بجنورد- ایرنا- حضور دانش‌آموزان مناطق محروم خراسان شمالی در کلاس‌های مجازی، شکننده شده است و شرایط خاص ناشی از شیوع کرونا سبب شده است تا ترک تحصیل در مدارس استان بیشتر شود.

صبح مثل روزهای دیگر، لباس های تیره و روغنی اش را به تن کرده تا به محل کار برود و مثل هر روز از مقابل مدرسه اش گذر می کند.  مدرسه سوت و کور است، اما در دلش غوغاست، کرونا مدارس را تعطیل و نداشتن گوشی او را از کلاس درس جدا کرده است.  

شیوع کرونا سبب شد تا یارگیری کارگاه ها و مشاغل مختلف از میان دانش آموزان بیشتر شود،  سوق یافتن آموزش به فضای مجازی خیلی از دانش آموزان را از حضور در کلاس درس بازداشته است.  

کرونا که آمد خیلی از هم کلاسی هایش پز گوشی های هوشمند را به هم می دادند، برخی، از همان زمان که آموزش به فضای مجازی کوچ کرد، تبلت در اختیار داشتند،  برخی هم تبلت را عیدی گرفته بودند اما او سال تحصیلی گذشته را در حسرت داشتن گوشی سپری کرد.  

تابستان که در یکی از مکانیکی ها مشغول کار شد، نقشه ها کشیده بود که با پولی که جمع آوری می کند، تبلت بخرد و مثل همشاگردی هایش وارد برنامه شاد شود، اما با بی‌مهری روزگار، پول جیبش کم رمق تر از آن بود که شادش کند، توان خرید تبلت را نداشت، یکی دو هفته که از مهرماه گذشت، دیگر قید درس و کلاس را زد.  

پول جیبش کم رمق تر از آن بود که شادش کند، توان تامین تبلت را نداشت، یکی دو هفته که از مهرماه گذشت، دیگر قید درس و کلاس را زد

کرونا و ترک تحصیل دانش آموزان 

بیش از سه ماه از سال تحصیلی گذشته است، در این مدت تاثیر کرونا در عرصه آموزشی خراسان شمالی بیش از پیش نمایان شده است.

در این سال تحصیلی کرونایی،  برخی از دانش آموزان به علت نداشتن گوشی و یا تبلت، قید درس و کلاس را زده اند. برخی هم به کاری مشغول شده و از حضور در کلاس بازمانده اند.  

مادر یک دانش آموز بجنوردی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: پسرم با گوشی پدرش در برنامه شاد حضور داشت و یکی ۲ هفته ای درس می خواند اما درس خواندش تنها به شب ها محدود شده بود، پدرش روز مشغول کار بود و گوشی را در اختیار پسرم قرار نمی داد.

رعنا روحانی اظهار داشت: غیبت های طولانی پسرم در کلاس های آنلاین، سبب شد تا انگیزه او به ادامه تحصیل فروکش کند.

وی افزود: بیکاری پسرم در روزها به مذاق شوهرم خوش نمی آمد، پسرم از همان روزهای اول سال تحصیلی به اصرار پدرش، در یک صافکاری مشغول به کار شد و به تدریج قید درس و کلاس را زد.  

وی گفت: این وضعیت، خوشایند پدرش است، از اینکه به اقتصاد خانواده کمک می شود، راضی است، پدرش می گوید شب ها را برای درس خواندن اختصاص دهد،  اما خستگی کار، فرصت درس خواندن را گرفته از این رو درس را رها کرده است.  

این مادر بجنوردی افزود: پدرش می گوید معنا ندارد پسر ۱۳، ۱۴ ساله صبح در خانه بیکار باشد، باید به کاری مشغول شود، شب ها درس بخواند، اما خستگی زیاد ناشی از کارکردن دیگر نایی برای پسرم نمی گذارد.

پدر می گوید معنا ندارد پسر ۱۳، ۱۴ ساله صبح در خانه بیکار باشد، باید به کاری مشغول شود، شب ها درس بخواند، اما خستگی زیاد ناشی از کارکردن دیگر نایی برای پسرم نمی گذارد

تعمیرگاه ها به جای مدرسه 

دبیر مجمع فرهنگیان ایران اسلامی در خراسان شمالی هم با تاکید بر اینکه شیوع کرونا ترک تحصیل دانش آموزان را افزایش داده است، گفت: ترک تحصیل دانش آموزان بیشتر در خانواده های روستایی و یا حاشیه شهرها، که به لحاظ مالی ضعیف هستند مشاهده می شود، این خانواده ها فرزندان خود را در صافکاری ها و یا مکانیکی ها به کار گماشته اند تا کمکی به اقتصاد خانواده باشند.  

علی قلی زاده اظهار داشت: بسیاری از دانش آموزان در روستاها و یا نقاط حاشیه ای شهرها به علت نداشتن گوشی نتوانسته اند وارد برنامه شاد شوند، برخی از دانش آموزان هم به اشتغال در کارگاه های مختلف روی آورده اند.  

