تهران- ایرنا- رئیس مرکز تولید و نشر دیجیتال انقلاب اسلامی، گفت: یکی از نکات قابل توجه در بازی «سفیر عشق» این است که شخصیت اصلی آن یک سردار ایرانی است که به خون‌خواهی امام حسین(ع) برمی‌خیزد.

در روزهایی که اکثر سازندگان بازی‌های ویدیویی، مشغول ساخت و طراحی عناوین موبایلی هستند، بازی «سفیر عشق» برای رایانه‌های شخصی ساخته و عرضه شده است. یک بازی حماسی/مذهبی که با موتور قدرتمند (آنریل انجین ۴) ساخته شده و از منظر گرافیکی کیفیت قابل قبولی دارد.

نکته جالب در مورد تیم سازنده این بازی آن است که سازندگان و تهیه کننده آن سال‌هاست که با یکدیگر روی پروژه‌های مختلف همکاری کرده‌اند و به لطف این همکاری نزدیک حالا شاهد این هستیم که سفیر عشق به اثری قابل توجه در صنعت بازی داخلی تبدیل شده است.

آنچه در ادامه می‌آید گفت وگوی مهدی جعفری جوزانی رئیس مرکز تولید و نشر دیجیتال انقلاب اسلامی و تهیه کننده بازی سفیر عشق با خبرنگار فرهنگی ایرنا در مورد فلسفه و ماهیت این بازی، اهداف سازندگان و برنامه های آنها برای انتشار بین المللی آن است.

آقای جعفری جوزانی برای شروع بفرمایید از چه سالی به عنوان تهیه کننده وارد صنعت بازی شدید؟

از سال ۸۳ به صورت جدی وارد صنعت بازی شدم و طی ۱۶ سال گذشته کار تهیه کنندگی ۱۷ بازی را برعهده داشتم که این عناوین برای پلفترم‌های پی سی (کامپیوترهای شخصی) و اندروید منتشر شده‌اند.

ساخت پروژه «سفیر عشق» از چه سالی آغاز شد؟

جرقه پروژه «سفیر عشق» از سال ۱۳۸۹ زده شد. در آن هنگام مسئولیت صدور مجوز ساخت بازی برعهده معاونت سینمایی وزارت ارشاد بود و از این معاونت پروانه تولید بازی «فصل انتقام» را گرفتم. متاسفانه مدیران وقت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای پس از دریافت این موضوع با اقدامات ناشی از هیجان استقبال بوجود آمده در جامعه در خصوص سریال مختارنامه  موجب از دست رفتن یک فرصت استثنایی در حوزه سرمایه گذاری برای تولید یک اثر فاخر در آن زمان شدند و این اقدام بنیاد وقت باعث شد که «فصل انتقام» ساخته نشود.

شما ماجرای ساخت «فصل انتقام» را خبری نکردید؟

خیر؛ دلیل آن این بود که شخصا همیشه ترجیح می‌دهم پروژه‌هایی که تهیه کننده آن هستم را به دور از هیاهوی خبری جلو ببرم. با اینکه بازی ساخته نشد اما من هنوز پروانه ساخت آن را نگه داشته ام چون از همان موقع دوست داشتم این بازی را بسازم و نهایتا شش سال پیش و در هنگام پیش تولید بازی «ایران ۵۷»، نخستین صحبت‌ها در مورد ساخت بازی مختار با عماد رحمانی (نویسنده و کارگردان بازی) رد و بدل شد. از همان ابتدا تصمیم گرفتیم که یک سه گانه بر این اساس درست کنیم تا کار نهایی شبیه به سریال «مختار نامه» هم نباشد؛ یعنی تمرکز روی یک دوره از زمان ورود حضرت مسلم به کوفه تا انتقام مختار.

ساخت چنین آثاری چه سینمایی و چه بازی نیاز به مدت زمان طولانی پیش تولید دارد. این موضوع برای پروژه شما هم صدق می‌کند؟

بله. از همان شش سال پیش که با عماد رحمانی صحبت کردیم، ایشان مسئول تحقیقات مفصل تاریخی و پیش تولید شدند، تحقیقاتی که حدود دو سال به طول انجامید. علت طولانی شدن هم این بود که نمی‌خواستیم از داده‌های آماده مثل سریال مختارنامه استفاده کنیم.

با توجه به موضوع پروژه، آیا تلاشی مبنی بر همکاری با سازندگان سریال «مختارنامه» داشتید؟

چند سال پیش صحبت‌هایی با شادروان محمود فلاح تهیه کننده سریال «مختارنامه» داشتیم اما به واسطه کپی رایت تصمیم گرفتیم صفر تا صد پروژه را خودمان پیش ببریم.

