران را برقرار کند که تا سال گذشته این پروژه تنها ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت ولی در مدت یک سال اخیر با افزایش عملیات اجرایی این پروژه پیشرفت فیزیکی ۶۵ درصدی دارد .

فریدونکنار از شهرستان های ساحلی در کنار میزبانی از گردشگران، یکی از مسیر های اتصال شرق به غرب استان مازندران نیز محسوب می شود.  

همچنین این شهرستان گردشگر پذیر به واسطه قرار گیری در مقصد جاده های مواصلاتی هراز و فیروزکوه، سالانه به خصوص ایام تعطیل و تابستان و نیز قرار گیری در کریدور شرق به غرب مازندران و وجود بندر در این شهر روزانه تعداد زیادی از خودروهای سنگین وارد شهرمی شود و بر بار ترافیکی و مشکلات شهر اضافه می کند.