مهدی مقدر، نویسنده شیرازی این اثر است که فعالیت خود را در سال ۱۳۶۸ از واحد نمایش حوزه هنری استان فارس آغاز کرد و از سال ۱۳۷۰ باعنوان بازیگر تئاترتلویزیونی به صداوسیمای مرکز فارس وارد شد. او در حوزههای مختلف صداپیشگی همچون آثار پویانمایی و عروسکی، نمایشهای رادیویی، کارگردانی، تهیهکنندگی و گزارشگری فعالیت میکند.
سمانه کاظمی نیز از دیگر نویسندگان این کتاب است که باعنوان چهره شاخص آموزش موسیقی و ارف شناخته شده است. حمید اکبرپور ویراستار، اطلس دهقان صفحهآرا و علی رستگار طراح جلد همگی از اهالی شیراز، پایتخت کتاب ایران هستند که کتاب جادوی صدا را به مرحله انتشار رساندهاند.
صداپیشگی از مفاهیم جدید جهان امروز است که علاقهمندان زیادی دارد؛ اما منابع جامع و تخصصی به زبان فارسی در این زمینه اندک بوده است. جادوی صدا از چهار فصل مجزا در این زمینه، تشکیل شده است؛ فصل نخست به کلیاتی در توضیح این تخصص میپردازد، فصل دوم بهصورت اجمالی نگاهی به مصادیق صداپیشگی دارد و در هر مورد مطالبی کلی را ارائه می کند، در فصل سوم که بیشترین حجم این کتاب را در بر میگیرد، ماهیت صداپیشگی و نگاه ویژه و دقیق آن تشریح میشود و زیرمجموعههایی همچون صداسازی و تصحیح گفتار، تنفس و تمرینهای مربوط به حنجره در آن جای گرفته است، در فصل چهارم نیز معرفی ابزار صداپیشگی گنجانده شده است.
مهدی مقدر در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه نام جادوی صدا برای این کتاب، با توجه به وجوه پیچیده و ناشناخته صوت از نظر ماندگاری و تاثیرات فیزیکی و روانی آن برگزیده شده است، عنوان کرد: از آنجا که صداپیشگی با بنیان صوت و ابعاد کاربردی آن شکل میگیرد که جلوههای آن هر روز بیشتر بر ما آشکار میشود، عبارت "جادوی صدا" باعنوان نام اثر برگزیده شد که هم ایهام صدا و هم جذابیتهای آن را به مخاطب میشناساند.
وی از صدا و صداپیشگی بهمنزله یکی از حوزههای محبوب برای دوستداران فعالیتهای هنری یاد کرد و از ایران باعنوان خاستگاه دیرینه آن نام برد.
به گفته این هنرمند عرصه صدا در چنین فضای غنی و پویایی دیگر نمیتوان کاستیها و اشتباهات اصولی و فاحشی را که گهگاه با آنها روبهرو میشویم، پذیرفت؛ از همین رو ضروری است هنرجویان با تکیه بر منابع و آثار باارزش حیطه صداپیشگی، توانمندیهای خود را رشد دهند.
مقدر با بیان اینکه صدا در اولین گام ارتباطی با دیگران، نقش بسزایی در تسهیل تعاملات آدمی ایفا میکند، افزود: بخشی از تصوری که از فردی در ذهن مخاطب ایجاد میشود، برگرفته از صدای اوست؛ به بیان دیگر ذهن به تجزیهوتحلیل شخصیت به واسطه صدا میپردازد.
او درباره چگونگی گردآوری کتاب جادوی صدا، گفت: در عصری که ویروسی کوچک و ناچیز، تمام علوم و صنعت و تکنولوژی روز دنیا را به چالش کشیده است، قرنطینه و محدودیت فعالیتهای اجتماعی فرصتی فراهم کرد تا آنچه مدتها درصدد گردآوری بودم، جمعبندی کنم و در قالب کتاب در اختیار علاقهمندان قرار دهم.
این هنرمند شیرازی، یکی از ویژگیهای کتاب را نگاهی جدید و تخصصی به عناوین مرتبط با صداپیشگی برشمرد و ادامه داد: مطالب کتاب از پرداختن ریشهای به ذات واژه "صداپیشگی" آغاز شده و پس از شکافتن تمامی لایهها و جوانب این حوزه، به معرفی ابزار مرتبط با این تخصص میپردازد و در ادامه افزون بر آموزش صداپیشگی به مطالب تخصصی و علمی دیگری همچون موسیقی و گفتار درمانی نیز پرداخته است.
خلاقیت عامل ماندگاری هنرمند است
او بر ضرورت برخورداری از نگاهی نو و کارا به توصیف و توضیح و همچنین آموزش این هنر از جنبههای مختلف تاکید کرد و اظهار داشت: برای ماندگاری هنرمند در هر زمینه هنری، خلاقیت عاملی کلیدی محسوب میشود، آنچه منحصر به فرد و رها از تقلید است و با ممارست و تفکر حاصل میشود.
مقدر در ادامه به ارائه بیش از ۵۰ نوع تمرین کاربردی برای مباحث مختلف این کتاب، اشاره کرد و بیان داشت: از این منظر، جادوی صدا هم کتابی آموزشی است و هم پژوهشی؛ چراکه با حساسیت بسیار تالیف و تدوین شده تا در زمینه آموزش و تکنیک درمقایسهبا کتابهای موجود در بازار راهگشاتر باشد.
نویسنده جادوی صدا این کتاب را منبعی جامع برای دانشجویان رشته نمایش، به ویژه نمایشهای عروسکی دانست.
مقدر همچنین وعده ارائه نسخه صوتی این اثر داد و گفت: مراحل تولید و تهیه این کتاب در همین نقطه خاتمه نمییابد و به زودی شاهد ارائه جلد دوم آن نیز در زمینه معرفی ویژگیهای نوین عرصه صدا همچون بارکدهای الکترونیکی و جلوههای بصری و کاربردی خواهیم بود.