یکی از نکات قابل توجه در بازی «سفیر عشق» این است که شخصیت اصلی آن یک ایرانی است. کاراکتر اصلی بازی ما یک سردار ایرانی است. همانطور که در تاریخ هم ثبت شده که ایرانی‌هایی پس از شهادت امام حسین (ع) در قیام‌هایی به خون خواهی امام حسین (ع) حضور داشتند. در آن دوران هم بخش قابل توجهی از ایران شیعه امیر المونین (ع) و دوستدار امام حسین (ع) بودند. بر اساس این پیشینه ما از یک شخصیت ایرانی استفاده کردیم. تکنیک‌مان هم این بود که یک کاراکتر خلق کنیم تا محتوا لطمه‌ای به اصل تاریخ وارد نکند. روایت بازی کاملا تاریخی است و ما حتی از مراجع ذی صلاح در این مورد تاییدیه گرفتیم.

از شروع ساخت، این موضوع را پیش بینی کرده بودید؟

بله و از همان ابتدا هم گفته بودیم داستان ما در مورد خود واقعه عاشورا نیست. کاراکتر ما مهران ایرانی نام دارد. درامی حول محور مهران ، همسرش و فرزندش شکل می گیرد و در حاشیه این درام تاریخی ما شاهد حضور حضرت مسلم در کوفه و اتفاقاتی که برای او می‌افتد، هستیم.

کمی بیشتر در مورد پیشینه مهران توضیح دهید.

شخصیت اصلی بازی ما از یاران امام حسن (ع) بوده و پس از خیانت به امام حسن (ع) به او هم خیانت می‌شود و در ادامه و طی یک حادثه ساختگی، مسلم بن عقیل او را نجات می‌دهد. در ادامه از ری به کوفه مهاجرت می‌کند چون شیعیان بیشتری در کوفه حضور داشتند و همچنین انتظار می رفت کوفه میزبان امام حسین (ع) باشد. با ورود به کوفه، مهران متوجه حضور مسلم بن عقیل در این شهر می‌شود تا به او کمک و سران قبایل شیعه را جمع کند و ادامه‌ ماجرا.

آیا هنوز قصد دارید «سفیر عشق» را به یک سه گانه تبدیل کنید و در این صورت چه برنامه زمانی را دنبال می‌کنید؟

بله، «سفیر عشق» یک سه گانه خواهد بود. قسمت دوم با نام «فصل قیام» در تابستان سال آینده و قسمت سوم هم احتمالا بین عاشورا تا اربعین سال آینده عرضه خواهد شد.

برای بیشتر دیده شدن بازی چه برنامه‌هایی دارید؟

طبیعتا باید تلاش کنیم تا با تبلیغ درست، برای عرضه هرچه بهتر سفیر عشق اقدامات مناسبی انجام بدهیم، کاری که شاید در مورد بازی‌های بزرگ در کشور ما انجام نشده است. مهم ترین کاری که می‌توانستیم انجام بدهیم ایجاد یک کمپین تبلیغاتی مناسب بود. یک کمپین ترکیبی از تبلیغات فضای مجازی یا اصطلاحا دیجیتال مارکتینگ، تبلیغات محیطی و تبلیغات رسانه ای با رویکرد جدی و با نگاه جدی به تلویزیون که از یک هفته پیش از رونمایی بازی، شروع شد. همچنین تبلیغات محیطی و بیلبوردی در سراسر کشور که در مراکز استان‌ها و شهرهایی که نفوذ بازی در آن بیشتر بوده، آغاز شده است. به موازات همه این‌ها یک پلن دیجیتال مارکتینگ که از مدت‌ها پیش طراحی شده بود شروع شده است. همچنین تبلیغات در بستر شبکه‌های اجتماعی که مخاطبان بیشتری دارد نیز آغاز شده است. امیدواریم در این پروسه زمانی بتوانیم بازی را بیش از پیش به مخاطبان بازی معرفی کنیم چرا که هدف اصلی ما این است که بازی سفیر عشق به راحتی به دست مخاطب برسد. حالا هم که ساخت بازی تمام شده ماموریت اصلی ما این است که با چه روشی‌های بیشترین میزان مخاطب ممکن را داشته باشیم.

با توجه به اینکه «سفیر عشق» یک پروژه عظیم است چه قدر از تمرکز شما روی بازار بین المللی و البته بازار خاورمیانه است؟

طبیعتا برای ورود به بازار جهانی اول باید یک تجربه خارج از کشور را به دست آوریم؛ بهتر است این تجربه با کشورهایی باشد که از لحاظ فرهنگی به ما نزدیک هستند.

برای نسخه جهانی در نظر دارید از چند زبان پشتیبانی کنید؟

زبان‌های عربی، انگلیسی و ترکی که البته نسخه انگلیسی در اولویت است. پشتیبانی از زبان‌های اسپانیایی و فرانسوی هم مد نظر داریم.