ارومیه- ایرنا- رییس اداره جهادکشاورزی خوی گفت: ارزش تولیدات گلخانه‌ای در این شهرستان اعم از صیفی جات و نهال به ۶۰ میلیارد ریال رسید.

امینی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سالانه ۶۰۰ تن صیفی جات و ۴۰ هزار اصله نهال گردویی پیوندی در گلخانه های خوی تولید و راهی بازارهای مصرف می شود.

وی بیان کرد: ۱۶۰ میلیارد ریال تسهیلات به بهره برداران بخش کشاورزی خوی از محل تسهیلات اشتغال پایدار روستایی پرداخت شده که ۱۵ واحد گلخانه‌ای فعال این شهرستان از این تسهیلات بهره مند شده اند.

مدیر جهادکشاورزی خوی با بیان اینکه امسال به ۲۰ واحد گلخانه در مقیاس کوچک پروانه تاسیس صادر شده، افزود: سطح گلخانه های این شهرستان ۵.۳ هکتار است که از این میزان سه هکتار فعال است.

وی با اشاره به اینکه تعداد اشتغال در بخش گلخانه های خوی ۱۸۰ نفر است، افزود: ۲۷ هزار نفر بهره بردار در بخش کشاورزی خوی اشتغال دارند.

امینی با اشاره به صرفه جویی بالای آب در گلخانه های استان بیان کرد: در کشت سبزی و صیفی جات شاهد کاهش مصرف ۱۰ تا ۱۲ برابری آب هستیم که جهشی در راستای بهره وری منابع تولید است.

مدیر جهاد کشاورزی خوی اضافه کرد: میزان محصول تولیدی در هر هکتار کشت گلخانه‌ای ۱۰ برابر کشت معمولی است که در کاهش هزینه های تولید یک گام موفق است.

امینی اضافه کرد: آفتابگردان، کدو، گندم، گیلاس و آلبالو جزو محصولاتی هستند که در کنار صیفی جات گلخانه ای در این شهرستان به صورت عمده کشت می‌شوند.

مدیر جهادکشاورزی خوی گفت: از کل ۷۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی خوی ۵۴ هزار هکتار به صورت آبی و ۱۸ هزار هکتار به صورت دیم کشت می‌شود که پنج هزار هکتار آن به آبیاری نوین تجهیز شده و ۷۵۰ هکتار نیز امسال در دست تجهیز است.

وی مصرف پایین آب را برترین مزیت آبیاری نوین دانست و اضافه کرد: با اجرای طرح های آبیاری تحت فشار، راندمان بخش کشاورزی از ۳۰ درصد به ۸۰ درصد می رسد و میزان مصرف آب در هکتار نیز به ۱.۲ لیتر تا نیم لیتر در ثانیه کاهش می یابد.

شهرستان خوی ۹۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که ۳۰ هزار هکتار آن آبی و بقیه دیم است.

دشت خوی از چند سال پیش به علت کمبود منابع آب زیر زمینی برای حفر چاه کشاورزی دشت ممنوعه اعلام شده است.