وی افزود: شیوع کرونا سبب شده تا اقتصاد خانواده ها تحت تاثیر قرار گیرد و در این شرایط کودکان و نوجوانان برای تامین مخارج زندگی، راهی بازار کار شده اند و سر از تعمیرگاه ها درآورده اند.

این فرهنگی بجنوردی گفت: بسیاری از خانواده ها، نرفتن به مدرسه را بیکاری می دانند و بیکاری پسر ۱۲ یا ۱۳ ساله شان در خانه را برنمی تابند.  

شیوع کرونا سبب شده تا اقتصاد خانواده ها تحت تاثیر قرار گیرد در این شرایط کودکان و نوجوانان برای تامین مخارج، راهی کار شده اند و سر از تعمیرگاه ها درآورده اند

شمار زیاد غایبان کلاس های آنلاین 

قلی زاده اظهار داشت: در مدارس حاشیه شهر،  خیلی از دانش آموزان در شاد حضور ندارند و یا اگر وارد برنامه شاد شده اند در بسیاری از روزها غایب هستند، شمار غایبان کلاس های آنلاین در این مدارس زیاد است.  

وی یکی دیگر از آسیب های آموزش آنلاین را ناآشنا بودن معلمان با این شیوه آموزش عنوان کرد و گفت: خیلی از معلمان با آموزش در فضای مجازی آشنایی خوب و کاملی ندارند،  این امر در ترک تحصیل دانش آموزان موثر بوده است.

وی تصریح کرد: آموزش معلمان در فضای مجازی، صرفا سخنرانی است و سخن راندن پایین ترین کیفیت و بازخورد را در روش های تدریس دارد، معلمان در تولید محتوای درسی در فضای مجازی ابتکار و نوآوری ندارند.  

دبیر مجمع فرهنگیان ایران اسلامی در خراسان شمالی گفت: تولید محتوای درسی برای آموزش در فضای مجازی بسیار وقت گیر است و انرژی زیادی نیاز دارد، معلمان ما هنوز با تولید محتواهای مناسب برای آموزش در فضای مجازی بیگانه اند.

فقر و ترک تحصیل دانش آموزان

یکی از معلمان هم در این باره گفت: مشکلات مالی و ممانعت والدین به علت فقر اقتصادی، علت اصلی ترک تحصیل دانش آموزان در این استان است، البته امسال که به علت کرونا، مشکلات مالی خانواده ها بیشتر شده، ترک تحصیل هم بیشتر شده است.  

وی که خود را غلام روحانی معرفی کرد، با بیان اینکه خانواده ها فرزندان خود را به کار گماشته اند تا کمک کار تامین معیشت خانواده باشند، اظهار داشت: جذب دانش آموز دوره متوسطه در کلاس درس، به سادگی دوره ابتدایی نیست، برای جذب دانش آموزان در دوره ابتدایی اهرم هایی در نظر گرفته شده و حمایت دستگاه های مختلف وجود دارد اما در دوره متوسطه برای جذب دانش آموزی که به شغلی مشغول شده، اهرمی وجود ندارد.

کرونا و افزایش ترک تحصیل دانش‌آموزان متوسطه

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان شمالی هم گفت: امسال شمار دانش‌آموزان بازمانده و یا ترک تحصیل در استان اندکی بیشتر شده است که این افزایش به علت شیوع کرونا و سوق دادن آموزش به فضای مجازی است.

سیدمحمد سیدی اظهار داشت: دسترسی نداشتن دانش آموزان به گوشی هوشمند و یا تبلت سبب شده تا برخی از این کودکان و نوجوانان از تحصیل بازبمانند و درس خواندن را رها کنند.

وی افزود: اکنون ۶۵ تا ۷۰ درصد از دانش آموزان دوره متوسطه در استان، وارد برنامه شاد شده و از آموزش در این فضا بهره مند هستند.

وی با بیان اینکه امسال هزار و ۴۲۹ نفر از دانش آموزان متوسطه اول در کلاس های درس حضور نیافتند که نیمی از آنان معادل ۷۱۱ نفر مربوط به گذر تحصیلی یعنی پایه ششم به هفتم است، اظهار داشت: با تلاش های انجام شده، ۶۵ نفر از این دانش آموزان جذب شدند و اکنون هزار و ۳۶۴ نفر شامل ۶۴۱ دختر و ۷۲۳ پسر هنوز در کلاس های درس حضور نیافته اند.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت: بیشترین ترک تحصیل در میان دانش آموزان روستا و حاشیه شهر مشاهده می شود و علت آن شرایط اقتصادی، ازدواج دختران، اشتغال به کار و مشکلات اقتصادی است.

بیشترین ترک تحصیل در میان دانش آموزان روستا و حاشیه شهر مشاهده می شود و علت آن شرایط اقتصادی، ازدواج دختران، اشتغال به کار و مشکلات اقتصادی است

وی افزود: امسال هزار و ۲۳۹ نفر از دانش آموزان متوسطه دوم در شاخه نظری ترک تحصیل کرده اند که از این تعداد تاکنون ۱۲۲ نفر جذب شده اند و پیگیری برای جذب هزار و ۱۱۷ نفر ادامه دارد.

سیدی اظهار داشت: امسال هزار و ۲۹۱ نفر از دانش آموزان هنرستانی هم در مدارس حضور نیافتند که ۱۰۱ نفر مربوط به هنرستان های فنی و حرفه ای، ۳۰۳ نفر کاردانش و ۸۸۷ نفر مربوط به مدارس راه دور است.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی خاطرنشان کرد: با اقدامات انجام شده اکنون شمار دانش آموزان تارک تحصیل در هنرستان ها به ۷۵۰ نفر کاهش یافته است.

وی گفت: برای جذب دانش آموزان در دوره ابتدایی، اهرم های قانونی و تکلیف برای نهادها و دستگاه های مختلف گذاشته شده است اما این اهرم ها برای جذب دانش آموزان بازمانده از تحصیل در دوره متوسطه وجود ندارد از این رو کار جذب مشکل تر است.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی افزود: از نهادهای مختلف و مسوولان ارشد استان انتظار می رود در زمینه جذب دانش آموزان بازمانده از تحصیل دوره متوسطه حمایت لازم را داشته باشند.

بازگشت ۲۷۵ دانش‌آموز ابتدایی به مدرسه

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت: امسال ۲۷۵ نفر از دانش‌آموزان دوره ابتدایی که ترک تحصیل کرده بودند به مدرسه بازگردانده شده و جذب آموزش شدند.

عصمت بدخشان اظهار داشت: امسال هزار و ۱۵۷ نفر دانش آموز دوره ابتدایی استان ترک تحصیل کرده و کلاس درس را رها کرده بودند که با تلاش های انجام شده، شماری از آنان به کلاس درس بازگشته اند.

امسال هزار و ۱۵۷ نفر دانش آموز دوره ابتدایی استان ترک تحصیل کرده و کلاس درس را رها کرده بودند که با تلاش های انجام شده، شماری از آنان به کلاس درس بازگشته اند

وی با بیان اینکه ۳۱۹ نفر از دانش آموزان لازم التعلیم استان که ترک تحصیل کرده بودند، مشکل یادگیری داشته اند افزود: ۱۵۸ نفر از این تعداد که تربیت پذیر هستند به بهزیستی معرفی شدند تا نسبت به خدمات رسانی به این افراد اقدام شود، مابقی هم به آموزش و پرورش استثنایی معرفی شده اند.

۱۷۶ نفر مهاجرت کردند

بدخشان اظهار داشت: ۱۶۱ نفر از دانش آموزان ابتدایی استان امسال به دیگر استان ها و  ۱۵ نفر به خارج از کشور مهاجرت کرده اند که از لیست دانش آموزان استان حذف می شوند.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت: سه نفر از دانش آموزان استان به علت بیماری صعب العلاج نتوانسته اند در کلاس درس حضور یابند.

وی اظهار داشت: فقر مالی سبب شده تا ۴۶ نفر از دانش آموزان ابتدایی استان از مدرسه بازمانده و ترک تحصیل کنند، در این زمینه نهادهای مختلف بویژه کمیته امداد امام خمینی(ره) وظیفه دارند تا نسبت به اقدامات حمایتی از این قشر، برنامه ریزی داشته باشند.

ازدواج دانش آموزان

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی افزود: امسال ۹ نفر از دختران به علت ازدواج، تحصیل را رها کرده اند که چهار نفر در بجنورد، یک نفر در راز و جرگلان، ۲ نفر در شیروان و ۲ نفر در مانه و سملقان بوده است.

بدخشان گفت: امسال یک نفر دانش آموز در راز و جرگلان در مدرسه دینی جذب شده و ۲ نفر هم در شهرستان اسفراین در مدرسه مسجدمحور جذب شده اند، البته این مدرسه مسجدی با ورود فرمانداری اسفراین برچیده شد اما هنوز این ۲ نفر در مدارس آموزش و پرورش جذب نشده اند.

وی افزود: ۱۱۱ نفر از دانش آموزان تارک تحصیل دوره ابتدایی استان شناسایی نشده اند و نشانی نیز از آنان در دست نیست، آدرس اولیه که اداره کل ثبت احوال ارائه داده به شناسایی دانش آموز منجر نشده است و از این رو تلاش داریم تا با همکاری اداره کل ثبت احوال، نشانی سایر اقوام نزدیک آنان شناسایی شود تا بتوانیم این افراد را جذب کلاس درس کنیم.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت: پارسال پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی ۹۸.۵ درصد بود اما امسال پوشش تحصیلی به ۹۸.۸ درصد رسیده است.

بیش از ۱۰۴ هزار دانش آموز در مدارس دوره ابتدایی خراسان شمالی تحصیل می کنند.

۱۸۰ هزار دانش آموز در بیش از ۲ هزار آموزشگاه خراسان شمالی زیر نظر ۱۴ هزار نفر معلم تحصیل می کنند.  

باز هم از جلوی در بسته مدرسه گذر می کند، صدای هیاهوی بچه ها در گوشش می پیچد،  صدای زنگ مدرسه با صدای دلخراش دستگاه فرز و دریل ها آمیخته می شود. گام هایش او را به تعمیرگاه می کشاند اما پای دلش در مدرسه است.